Announcement

Collapse
No announcement yet.

Looong time no look....

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Looong time no look....

Zeauw, dat was lang gelden. Vroeg op en laat donker zorgen ervoor dat ik al een tijdje niet gekeken heb. (Los van het feit dat ik het idee heb dat het eigenlijk maar weinig echt mooi helder is in deze tijd... is de winter beter?).

Anyway ik was in twente met m'n vriendin, in een klein huisje vlakbij sterrenwacht Cosmos. Vrijdagavond daar vanuit het huisje wat geprobeerd te zien, maar wolken, lampen van de buren etc .... niet echt een succes. Maar hoezee wat zag mijn appje er mooi uit voor de zaterdag!

We zijn gelijk na het eten een plekje gaan zoeken in de buurt. Of we hadden geluk, of het gebied daar rond Denekamp is erg geschikt: we vonden binnen 10 minuten een heel mooie plek. Een boom op ZW, een boerderij met vrij weinig licht. (2x deden ze wat aan en eigenlijk ook al gauw weer uit), een enkele auto of fietser, al met al heel fraai! Mooi zicht laag op zuid ook, en daar was het me een beetje om te doen want ik wilde graag naar Saturnus kijken.

En dat lukte meteen! Wat een gaaf bolletje is dat! Met geduldig kijken, even wachten op tijdelijke kalmte in de atmosfeer ontwaarde ik 2 ringen, en ook een soort band op het bolletje zelf (klopt dat?). Ok zag ik 2 stipjes, voor mij rechts en rechts-onder saturnus. Zijn dat manen die we kunnen waarnemen??

Nu de boel weer es stond ben ik natuurlijk zo lang door gegaan totdat mijn vriendin het zo koud had dat we terug gegaan zijn. Nog even genoten van m13, M27, Veil Nebula, M57, en Albireo. Ik zie het kleurverschil bij die laatste dubbel eigenlijk vooralals ik net kijk, zodra ik een poosje blijf kijken zie ik het niet meer. Mijn vriendin zag, en bleef het heel duidelijk zien. Bracht ons op ene gesprek over dat vrouwen "meer kleuren onderscheiden dan mannen" terwijl mannen "beter zicht hebben in het donker" ... is zo iets echt waar? Of heb ik me gewoon weer iets leuks laten vertellen?

Anyway, thuis bij het huisje op de veranda toch nog even verder gekeken. O.m. M15, en M29... is dat nou een blobje sterren temidden van een sowieso al gigntische berg sterren?? Ik zag niet heel duidelijk iets wat me opviel in al die drukte... of heb ik dan op de verkeerde plek gekeken?

Dus. Het was weer fijn om eens terug naar de nachtelijke hemel te turen! En, die nagler waar ik over liep te klagen (https://www.astroforum.nl/forum/inst...-dat-zo-donker) ... ik ben blij dat ik hem niet verkocht heb! Wat een held voor Saturnus!
    Aha gevonden! Darkstar dobson 22cm F/6, oculairs ES/Maxvision: 24,20,14,11,6.7 mm en een auto om uit Rotterdam te komen.

Leuk verhaal! Die waarneming van Saturnus klopt.
    Over dat kleurenonderscheid bij vrouwen en nachtzicht van mannen kan ik je niks belangwekkends vertellen. Ik vrees dat dit meer een broodje aap is , tenzij er wetenschappelijke onderzoeken daarover bestaan.
    M29 is op een stadslocatie een goed eruitspringend groepje van 7 sterren. Met een 20cm kijker is het inderdaad een vrij klein blobje temidden van een overweldigende sterrenpracht, er zijn dan ook veel meer sterren te zien. Het begrip "klein" hangt natuurlijk af van je gebruikte oculair, in een 24 mm is het groepje in je kijker niet bijster groot.
    Schiedam: Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Orion UK OMC140 op GPDX, Jena 10X50, Gucky
    Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Leuk verslag!

Originally posted by NaitSkais View Post
      Met geduldig kijken, even wachten op tijdelijke kalmte in de atmosfeer ontwaarde ik 2 ringen, en ook een soort band op het bolletje zelf (klopt dat?). Ok zag ik 2 stipjes, voor mij rechts en rechts-onder saturnus. Zijn dat manen die we kunnen waarnemen??
      Ja, klopt. De manen Titan en Rhea zijn het gemakkelijkst te zien en stonden afgelopen zaterdagavond allebei aan dezelfde kant (noordkant) van Saturnus. Als je Rhea kon zien, zou je de volgende keer ook Japetus kunnen proberen.

M29 staat in een sterrenrijk gebied in de Zwaan.

Of vrouwen meer kleuren kunnen zien en mannen beter zicht hebben in het donker? Geen idee.
      Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

Heerlijk is dat hè, dat gevoel van na een tijd astro stilte weer een keertje kunnen waarnemen

Wat je beschrijft over Saturn's kan kloppen hoor, meestal kun je wel twee (of meer) maantjes zien en iets van een band of zones op de planeet bol.

M29 is toch wel vrij klein en (vooral op het eerste gezicht) een onbeduidend aantal sterretjes bij elkaar in een heel sterrijk gebied. Ik heb er zelf ook een paar keer overheen gekeken voor ik hem voor het eerst zag. Als je weet hoe hij er uit ziet heb je hem zo te pakken. Hij heeft de vorm van een koeltoren (Google maar eens voor een plaatje).

Comment

Aha, dus M29 kan ik zo maar eens gezien hebben. Overigens was de locatie echt wel heel goed, ik was dus in het oosten en daar is de hemel toch een stuk donkerder dan hier! Ik dacht idd, als ik een open sterrenhoop zoek, m29,begin ik gewoon widefield bij 24mm 68gr, en dan zie je in die zwaan dus HEEL VEEL sterren hehe.

Ik ga die maantjes eens even opzoeken! Ik weet niet of het me hier in het Rotterdamse lukt om zoveel van Saturnus te zien... zelfs de Zeelandsche locaties zijn zo laag aardig vervuild helaas.
          Aha gevonden! Darkstar dobson 22cm F/6, oculairs ES/Maxvision: 24,20,14,11,6.7 mm en een auto om uit Rotterdam te komen.

Comment

Als je door de Melkweg beweegt kom je veel hoopjes sterren tegen die een kandidaat OC kunnen zijn, M29 valt toch op als een zevental heldere sterretjes heel dicht bij elkaar, maar bij het bewegen van je beeld om hem te vinden, wordt hij vaak gepasseerd zonder hem te hebben opgemerkt, het is daar een zeer rijke Melkweg, heel herkenbaar.
            Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Comment

De zaterdag was het prut op de sterrenwacht. Ik ben daar vrijwilliger en steeds wanneer ik 'dienst' heb is het bewolkt. Die avond heb ik het publiek nog net Albireo kunnen tonen. Bij een gaatje in de wolken de 40cm erop gericht en daarna konden we het 'door de wolken' alsnog zien.

Mocht je weer een keer in de buurt zijn dan moet je maar een gil geven over de PM.
              C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Comment

Ahhhh juust ja, die naam Cosmos kwam me al bekend voor! Ik had jou nog ff niet gelinkt! Maar hoe dan prut? Vrijdag oke... maar zaterdag was toch juist heel mooi? Ik heb echt een boel mooie dingen gezien!

Comment

Ahhhh juust ja, die naam Cosmos kwam me al bekend voor! Ik had jou nog ff niet gelinkt! Maar hoe dan prut? Vrijdag oke... maar zaterdag was toch juist heel mooi? Ik heb echt een boel mooie dingen gezien!
                  Het is al weer even geleden, maar de avond dat ik Albireo liet zien (tijdens die avond's bezoekerstijiden 22:00 tot middernacht) was het behoorlijk bewolkt. Met het blote oog was met moeite zo nu en dan de zomerdriehoek aan te wijzen. Toen de bezoekers weg waren en ik de boel opgeruimd had, was het iets beter kan ik me herinneren...
                  C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Comment

Leuk verslag!

Nu de boel weer es stond ben ik natuurlijk zo lang door gegaan totdat mijn vriendin het zo koud had dat we terug gegaan zijn.
                    Dat komt mij zo bekend voor.

En M29 vind ik trouwens best makkelijk te herkennen. Vooral door zijn typische vorm

Bracht ons op ene gesprek over dat vrouwen "meer kleuren onderscheiden dan mannen" terwijl mannen "beter zicht hebben in het donker" ... is zo iets echt waar? Of heb ik me gewoon weer iets leuks laten vertellen?
                    Misschien bedoelde je vriendin zoiets?

Click image for larger version  Name:	Differences-Between-Men-and-Women-9.jpg Views:	2 Size:	63.7 KB ID:	1353564
                    Attached Files
                    130mm/650mm newton | 40mm Coronado PST | 254mm/1200mm dobson | 20x80 verrekijker

Comment

Haahah dus er is toch wetenschappelijk bewijs!

Comment

Working...
                      X