Announcement

Collapse
No announcement yet.

Perseiden 2017

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Perseiden 2017

Vanuit Italie (Verona) de eerste nacht Perseiden waargenomen. Op een bedje onder redelijk warm weer (20 graden) van een uur of 22:30 tot 0:30 (opkomst Maan) met als resultaat zes heldere vuurbollen en vele 'normale' meteoren. Leuke nacht ongestoord kijken onder een heldere hemel waar zelfs de Melkweg was te zien in de Zwaan. Morgen weer want de weersverwachtingen zijn goed.

Wie heeft de Perseiden nog meer waargenomen?
    "Dat is geen bewolking! Dat zijn de Magelheanse wolken.."

Een dik halfuur naar de hemel kunnen turen, van 12 tot 12u40. Ik weet dat Perse´den in groepjes voorkomen, soms is er een halfuur niets. Ik moet dus geluk hebben gehad, want ik heb in dit dik halfuur toch 15 stuks gezien, zoals steeds toch meestal dicht bij de radiant. Eentje was zelfs tamelijk helder, heel laag in noord om 12u33. Altijd leuk als je zo aandachtig naar de hemel kijkt, je ziet ook nog eens vele satellietjes. Ja, de maan kwam natuurlijk ook op, en je merkte dat het storend effect toch groeide. Langer heb ik niet kunnen kijken.
    Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Comment

Ik blijf hier hopen op een groter gat in de bewolking...
      Skywatcher Flextube 10" / Orion Skyscanner 100mm / Docter Optic Nobilem 8 x 56
      Oculairs van 6 tot 25mm en Shorty Barlow 2x

Comment

Vanavond vanuit Spanje ten westen van Madrid heb ik vijf Perseiden gezien tussen 22:45 en 23:00 waarvan ÚÚn van rond m=-1 en de rest veel zwakker. Ik heb in die tijd wel veel naar mijn laptop zitten staren omdat ik aan het fotograferen was. Net nog even buiten gekeken en sluierbewolking gooit toch wel roet in het Perseiden-eten. Wel heb ik net mijn eerste bij-Maan gezien dus dat is dan wel weer leuk.
        20" / 50 cm Van Gastel dob - 12" / 30 cm Van Gastel dob - 6" / 15 cm zelfbouw Newton - Canon EOS 700D met Baader filter - SkyWatcher StarAdventurer

Comment

Met vrouw en kids vanuit de hottub in de achtertuin van ons tijdelijk vakantie-onderkomen, hier in de Colorado Rocky Mountains .

Het had gisteren goed geregend en 's avonds trok het open: Wow, wat een sterrenhemel! Ik heb diverse perse´den gezien, helder, zwak, in alle richtingen. De mooiste was toch wel een helder exemplaar, magnitude -2 schat ik, dat door de Zwaan trok en een spoor achterliet dat ongeveer vijf seconden zichtbaar was. Echt bijzonder, zo'n heldere had ik niet eerder gezien.
          WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | Tecnosky 152 achro (152mm F5.9) | TAL 200K (200mm F10) | AT Voyager | TAL GEM2 | Orion Sirius EQ-G | Tele Optic GIRO 2 DX

Comment

Helaas heel wat minder hier in 't centrum zichtbaar (Veenendaal). Was bewolkt rond 9 PM (Nederlandse tijd). Om 3 AM nog even gekeken maar op zo'n manier dat ik maan niet kon zien. Om 3:35 ongeveer was het eindelijk zover. De streep die ik gedurende ongeveer seconde zag van recht boven me die in de horizon verdween op ongeveer 206 graden - dat was heel andere plek dan waar ik 'm verwacht had. Vorig jaar zo'n grote vuurbal die kwam schuin en op hele andere plek de atmosfeer binnen - de plek waar ik natuurlijk nu aan 't kijken was met name Goed toch nog iets gezien ondanks het korte kijken - bedtijd

Comment

Gisteren zonder wekker te zetten gaan slapen omdat de weersvoorspellingen niet zo goed waren en ik hoofdpijn had. Om 5:00 was ik toch nog toevallig wakker geworden. Helemaal onbewolkt, helaas wel een matige transparantie en het schemerde al.

De buit...ÚÚn meteoor bijna zo helder als Aldebaran in het zuiden richting de horizon een stuk onder de maan, en omdat ik toevalig die kant op keek. Wel leuk om Venus weer eens een keertje te zien.
              Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

Hier in Vijfhuizen een paar uur buiten gezeten maar het was wisselend bewolkt. Tegen de tijd dat het opklaarde was het al erg licht geworden. Ik heb een stuk of 6 perse´den gezien, geen metaspectaculaire. De camera was ook aan het opnemen maar daar is geen enkele perse´de mee gevangen, enkel een ander soort meteoor (kwam van het zenit richting grotebeer).

Beetje tegenvaller dus. Maar het was wel gezellig.
                Spuit 9 op zijn minst...
                12" Meade Lightbridge, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 450D

Comment

Gisteravond ben ik eerst in de achtertuin gaan kijken, en zag pas om kwart over 12 een zeer heldere in het ZO. Omdat ik erg veel bomen om me heen heb, en het goed helder leek te blijven, ben ik naar Noordwijk gereden en heb ik van 1 tot 2 zitten kijken. Na een half uur verscheen pas de eerste, en ze kwamen inderdaad in groepjes, want een kwartier later kwamen er drie vlak achter elkaar. Ik heb er ca 12 gezien, de meeste waren zeer helder, en hadden een kort nalichtend spoor, leuk! Je kon goed zien dat ze allemaal uit een punt ergens vlak boven Perseus kwamen, er waren hele korte bij, die bijna recht op je afkwamen, en hele lange, tot in NW .Erg transparant was het niet, en de maan scheen fel, dus ik zal wel wat zwakke gemist hebben. Om 2 uur trok het weer dicht.
                  Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Comment

Ik ben naar Uddel getogen, en heb iets noordelijk van de gebruikelijke waarneemplek gezeten samen met Victor van Wulfen (sommigen van u bekend). Die nam stßpels foto's en onderwijl zaten we lekker te kletsen. Gebruikelijk tijdens deze tak van onze sport :-)
                    De buit was karig want we hadden veel bewolking tot half ÚÚn. Toen had ik het wel gezien. De buit voor mij waren 2 heldere (eentje boven Deneb en eentje onder Mizar de steel van UMa). Verder een handjevol minder heldere waaronder zo'n opvallend korte, snelle en een trage. Laag boven de maan zag ik op een gegeven moment een geval dˇˇr de wolken heen dus dat moet een aardig heldere zijn geweest. Die vond ik dan eigenlijk het leukst, gewoon omdat hij anders dan anders was.
                    Vanavond hopelijk een betere herkansing.
                    Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Comment

Afegelopen nacht vaak buiten gekeken of er toch geen gaatjes in de bewolking zaten. Het is uiteindelijk bij kleine gaten en ÚÚn korte "opklaring" gebleven.
                      Twee heldere perse´den en ÚÚn heldere sporadische meteor gezien.
                      Tussendoor ook naar camras.nl geluisterd en ik had de indruk dat het daar vrij rustig was.

Het zag er hier daarstraks veelbelovend uit maar inmiddels is het weer volledig bewolkt...

Comment

Ik heb hier een halve nacht zitten werken aan het uitwerken van Grandpre waarnemingen uit April, om de zoveel tijd even naar buiten in de hoop een opklaring te treffen.
                        Daarstraks was het dan toch even raak.

Vanaf de trampoline in de achtertuin een mooie mag -3 Perse´de richting Noord gezien, wit met kort nalichtend spoor.
                        Tijd volgens GSM 03:41u

Dat zou dan deze geweest moeten zijn:

Click image for larger version

Name:	meteoren2.jpg
Views:	1
Size:	39.2 KB
ID:	1351065

Comment

Working...
                        X