Announcement

Collapse
No announcement yet.

Knar 18 juni - showpieces in uhc

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Knar 18 juni - showpieces in uhc

Even na elven kom ik aan op de dijk, en cloudbuster en ArnoM zijn er dan al. Pas om 00.30u is het nautisch donker dus we hebben nog even de tijd om alles op te zetten en de laatste nieuwtjes uit te wisselen.
    Voor de sqm vrezen we het ergste, wat is het licht nog. En als het dan half een is blijkt onze vrees terecht; de sqm geeft slecht 19.55 aan.

Maar gelukkig hebben we dan Saturnus nog, maar ook die heeft niet zn beste dag blijkt, heb ik wel eens beter gezien. Van de maantjes zie ik alleen de bekende 4, Enceladus wederom niet zichtbaar. Voor de maantjes diverse vergrotingen geprobeerd; tussen 100x tot 150x het beste zichtbaar, daarboven op 215x en 280x waren ze bijna verdwenen.

Dan maar even de collimatie controleren, aantrekkelijk nu want het is nog kamertemperatuur buiten. We kunnen dan ook waarnemen in Tshirt, wel met lange mouwen anders ben je muggenvoer op deze locatie. De collimatie bleek nog top trouwens.

Bij ArnoM zie ik een mooie M11 Wild Duck, goed idee, die wil ik zelf ook nog eens bekijken. Eerst kom ik NGC 6751 tegen, een PN, zichtbaar als grijs bolletje. Ook met meer vergroten tot 280x en met OIII of UHC filter blijft het dat grijze bolletje trouwens. Gelukkig is M11 weer als vanouds, op 280x een beeldveld vol sterren met snelwegen er doorheen lijkt het wel. Altijd de moeite waard deze.

Ik besluit Scutum schuin over te steken op weg naar de Eagle nebula. Daar aangekomen blijkt er met OIII filter op 117x niets te zien, ja wel het stercluster maar niet de nebula. Jammer. Dan maar afzakken naar de Omega nebula. Deze ziet er weer goed uit ook op 117x en OIII, maar wel een beetje ingehouden vond ik. Dan maar eens het UHC filter geprobeerd. En dit bleek de oplossing, de Omega is opeens groter en voller, prachtobject zo. Hoopvol ga ik weer terug naar de Eagle, en hier was het nu ook raak, de nebula is hier nu ook zichtbaar (117x met UHC, sketch hieronder lijkt er wel wat op):
    http://www.deepskywatch.com/Astroske...la-sketch.html
    In de ISDA staan M16 en M17 aangegeven met OIII, klopt denk ik ook, maar met deze lichte achtergrond van 18 juni was UHC dus winnaar.

Vanuit M17 naar beneden zakkend kom ik bij de Sagittarius cloud M24, en hierbinnen valt op een lijntje gruis aan sterren, op 280x wordt het lijntje omgeven door nog wat meer speldepriksterretjes. Dit moet NGC 6603 zijn, deze was eerder nog niet gelukt, leuk dat dit mogelijk is op een avond als deze. B92 en 93 laat ik toch nog maar even liggen voor augustus trouwens.

Bij Martijn zie ik in de 40cm de sluiernevel, de bekende lange sliert, altijd mooi en ook nu weer. Volgens Martijn wel iets te donker, maar dat heeft alles te maken met deze heldere 18 juni nacht denken we. In augustus nog eens deze ook.

2u en ik doe nog een sqm meting, 20.16 !, de 20 toch nog gehaald, hadden we eerder deze avond niet meer verwacht.

Vanuit M24 zak ik verder af naar de Trifid Nebula, op 117x met Lumicon UHC de donkere banen zichtbaar, onderstaande schets geeft het aardig weer wat ik zag:
    Wederom verbaasd hoeveel er nog mogelijk is zo'n nacht.

Ietsje hieronder het sluitstuk de Lagoon, ook weer het mooist op 117x met UHC. Een nebula met stercluster er in aan de ene kant, een lagoon en een deel van de wolk heeft een helder vlekje :

Het is nu 2.30 en de sqm begint weer terug te zakken onder de 20. We besluiten in te pakken, toch nog leuk geweest, hopelijk in juli weer wat astrodonkere uurtjes.
    C11 SCT 28cm f/10, HEQ5

Mooi, op zo'n grijze nacht kan er toch meer dan je denkt. Geen zwakke galaxies natuurlijk maar wel de mooie highlights van de zomer. Leuk dat jullie zijn gegaan!
    10" F5 Dob+EQP | 102/1000 Refractor+EQ3-2 | 4.5" F4.4 Newton+RRB | 7+10x50 bino
    The brightest star needs no telescope to gaze at | www.remranger.com

Comment

Jouw gebruik van die filters komt helemaal overeen met mijn ervaring: op een C11 - en meer algemeen, op een f/10 systeem - is de mildere UHC filter vaak de betere keuze op emissienevels en planetaire nevels. Wanneer je naar de snellere telescopen gaat (vanaf f/7 lenzenkijkers en zéker bij f/5 newtons en sneller) dan overheerst vaak de OIII filter om de beste beelden te krijgen.

Er zal wellicht een boeiende theoretische uitleg voor zijn ... iemand?
      Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF F/7 - Pentax 10x50 DCF ED

Comment

Leuk verslag met de waarnemingen van de gasnevels onder deze omstandigheden. Ik denk niet dat het van de openingsverhouding afhangt welk filter beter uitpakt. Het zal van de vergroting of uittredepupil afhangen. Bij een f/10 zit je wellicht gemiddeld op een wat kleinere uittreepupil zodat het beeld van de OIII wat te donker wordt. Een UHC werkt dan beter. Al zal het OIII-filter voor sommige objecten de beste keuze blijven om de details in de nevels het beste uit te laten komen. Wel dus gepaard gaande met een "donker" beeld.

Afgelopen nacht had ik ook nog de wekker gezet om 1 uur, maar de donkerte viel me net als bij jullie behoorlijk tegen. Toen maar besloten verder te slapen.

Comment

Originally posted by TomC View Post
          Jouw gebruik van die filters komt helemaal overeen met mijn ervaring: op een C11 - en meer algemeen, op een f/10 systeem - is de mildere UHC filter vaak de betere keuze op emissienevels en planetaire nevels. Wanneer je naar de snellere telescopen gaat (vanaf f/7 lenzenkijkers en zéker bij f/5 newtons en sneller) dan overheerst vaak de OIII filter om de beste beelden te krijgen.

Er zal wellicht een boeiende theoretische uitleg voor zijn ... iemand?
          Niet mijn ervaring, maar met OIII filter moet je niet te veel vergroten - je hebt een grotere uittredepupil nodig, _zeker_ met bijvoorbeeld een Baader die enkel één lijn doorgeeft.

En op tragere kijkers is het vaak ofwel problematisch (heb je een 40mm, of zelfs 50mm op een Mak?), ofwel maakt dat je object te klein (je detecteert 'm dan wel, maar ziet minder details), en in je drang naar vergroting kom je in het gebied waarin een UHC efficiënter is.

Met een ETX70 in Hove is de Sluiernevel alvast met een OIII wel en een UHC niet te zien ;-).
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Je hebt alvast een voorschot genomen op wat nog komen gaat boven de theepot, die gaan er allemaal nog een stuk beter uitzien over twee maanden. Die M11 was inderdaad fraai, maar de sluiernevel viel me hard tegen.

Opvallend dat het zo ontzettend lang duurde voordat de SQM boven de 20.0 uitkwam, maar tussen 1:30 en 2:30 was het nog best te doen. Als het maximale SQM verlies tijdens de meest grijze nacht op BZD ook 0.5 is dan teken ik ervoor, want dan zitten we nog steeds (net) boven de 21.0... vrees alleen dat dat niet het geval zal zijn...
            16" F3.8 & 10" F4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / Omegon Brightsky 15 x 70 op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Comment

cloudbuster : misschien had je ook een UHC moeten proberen op de sluier.

De uittredepupil is wel belangrijk, zo heb ik de OIII ook nog geprobeerd met een 34mm oculair (dus 3,4mm uittrpup ipv 2,4mm van het 24mm oculair) en toen was de Omega nevel wel weer even gedetailleerd als met de UHC. Alleen was het object nu duidelijk kleiner dan met het UHC + 24mm oculair waardoor de UHC ook hier makkelijk won.
              De Eagle bleef met OIII slecht zichtbaar, ook met het langere 34mm oculair.

De Trifid en Lagoon zijn in de ISDA aangegeven als UHC object, de Eagle en Omega als OIII.

Maar misschien is ook de lichte achtergrond van zo'n juninacht in het nadeel van de OIII, daarom leuk om deze gasnevel route (M16,M17,M20,M8) in augustus nog eens over te doen.
              En dan ook het 42mm oculair erbij betrekken (uittredepupil dus 4,2mm in een C11), gebruik ik meestal met Hbeta, maar is voor OIII misschien ook nuttig.
              C11 SCT 28cm f/10, HEQ5

Comment

De lichte achtergrond heeft op mijn 400mm eerder de neiging om mijn OIII naar voor te trekken. Welke OIII heb je trouwens?

Eentje die enkel de 501nm lijn doorlaat vraagt veel minder verogrting (en verliest op "kleine" 11" telescopen ;-) dus ook vaker tegen een nauwe UHC ŕ la NPB of Lumicon). Ik heb een tijdje zowel een Baader als een Lumicon gehad en het verschil was frappant.

Ik vind de Trifid trouwens eerder een OIII-voorwerp, al krijg je soms té donkere donkere banen met minder detail. M8 is dan weer echt een UHC- of zelfs H-beta-object (al is het jammer de cluster zo hard te verliezen in een H-beta), behalve als je de erg heldere kern round de "Hourglass Nebula" wilt bekijken.

Tussen haakjes: in Grandpré is M20 beter _zonder_ filter, en ook het centrale gedeelte van M17 is dat (met nauwelijks te schetsen donker detail).

Met UHC wordt M17 daar spectaculair en gewoon onherkenbaar door de vrij ongeowne extensies die naar alle kanten vertrekken, niet enkel van de staart van de zwaanvorm naar "beneden".
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Ik geef in het algemeen voorkeur aan OIII in mijn 6", 12" en 20" telescopen. De reden is dat ik de donkere hemel wél prettig vind al geef ik toe dat ik op emissienevels veelal lage vergrotingen gebruik omdat ik nu eenmaal houd van grote overzichten. UHC komt wel als tweede omdat deze soms toch een beter beeld geeft. Allemaal heel subjectief dus.

Mijn advies: blijf ál je filters proberen op alle objecten en vorm je eigen mening. Dat kost flink wat in- en uitgeschroef maar het is de moeite meer dan waard. Ik heb uiteindelijk voor mijn 20" een filterslider gekocht zodat ik nog optimaler van alle filters gebruik kan maken.

En verder ben ik het helemaal met Rem eens: top dat je dit doet tijdens de grijze nachten!
                  20" / 50 cm Van Gastel dob - 12" / 30 cm Van Gastel dob - 6" / 15 cm zelfbouw Newton - Canon EOS 700D met Baader filter - SkyWatcher StarAdventurer

Comment

Ik heb de Astronomik OIII en de Baader OIII, beide 2" uitvoering, ik heb alleen de Astronomik gebruikt zondagavond.
                    Dat de Baader veel donkerder is was me al opgevallen, gebruik ik zelden ook daarom.

In maart ben ik er weer bij in Grandpre. Aan het eind vd nacht zijn deze objecten dan weer te bekijken, verheug me er nu al op.
                    C11 SCT 28cm f/10, HEQ5

Comment

wvreeven : dat in en uitschroeven kan meevallen; ik had op een gegeven moment het OIII filter op de 34mm geschroefd en de UHC op de 24mm zitten, en met dit combo kon ik de objecten dus redelijk snel bijlangs. De filterslider had ik nog niet aan gedacht, is het overwegen waard (hou wel van een filtertje af en toe ).
                      C11 SCT 28cm f/10, HEQ5

Comment

Leuk verslag Jan.

Mooie objecten heb je weer gezien. Die C11 doet zijn best. Op naar de donkere nachten.
                        130mm/650mm newton op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino

Comment

Working...
                        X