Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vrijdag 29 april 2017: Rocherath – eindelijk weer eens!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vrijdag 29 april 2017: Rocherath – eindelijk weer eens!

Rocherath – al veel te lang geleden dat ik er was en een verslag schreef. Een paar maanden geleden ben ik nog eens geweest, en vroegtijdig afgedropen omdat ik veel te moe was. En nu moest er toch weer een echte waarneemnacht komen!
    De voorspellingen: een paar dagen slecht weer, dan perfecte omstandigheden op 29 april, en daarna weer regen. Dus 29 april is dé dag!
    .
    Click image for larger version  Name:	FOTO 1.JPG Views:	1 Size:	82.5 KB ID:	1338159

.
    Vertrokken voor zonsondergang, zag het er onderweg al goed uit.
    .
    Op de parkeerplaats bij de grensovergang Heerlen/Aken (A76). De vlek linksboven is een reflectie in de lens (iPhone).
    .
    Click image for larger version  Name:	FOTO 2.JPG Views:	1 Size:	116.4 KB ID:	1338160

.
    Langs de K26 na Rohren (nog zo’n 15 kilometer naar Rocherath): de hemel ziet er prima uit. De maan, zeer klein, staat nog hoog.
    .
    Click image for larger version  Name:	FOTO 3.JPG Views:	1 Size:	70.7 KB ID:	1338161

.
    Richting oost: de Venusgordel met de schaduw van de aarde
    .
    Click image for larger version  Name:	FOTO 4.JPG Views:	1 Size:	94.8 KB ID:	1338162

.
    De waarneemplek in het bos van Rocherath ligt er weer volledig verlaten bij, om 21:30hr. Niets te zien, geen mens of auto te horen; alleen de wind die een beetje door de bomen blaast. Tijd zat ook om alles op te bouwen.
    .
    Richting zuid in Rocherath: de bomen worden hoger, maar het is nog geen probleem.
    .
    Click image for larger version  Name:	FOTO 5.JPG Views:	1 Size:	140.6 KB ID:	1338163

.
    21:43hr, SQM15.58 en de telescoop staat overeind. Jupiter staat knalhelder in het zuidoosten; de maan verdwijnt langzaam achter een boom en de helderdere sterren worden zichtbaar. Vliegtuigstrepen zijn gelukkig kort; dat helpt.
    Telescoop collimeren: na de vorige waarneemsessie (telescoop afbreken), een reis naar de ATM-dag in Almere (telescoop opbouwen, hoofdspiegel eruit en weer erin en telescoop weer afbreken), de hoofdspiegel poetsen (spiegel eruit en weer erin) en de trip naar Rocherath (telescoop opbouwen), blijkt de collimatie nog steeds vrijwel spot-on te zijn. De laserpunt staat twee of drie millimeter van het midden van de centrummarkering af (mag geen naam hebben, maar ik stel het toch maar bij) en de donut staat vrijwel goed (ietsiepietsie bijregelen). Mooi;–dat biedt hoop voor de 13"” bino.
    Last edited by Skyheerlen; 07-05-17, 11:49.
    C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

22:07hr, SQM18.54. De eerste all-sky-foto’s worden gemaakt en veel sterren zijn zichtbaar, waardoor sterrenbeelden herkenbaar worden. De maan verdwijnt achter de bomen. De eerste paar allsky-opnamen mislukken doordat de regelaar in de war is: de belichtingstijden zijn te kort. Complete reset, en nu loopt het lekker. De eerste echte allsky-opnamen is een selfie met de maan op de achtergrond. Tussen de bomen.
    .
    Eerste geslaagde allsky-opname om 22:12hr, met selfie en de maan tussen de bomen in het westen. 120 seconden belicht via Sigma 4.5mm F2.8 Circular Fisheye op F3.5 en Pentax K3 op ISO 800, met ruisonderdrukking en gevolgd met tracker.
    .
    Click image for larger version  Name:	FOTO 6 - 22.12hr.JPG Views:	1 Size:	252.1 KB ID:	1338165

.
    22:27hr, SQM20.30. Corvus is mooi zichtbaar in het zuiden, maar staat laag ten opzichte van de boomtoppen. Tot declinatie -25° gaat het goed; nog lager gaan de bomen parten spelen. Het is geen drama, maar LGOG dwarf NGC3109 in Hydra, is al voorbij z’n culminatie, dus gaat het waarschijnlijk problematisch zijn ‘m te zien. Sowieso is het nu nog te licht.
    .
    Allsky om 22:28hr. Technische gegevens als boven.
    .
    Click image for larger version  Name:	FOTO 7 22.28hr.JPG Views:	1 Size:	229.0 KB ID:	1338166

.
    22:35hr, SQM20.56 en het is nog lang niet donker. Eerste object wordt globular cluster M3. In de 13” met XW30 (49x, 1°27’) is het een indrukwekkend object, veel sterretjes tegen de rand en een korrelig uiterlijk meer richting te kern. Hier zijn de sterren niet zomaar op te lossen. In de aangename Pan24 (61x, 1°7’) is het beeldveld iets kleiner. Er zijn meer sterretjes zichtbaar; de korreligheid is tot op de kern waarneembaar. De XW10 (146x, 29'’) laat sterren tot in de kern zien; spectaculair. Het geheel is 1/6e beeldveld groot; de kern misschien de helft ervan. Rondom staan vier sterren in een uitgerekte rechthoek, rondom de bolhoop; ongeveer 15% van de rand af. In de Delos6 (243x, 18’) vult M3 het halve beeldveld, met sterren tot in de kern opgelost, voor een waas op de achtergrond. Een heel mooi beeld. Het lijkt alsof aan de westkant van M3 een donkerder deel te zien is dan aan de oostkant.
    22:45hr, SQM21.01.
    22:50hr, SQM20:96. Met de Fujinon 7x50 FMT-SX de bolhoop M3 zien, valt nog niet mee. De helderheid van het object is niet het probleem; wel de grootte. Als je niet precies weet waar ‘ie staat, kijk je er zo overheen.
    22:54hr; met de 7x50 kijkend naar het Leo Triplet (M65-M66-NGC3628) vanuit Chertan (Leo), is galaxy M66 zonder problemen te zien. Galaxy M65 is wat lastiger (perifeer zichtbaar) en NGC3628 zie ik niet. De Fujinon 16x70 FMT-SX erbij; M65 en M66 zijn nu eenvoudig. M66 is duidelijk opvallender dan M65; NGC3628 zie ik door iets te bewegen met de bino staan, maar valt totaal niet op. In de 7x50 nogmaals kijken: M65 en M66 zijn nu geen probleem meer; NGC3628 lukt definitief niet.
    23:00hr, SQM21.02.
    23:09hr, SQM21.19; ik zoek naar LGOG-lid NGC3109, net noordelijk van de Antlia Dwarf (die ik zeker niet te zien zal krijgen). Ik kijk met de 7x50 en zie de sterren die net noordwestelijk van NGC3109 staan, een duootje dat naar het noordwesten wijst waar een klein huisje op de kop lijkt te staan, alles prima met de 7x50 te zien. Maar deze sterren staan al bijna tussen de boomtoppen, dus NGC3109 staat helemaal tussen de bomen en dus geen kans vandaag.
    Corvus in het zuiden; leuk.
    23:17hr, SQM21.07 en op zoek naar dwerggalaxy Leo II (UGC6253), ook een lid van de Local Group of Galaxies. Ik geef me nu niet veel kans; het is meer een object uit de 18”-klasse (zoals we al vaker meemaakten dat zwakke dwergen wel in de 18” Nopdob te zien waren, en niet in deze 13"”). Uitgangspunt is Zosma, de ster achteraan de rug van Leo. Het sterrenpatroon is snel te vinden; nog geen twee graden noordelijk van Zosma. Ik probeer de XW30 (49x, 1°27'’), de Pan24 (61x, 1°7'’) en de Delos17.3 (84x, 51'’); bewegen van de telescoop laat allerlei lichtzwakke objectjes door het beeld gaan, maar dat zijn waarschijnlijk zwakke sterretjes en niet Leo II, aangezien het een meer egaal object is. Leo II blijft hiermee waarschijnlijk buiten bereik van deze 13"” telescoop, en ook de C14. Met de 13"” bino-dob (in aanbouw) is er weer een nieuwe kans.
    23:44hr, SQM21.17. Leo I, net noordelijk van Regulus, is in de XW30 en de Pan24 niet zichtbaar, maar wel in de Delos17.3 (84x, 51'’). Een verheldering is het, en hij valt wat beter op bij licht bewegen van de telescoop. Leo II is duidelijk zwakker dan Leo I.
    Tijd voor een pauze – fruitreep. Wega en Deneb komen op; Cassiopeia staat helemaal in het noorden en schijnt tussen de bomen door. Hercules wordt zichtbaar; M13 nog niet met het blote oog. Jupiter is idioot helder; nu kijken met de telescoop is funest voor de nachtzicht; later dan maar.

Allsky om 23:49hr.
    .
    Click image for larger version  Name:	FOTO 8 23.49hr.JPG Views:	1 Size:	217.0 KB ID:	1338167

.
    M81, M82 en NGC3077 passen juist in beeld in de XW30. M81 is niet echt gedetailleerd. De Delos17.3 (84x, 51'’) laat in M82 duidelijk stofbanden zien, en een inham. Nog sterker vergroten met de Delos6; er zijn nu twee onderbrekingen te zien. M81 blijft zonder details, maar een tijdje kijken laat zien dat deze galaxy veel verder uitloopt dan op het eerste gezicht waarneembaar is.
    Vanuit NGC3077 met de 13”" met XW30 een stukje oost staat een driehoekje van sterren; van hieruit richting zuidoost verschijnt een langgerekte galaxy in beeld, 1/5e beeldveld groot. Dit is Coddington’s Nebula (IC2574), een dwergstelsel in de M81-groep. Het object valt meteen op als verheldering t.o.v. de omgeving; is echter wel zwak. Bewegen van de telescoop of perifeer kijken is echter niet nodig om ‘m te zien. De galaxy staat tussen twee groepjes van sterren in: een rijtje dat ernaar toe wijst, en aan de andere kant een froebeltje van een paar sterren. De Delos17.3 laat weer dezelfde verheldering zien, maar wat beter kijkende zijn aan beide uiteindes een wat helderdere ‘verheldering’ zichtbaar, zeker richting noordoosten. Het geheel valt duidelijk meer op dan Leo I, en is ook groter.
    0:10hr, SQM21.24 en het EQ platform staat stil. Batterij wisselen dus. Er staat ijs op het dak van de auto, maar de vangspiegel van de 13”" is nog steeds niet beslagen.
    .
    0:22hr, SQM21.44 en ik begin aan de Virgo Cluster. De 13”" met XW30 ongeveer richten, en ziedaar: galaxies M98 en M99 in beeld. M98 is langgerekt met een heldere kern; M99 staat in hetzelfde beeldveld en is iet geconcentreerder en beter zichtbaar.
    0:29hr. M98 was het laatste object van mijn ‘Messier met de bino’-project en vereiste de 16x70 in SaharaSky. Maar hier zou het toch ook moeten kunnen? M99 is geen probleem; een klein vlekje. M98 lukt iets later ook; de richting waaronder ik deze galaxy zie staan, klopt met de realiteit.
    .
    Cygnus staat 15-20 graden boven de horizon. De Melkweg wordt zichtbaar, m.n. tussen Sadr en Albireo. In het zuiden verschijnt Scorpius boven de horizon; de zomer komt eraan. Capella staat laag boven de horizon in het noordwesten en schijnt tussen de bomen door.
    .
    Vanuit M99 een stukje naar het zuidoosten met de 13”" met XW30 springen galaxies M84 en M86 meteen in één beeldveld, en M87 een stukje verder. Tussen deze drie heldere galaxies, zie ik veel zwakkere galaxies staan. M84 en M86 zijn de helderste galaxies in de omgeving. Iets zuidelijk staat galaxy NGC4388 staan, een langgerekt streepje, en meteen opvallend. Iets dichter bij M84/M86 staat galaxy NGC4387, een klein vlekje en minder opvallend. Vanuit M86 iets richting noord, staat galaxy NGC4402, een klein langgerekt streepje. Deze galaxies staan allemaal binnen één beeldveld.
    NGC4438 en NGC4435 (the Eyes) aan de rand van het beeldveld, beide duidelijk zichtbaar. Binnen het beeldveld staat nóg een galaxy: NGC4425, een tikje naar het zuiden, een iets langgerekt streepje. De XW30 laat eigenlijk een iets te heldere hemel zien om deze kleine galaxies goed waar te kunnen nemen.
    IC3371 staat twee graden naar het zuiden; het is een obscuur stelseltje dat ik jaren geleden al eens geprobeerd heb met de Celestron C14, zonder succes. Nu misschien wel? Er staan vier sterren in een rijtje noord-zuid, met galaxy NGC4429 zuidelijk van de noordelijke van het rijtje. Deze galaxy is helder en valt meteen op in de XW30. Ik zie op de plek van IC3371 een klein sterretje staan, maar dat is niet de galaxy zelf. Sterker vergroten is noodzakelijk. Met de BGO12.5 (116x, 22’') zie ik een extra sterretje, tussen het sterretje waar IC3371 naast staat en de derde ster (van boven) in de rij van vier (noord-zuid), maar geen IC3371. De SuperMono8 (182x, 10'’) laat ‘m één keer zien, in een flits (of was dat ‘de moeder van de gedachte’?); daarna zeker niet meer. Nog even de Delos17.3: neen, niets. Misschien straks de 13” bino-dob, maar de ‘flits’ beschouw ik als ‘niet reëel’.?
    .
    Sterrenhemel om 0:55h; inderdaad een stuk donkerder dan een uur geleden.
    .
    Click image for larger version  Name:	FOTO 9 0.55hr.JPG Views:	1 Size:	219.7 KB ID:	1338168

.
    0:57hr, SQM21.47; toevallig een meteoor door Slangendrager terwijl de allsky net een opname maakt, maar deze staat er toch niet op. De luchtvochtigheid is laag (ik weet niet hoe laag); de vangspiegel is nog steeds niet beslagen, ondanks het feit dat de verwarming gewoon uit staat.
    1:00hr; en weer verder met de Virgo Cluster. Terug naar NGC4388 die meteen zichtbaar is en langgerekt; NGC4425 valt ook meteen op, maar is wat kleiner en zwakker. Galaxy NGC4413 staat bij een zwak sterretje, ongeveer tussen NGC4388 en NGC4425. IC3363 staat een tikje oost, maar zie ik met de XW30 niet; over naar de XW10. SkySafari erbij om de plaats van deze galaxy nog eens goed te bestuderen, maar dat helpt niet; ik krijg deze zwakke IC niet te zien.
    Met de XW10 iets naar het zuidoosten valt galaxy NGC4440 meteen op. Iets ernaast, dicht bij een ster, staat NGC4436, iets kleiner, en een driehoekje ermee vormende staat galaxy NGC4431. Met z’n drieën in een driehoekje, ongeveer 1/5e beeldveld in de XW10. NGC4440 is de helderste van de drie.
    .
    Markarian’s Chain met de XW10 volgende vanuit ‘the Eyes’ kom ik bij galaxies NGC4458 en NGC4461, net noordoostelijk van ‘the Eyes’ (NGC4435 / NGC4438). Beide zijn zwakker dan de twee stelsels van ‘the Eyes’. NGC4461, de zuidelijke, lijkt iets groter dan de noordelijke en valt ook wat meer op. Er staat een ster vlakbij.
    Iets verder staan drie volgende stelsels: NGC4473 (de zuidelijkste), NGC4477 (de noordwestelijkste) en NGC4479 (de oostelijkste). NGC4477 is rond en de helderste van de drie, NGC4473 is langgerekt in oost-westelijke richting en NGC4479 is de zwakste, maar nog steeds goed zichtbaar.
    Nog iets verder, richting M88, zijn weer drie galaxies zichtbaar in de XW10. De meest westelijke, NGC4459, is de helderste; NGC4468 en NGC4474 zijn ook goed zichtbaar. NGC4468, de middelste van de drie, is het zwakste; NGC4474 staat vlak bij een rijtje van drie sterren, maar details zijn er niet in te zien.
    .
    Ik hoor discomuziek in de verte. Jeugd ergens met een auto? Het is ver; ik heb er geen last van.
    .
    M88 staat nu in beeld. Heel groot, in vergelijking met de rest. In de XW10 (146x, 29’) is deze galaxy groot en langgerekt. Er staan twee sterretjes in het stelsel (voor het stelsel), met ‘iets’ naast de kern. 1:23hr en de vangspiegel is nog steeds niet beslagen, met de verwarming uit. Over naar de Delos6 (243x, 18’); M88 is groot en langgerekt; geen homogeen oppervlak met een heldere kern. Sterker vergroten kan niet; ik heb er geen oculair voor bij me.
    .
    Galaxy M87 met de XW10 (146x, 29’) laat de twee grotere galaxies aan de oostkant, NGC4478 en NGC4476, zonder problemen te zien. De kleinere NGC4486A, aan de zuidkant van M87, is ook zonder problemen te zien, iets zwakker dan de andere twee. NGC4486B is eveneens zo zichtbaar, en duidelijk zwakker dan NGC4486A.
    1:37hr, SQM21.45 en ik probeerde een poosje de twee UGC-stelseltjes die zuidwestelijk ‘'tegen'’ M87 aanstaan (UGC7652 en UGC7652b) te zien, maar dat lukt niet, met XW10, Delos6 en SuperMono8.
    .
    De Melkweg ligt al boven het bos aan oostelijke kant; zelfs zonder bril is de Rift al goed te zien. De zomer komt!
    .
    De sterrenhemel om 1:55hr.
    .
    Click image for larger version  Name:	FOTO 10 1.55hr.JPG Views:	1 Size:	218.6 KB ID:	1338169

Last edited by Skyheerlen; 07-05-17, 15:36.
    C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

Comment

1:42hr en de disco-muziek is weg; het is doodstil om me heen, niet meer dan wat zachte wind door de bomen. Het lichtkoepeltje in het noordoosten valt wel op, maar is niet storend.
      Antares staat laag in het zuiden, tussen de bomen door. De omgeving van Antares met de Fujinon 7x50 FMT-SX; globular cluster M4 is zonder problemen zichtbaar, ondanks de geringe hoogte. Het is een grote vlek zonder enige structuur; een beetje grijzig. M13 in Hercules met dezelfde bino is veel minder diffuus en veel opvallender. Terug naar Scorpius. Globular cluster M80 is met de 7x50 niet te herkennen; met de Fujinon 16x70 FMT-SX is het geen probleem ‘m te zien, maar het blijft een klein object. M80 staat in een rijtje van sterren oost-west; nu ik weet waar die staat (met de 16x70), zie ik ‘m met de 7x50 ook.
      Scutum Star Cloud wordt zichtbaar op misschien 10 graden hoogte. Vanaf de noordelijke horizon, achter de bomen, loopt de Melkweg via Cygnus evenwijdig aan het bos tot in Scutum en verder. De bomen worden hoger, maar Antares komt er nog steeds bovenuit, dus zo dramatisch is het nog niet.
      Iets meer richting de grote weg (terug naar het houthak-bos) is het probleem kleiner – daar zijn de bomen richting zuid lager.
      .
      2:01hr en ik kijk met de SuperMono8 naar Jupiter. Banden zijn zichtbaar, met details erin; heel mooi, ondanks het feit dat het nu veel te laat, een heel eind na culminatie, is. Het nachtzicht is meteen weg, met zo’n heldere planeet.
      .
      Zijn de twee roemruchte noordelijke dwergen uit de Local Group zichtbaar in de 13”? Zowel de UMi Dwarf als de Draco Dwarf heb ik met deze telescoop nog niet gezien. Doel is vast te stellen of het kan, of dat ik moet wachten totdat de 13” bino af is.
      2:03hr, SQM21.49. Richting Bootes (weg van de Melkweg) meet ik 21.55; richting Ursa Major 21.45, richting de Melkweg 21.47, richting Jupiter 21.41.
      2:08hr en UMi Dwarf staat zowat in het zenith. UMi Dwarf zoeken met de XW30 (49x, 1°27’), de Pan24 (61x, 1°7’) en de Delos 17.3 (84x, 51’). Het is lastig; als ik weg beweeg vanuit de plaats waar de UMi Dwarf staat, in de richting tegenovergesteld aan Polaris, dan meen ik dat het daar iets donkerder wordt. Maar er staan relatief heldere sterren in de buurt, en die zorgen ervoor dat de achtergrond schijnbaar donkerder wordt. Is het dit wat ik zie? Zou kunnen – in ieder geval zie ik de UMi Dwarf nu niet zoals we ‘m een tijd terug zagen in de 18” Nopdob. Conclusie: ik zie de UMi Dwarf nu niet.
      2:27hr; SQM21.52. Draco Dwarf met weer de XW30 (49x, 1°27’), de Pan24 (61x, 1°7’) en de Delos 17.3 (84x, 51’). Ik zie niets van de dwarf zelf; wel de ‘h van sterren’ waarbinnen de dwarf moet staan, maar niet meer dan dat.
      .
      2:45hr; M13 in de Pan24 is spectaculair; tot op de kern opgelost. Ter vergelijking M4: geen vergelijking met M13. De telescoop staat bijna horizontaal; er zijn wel sterren te zien, maar niet veel.
      .
      Tegen 3hr; SQM21.45. Tijd om op te ruimen, gezien verplichtingen de dag erna.
      .
      Het deed weer goed, weer eens een lange nacht in Rocherath. Snel weer!
      .
      De laatste allsky-opname, om 3:00hr.
      .
      Click image for larger version  Name:	FOTO 11 3.00hr.JPG Views:	1 Size:	218.5 KB ID:	1338171

Last edited by Skyheerlen; 07-05-17, 05:14.

Comment

Mooi! Je hebt op één nacht zowat de hele lente hemel bekeken, zo lijkt het

Met welke staratlas werk jij eigenlijk in combi met de 13" dob?
        Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF F/7 - Pentax 10x50 DCF ED

Comment

Neen, de hele hemel was het niet. Ik had gewoon zin te kijken door het oculair, en dan in de atlas na te kijken wat ik zag; daarom de Virgo Cluster. De volgende keer is het interessant een kleiner gebiedje te nemen, en daar zo diep mogelijk te gaan, en meer in detail.

De Uranometria 2000.0, die ik standaard gebruik, gaat hier niet diep genoeg voor. En dus gebruik ik SkySafari op de iPhone ernaast; soms ook SkySafari alleen (zonder Uranometria). Je zult bij jouw 16" zien dat je een heel eind dieper gaat komen dan de gebruikelijke papieren atlassen; dat effect zie ik al ruim bij de 13" en de C14; zul je bij jouw C11 ook wel al hebben. Werken met SkySafari is even wennen, en gaat daarna perfect. Laat de boeken maar thuis (de volgende keer naar de Sahara, La Palma of Namibië).

De volgende keer gaat de C14 weer mee.

Comment

Mooi en minutieus verslag! Toch bijzonder dat je er helemaal alleen stond op zo'n goede avond. Diezelfde avond heb ik ook de galaxies in Virgo afgestruind in Dijkgatsbos in een groep van 11(?) personen, bij eveneens een SQM van 21.5. Je kunt blijven kijken in dat gebied... Leuk dat je ook de twee bino's ook met regelmaat inzet.
            16" F3.8 & 10" F4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / Omegon Brightsky 15 x 70 op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Comment

Het was een samenloop van omstandigheden. Veel van de Rocherathers zaten de week ervoor in Grandpré, en waren dus verzadigd. Ikzelf kon niet naar Grandpré gaan, ivm de ATM-dag in Almere. Meestal ben ik niet alleen.

Een SQM21.5 hemel verveelt idd nooit.

Comment

Mooi verslag van deze bijna all nighter, en mooi die all sky-opnames. Leo I en II, knap werk!
                10" F5 Dob+EQP | 102/1000 Refractor+EQ3-2 | 4.5" F4.4 Newton+RRB | 7+10x50 bino
                The brightest star needs no telescope to gaze at | www.remranger.com

Comment

Mooi gedaan weer!
                  Ik hoop binnenkort weer eens mee te doen
                  Skywatcher Flextube 10" / Orion Skyscanner 100mm / Docter Optic Nobilem 8 x 56
                  Oculairs van 6 tot 25mm en Shorty Barlow 2x

Comment

Gelukkig kwam het toch nog tot deze sessie, zeker als je Grandpré hebt gemist. Mooi verslag, op de all-sky zie je niet echt de maneschijn, maar na half een (maanondergang) loopt de SQM-waarde nog wel nog een stuk op. Die UGC 7652 bij M 87 is erg zwak, toevallig op dezelfde nacht simultaan waargenomen. Ook met 50 cm opening ben ik er nog niet zeker van dat ik hem gezien heb.

Comment

Weer een mooi gedetailleerd Skyheerlenverhaal! Maar dat je de spiralen van M 81 niet zag valt me toch een beetje tegen....
                      Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Comment

Een prachtig verslag weer. Gave foto van de schaduw van de Aarde; die geeft een mooi overzicht. Niet vaak zo gezien.
                        Je bent weer ver in deep-deep-land geweest, tot aan de grens waar je telescoop "halt" zei. Goede vangsten. Leuk om te horen dat jij aan de kijker Skysafari gebruikt. Doe ik ook, maar dan op een wat bescheidener magnitude-schaaltje: niet om van IC- naar NGC te hoppen, maar om te kijken of er überhaupt iets in dat sterrenveld staat. . Topwerk weer!
                        Schiedam: Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Orion UK OMC140, Celestron C8 op GPDX.
                        Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Geweldig verslag van een prachtige waarneemnacht! Je hebt ons echt een beetje meegenomen. Erg leuk.
                          Celestron CPC 8 GPS (XLT) Edge HD, Bino: Bilora Eagle 9308 10x50, Nikon D5100
                          Mogen nu alle lichten uit?

Comment

Working...
                          X