Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lochem 18 April; Een mooie avond!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lochem 18 April; Een mooie avond!

Het was voor mij weer de eerste keer om er op uit te trekken sinds mijn reisje naar La Palma. Het gevaar ligt dan op de loer dat je verwend bent geraakt en de lichtere hemel hier in Nederland niet meer te kunnen waarderen, maar gelukkig was het gewoon weer als vanouds genieten ook al is alles minder goed te zien. Later op de avond word ik vergezeld door reflector dus sta ik gelukkig niet helemaal in mijn uppie

Voorgaande avond had ik nog even in de tuin gestaan om een dubbelster te schetsen, want dat blijkt toch eigenlijk ook wel een leuke bezigheid te zijn. De sport hierin is natuurlijk het proberen te zien van kleur en het inschatten van de helderheid, maar ook blijkt het lastig om precies de juiste hoek en afstand op papier te zetten. Bij dit laatste berekende ik achteraf dat ik de afstand te groot had ingeschat, dus weer een les geleerd voor de volgende keer…

Cor Caroli is de hoofdster van Canes Venatici en gemakkelijk te scheiden bij lage vergroting. Het paar bestaat uit een helderwitte (mag 2.8) en een ietwat gelige (mag 5.5) ster. Ook hier zijn de subtiele diffractiespikes weer niet te negeren bij de hoofdster en is er een lichte gloed om het paar te zien.
    .
    Click image for larger version

Name:	Cor Caroli.jpg
Views:	1
Size:	145.1 KB
ID:	1335574
    Op 18 april is het dan tijd voor het echte werk en vertrek ik al vroeg richting Lochem. Toch maar weer voor deze heerlijke locatie gekozen vanwege de rust, de best wel donkere omstandigheden en de wind die hier meestal een stuk minder is dan in het westen van het land. Ik heb alle tijd om alles klaar te zetten en langzaam zie ik de sterrenhemel tot leven komen, de lichtjes knippen één voor één aan. In deze tijd van het jaar hoor je veel kieviten in het land met het bijna electronische geluid dat ze produceren. Het doet me weer helemaal terugdenken aan de tijd dat ik nog in Friesland woonde en met mijn elfje vaak langs de rand van het weiland stond en ook al deze dierengeluiden hoorde; kieviten, grutto’s, ganzen, briesende paarden, kuchende schapen (klinkt net als dat van mensen!) Een trip down memory lane terwijl de spiegel aan het afkoelen is…

Thuis was ik al gestart met twee schetsen die niet heel erg voor de hand liggen in april, maar die toch een goed object bleken tijdens de storende maan: Kemble’s Cascade plus het open clustertje dat daaraan vastzit, NGC 1502 (Golden Harp cluster). De eerste (ook wel Kemble 1 genoemd) is te groot voor de telescoop maar laat een erg mooi plaatje in de verrekijker zie, bovendien staat het nu op een prettige kijkhoogte. De ketting van sterren ligt nu horizontaal en aan de linkerkant is een soort vulkaantje van heldere sterren te zien met op de top NGC 1502. Het hart van dit open clustertje wordt gevormd door de fraaie dubbel Struve 485 die net aan te scheiden is in de bino. Vanaf een donkere locatie als deze zijn er buiten de heldere dubbelster nog net een zestal fijne sterpuntjes in het cluster op te lossen, maar is verder alleen een zwakke lichtgloed te zien. Rechtsonder de cascade is een drietal heldere sterren te zien, waarvan twee oranje. Een prachtig verrekijkerobject dit!
    . Click image for larger version  Name:	Kemble´s Cascade.jpg Views:	1 Size:	148.9 KB ID:	1335571
    Daarna inzoomen op NGC 1502 die een fikse vergroting van 240x verdraagt. Struve 485 is nu heel mooi te zien als een wit of lichtgeel paar van gelijke helderheid en vormt het kloppende hart van dit min of meer driehoekige, compacte en leuke cluster. Ook bij deze vergroting lijkt het gebied om de dubbelster heen nog steeds niet helemaal oplosbaar te zijn en blijf je een beetje een gloed zien.
    . Click image for larger version  Name:	NGC 1502.jpg Views:	1 Size:	113.3 KB ID:	1335572
    Het is inmiddels aardig donker geworden, de SQM schurkt tegen de 21.0 aan en de verlichting in de naburige stal is uit. Galaxy-tijd dus! Er staat nog een aantal H400 objecten in Leo op het programma, maar eerst bekijk ik nog eens uitgebreid het Leo Triplet, bestaande uit M65, M66 en NGC 3628. Ik bekijk ze op de laagste vergroting omdat ik ze in één schets wil hebben staan. Dit gaat natuurlijk wel ten koste van de details (heldere hemelachtergrond, objecten blijven klein bij lage vergroting) maar het is toch altijd wel een heel mooi gezicht om meerdere galaxies tegelijk in beeld te hebben, zeker zulke kleppers! M66 is het helderst en te zien als een dikke ovaal met een langwerpige kern. Linksonder de kern lijkt een verdikking zichtbaar. M65 is maar iets zwakker en ook langwerpiger dan M66. Het heeft een meer ronde kern en de gloed strekt zich net wat verder uit. NGC 3628 is dan echt langwerpig, bijna een dikke streep met kort eromheen een zwakke gloed. Het is de zwakste van de drie maar desondanks prima te zien.
    .
    Click image for larger version

Name:	Leo triplet.jpg
Views:	1
Size:	159.2 KB
ID:	1335575
    Hierna bekijk ik nog 17 galaxies die ik niet allemaal zal opnoemen (zie DSL). Degene die ik echt de moeite waar vond waren NGC 3226/NGC 3227, ofwel Arp 94, twee galaxies die je door hun vrijwel gelijke vorm en helderheid als twee ogen aankijken. Ook het duo NGC 3607/NGC 3608 mocht er zijn, vooral omdat er veel sterretjes omheen staan en ook NGC 3605 perifeer zichtbaar was. Ondertussen is Tom bezig om nog wat zwak HII spul binnen te harken, maar vergeet hij de showpieces gelukkig ook niet te bekijken. De M51 die ik door zijn oculair zie op 350x (?) vergroting is adembenemend mooi!

Om 2:30 vind ik het weer mooi geweest, morgen is immers gewoon weer een werkdag . Een klein uurtje nadat Tom is vertrokken rijd ik ook weer richting huis en zie ik onderweg de bewolking aanzwellen. Mooi dus weer eventjes kunnen profiteren!
    Last edited by cloudbuster; 20-04-17, 19:46.
    16" F3.8 & 10" F4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / Omegon Brightsky 15 x 70 op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Wow, wat een magistrale schetsen weer, ze worden nog steeds mooier. En een heel sfeervol verhaal inclusief achtergrondgeluiden, heel gaaf om te lezen
    10" F5 Dob+EQP | 102/1000 Refractor+EQ3-2 | 4.5" F4.4 Newton+RRB | 7+10x50 bino
    The brightest star needs no telescope to gaze at | www.remranger.com

Comment

Ik was 42 kilometer ten Noord-Oosten van jullie bezig in de Cosmos Sterrenwacht. Met de 40cm Meade aldaar, heb ik o.a. M51 ook nog gepoogd waar te nemen, maar ik zie niets meer dan een heel moeilijk te detecteren zwakke gloed rond twee vage vlekjes... Zal die hoge F-waarde de schuldig zijn?
      Celestar8 op wedge en landmeetstatief | Klassiek 114mm/900mm Newton op klassiek EQ mount | EQ3 Mount | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Comment

Levensecht!
        Zelfbouw 130 mm f/5 reisdobson - EQ2 - 250 mm f/4.68 zelfbouw dobson

Comment

schoenmaker Met een 40cm zou je toch wel wat meer details verwachten, zeker zou er iets van de spiraalarmen te zien moeten zijn. Maar ik weet natuurlijk niet hoe goed die kijker is en of het een beetje een donkere locatie is...
          16" F3.8 & 10" F4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / Omegon Brightsky 15 x 70 op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Comment

Die waterval is gewoonweg prachtig gedaan
            Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Heerlijk verslag van een mooie avond. Ik ben blij dat we die kans benut hebben, de avond hierna was het al wat minder. Prachtige schetsen, de NGC 1501 en Kemble's cascade niet echt lenteobjecten, maar dat geeft niet. Ja M 51 was echt het (letterlijk) hoogtepunt. Wat een beeld, staat nog op mijn netvlies. Volgende keer toch maar een schets aan wagen..

Comment

Prachtige schetsen en een mooi leesbaar verhaal. Het was inderdaad een prachtige nacht, ik heb er ook tot 1.30u van genoten. En het is weer eens bewezen uit je opmerking over la Palma dat niet alleen iedere kijker zijn hemel heeft, maar ook iedere hemel zijn kijker!
                Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Comment

Schitterend verhaal en heel mooi die Kemble's Cascade, lijkt wel een foto. Top!

Comment

Die kleurtjes zijn gewoon subliem. Kunst.
                    Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF F/7 - Pentax 10x50 DCF ED

Comment

Dank jullie

Het ziet er naar uit dat we aankomende week nog wel eens naar buiten kunnen.

Comment

Working...
                      X