Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noordwijk 18 april , een heldere nacht...

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Noordwijk 18 april , een heldere nacht...

Een mooie heldere nacht in Noordwijk. Jammer van die zomertijd, waardoor we pas laat konden beginnen. Va n 21.45 tot 01.30 waargenomen met de AZ-EQ6 montering, waarop de geïsoleerde Intes Alter M703 18 cm f/10 Rumak en de Kson 1026ED 10 cm f/6 apo, in azimutale modus. Meest gebruikte oculairen in de Mak de Nagler 17 (105x, 47’) , Docter 12.5 (144x, 35’) en Pentax XW 7.(257x, 15’). Voor Jupiter een Zeiss binoviewer met 2x25 mm Olympus plus 1,9x barlow (240x), en 2x20 mm Burgess plus idem, 300x.

In de schemering waren Arcturus en Sirius al vroeg te zien, dus kon ik de montering al om 21.45 uitgelijnd hebben. Eerst een aantal mooie duibbelsterren bekeken: Xi Boo, Theta(2)Cancri, Porrima die zowaar nu al gemakkelijk in de Kson gescheiden is, een paar jaar geleden was dat nog onmogelijk, Mizar, Kappa Boo (geel/blauw) en een hele mooie : Iota Cancri, fel geel en blauw, net als Albireo.

De Ghost of Jupiter , NGC 3242, was om 22.05 in de schemering in beide kijkers al prima te zien als een wat blauwig schijfje met een onregelmatig vlekkerig uiterlijk.
    Van half elf tot na elf uur heb ik me vergaapt aan Jupiter, fenomenaal mooi in de binoviewer bij 240x, prachtige kleuren in de noordelijke zone, met veel details in de wolkenbanden, een wat gelige GRS met structuur en een opvallende zeer dikke zwarte rand aan de onderzijde, en witte vlekjes in de grijze zuidelijke banden. De seeing werkte goed mee, en ik kon zelfs bij 300x regelmatig een scherp beeld krijgen.
    Na elf uur was het deepskytijd, de transparantie bleek bij NGC 3628, die gemakkelijk zichtbaar was met een hint van een stofband.
    M 48 stond al laag, en was bij 85x een prachtige grote cluster in de vorm van een schuin liggende kerstboom, vele tientallen heldere sterren, met onder in de boom een brede verdichting.
    Een mooi rijtje in de staart van de Leeuw vormen NGC’s 3608, 3607 en 3605, met iets er van af 3599.
    In UMa staat NGC 2685, de Helix Galaxy. Dit is een zgn. Poolringstelsel ,een zeldzaam type melkwegstelsel waarin sterren, gas en stof in een ringvormige baan draaien loodrecht op het vlak van de overigens platte schijf van het stelsel. Van die poolring kan ik overigens niets zien, ik zie alleen een helder spindelvormig langwerpig stelsel, je ziet de schijf van opzij.
    Dan bekijk ik de twee zichtbare kometen, 41P Tuttle is een wazig wolkje (105x), en Johnson in Hercules is duidelijk kleiner en helderder.
    De volgende reeks galaxies liggen laag in de Leidse lichtvervuiling maar dank zij het lage vochtgehalte (s’nachts was er geen vocht op de kijkers) en de goede transparantie kon ik deze Norwegian H 400 objecten die ik nog niet gelogd had nu eindelijk eens opzoeken, alles in de Docter (144x).
    NGC 4698: vrij klein, ronde halo, sterkern
    NGC 4697: helder, vrij grote halo sterkern
    NGC 4699: klein, helder centrum, sterkern, ovale halo
    NGC 4753: vrij rond, egaal, kleine sterkern
    NGC 4761: klein zwak perifeer vlekje
    NGC 4845: klein zwak langwerpig wolkje
    NGC 4856: klein zwak ovaal
    NGC 4866: klein egaal ovaal sterkern
    NGC 4900: klein egaal zwakke sterkern
    NGC 4995: klein rond wolkje bij heldere ster
    NGC 5054: perifeer zichtbaar zwak wolkje, ovaal, sterkern
    NGC 4138: klein helder ovaal sterkern
    Dat waren allemaal niet al te spectacul;aire stelsels, maar ik wil die Norwegian H 400 nu wel eens compleet hebben, en dit was een mooie gelegenheid. Ik denk dat ik er nog een paar moet, dus dat gaat dit jaar wel lukken.

Geinspireerd door de prachtige schets van TomC zoek ik NGC 2146 in Cam op. Een langwerpige heldere kern, die aan weerszijden nog iets doorloopt, maar die kromme uiteinden zie ik niet, dat wordt nog een keer met de Dob opzoeken.
    Dan voor de afwisseling enkele bolhopen. M 3 is een prachtig opgeloste sterrenwolk (257x) , evenals M 13 die vele armen heeft, en M 92 die weer veel compacter en kleiner is maar wel een hele mooie halo van zwakke sterretjes heeft.
    M 51 staat nagenoeg in het donkere zenit. Bij 257x is de grote halo duidelijk onderbroken en wordt de spiraalstructuur zichtbaar, niet zo duidelijk als met de Dob, maar toch, met 18 cm al te zien, mooi toch!
    NGC 5005 heeft een helder langwerpige balk met heldere kern en een ovale grote halo.
    NGC 4631, de Whale, is een mooie sigaar, er trekt langzaam een kleine satelliet doorheen, grappig! De begeleider zie ik niet.
    Er vlak bij staat NGC 4656, een lang dun edge-on stelsel, ik zie geen uitsteeksel.
    Nog een H 400: NGC 4038, het Antennestelsel: ik zie een wolkje, that’s it, hij staat laag in de lichtsoep.
    Dan naar het OvdM, de Markarian’s Chain. Ik loop ze allemaal af, M84, M86, “the Eyes” 4438 en 4435 (mooi!), 4473 (heldere kern, rond), 4458 en 4461 klein, 4477 rond helder groot, 4459 klein helder ovaal, vlak bij ster, en M 88 groot helder ovaal.
    NGC 4568 is een ronde opgloeiende wolk.
    NGC 4564 klein ovaal
    NGC 4565: mooie edge on met dikke bulge waarin hint van stofband, de uitsteeksels zijn niet zo lang als in de Dob.
    M 101: grote ronde onregelmatige halo, hint van spralen.
    M 64, de Blackeye is heel mooi met zijn markante stofband, een hemels oog wat je aankijkt, vroeger hing dat bij een vriendje boven de deur….
    M 53 is wat opgelost, er naast NGC 5053 die perifeer als een rond wolkje te zien is.
    Dan is het half twee en 1 graad boven het vriespunt, ik vind het mooi geweest. In het Oosten zijn de zomersterrenbeelden al weer zichtbaar. Het was weer genieten met Harrie's Russische meesterwerk van denk ik een van de laatste echt donkere nachten voordat de grijze er weer aankomen.

Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Fijn te lezen dat mn schets tot inspiratie was!
    Uit jouw lijstje noteer ik op mijn beurt enkele tips voor komend weekend. Misschien dat ik me nog eens aan M64 waag ...
    Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF F/7 - Pentax 10x50 DCF ED

Comment

Ook ik houd je verslag achter de hand voor GrandPré voor het geval die van mij op is... wat een hoop gevarieerd objecten, klasse!
      10" F5 Dob+EQP | 102/1000 Refractor+EQ3-2 | 4.5" F4.4 Newton+RRB | 7+10x50 bino
      The brightest star needs no telescope to gaze at | www.remranger.com

Comment

Productieve avond met van alles wat!
        Zelfbouw 130 mm f/5 reisdobson - EQ2 - 250 mm f/4.68 zelfbouw dobson

Comment

Een schitterende lijst weer, Nico!

Toch wel een leuk idee, die Norwegian H400. Alleen is er op het net heel weinig over te vinden. Enkel wat verwijzingen naar astroforum zelf.
          SW 180mm Maksutov, Lunt/APM 152mm ED, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
          Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Comment

Hele mooie oogst weer

Goed dat je er ook van hebt kunnen profiteren, maar volgens mij doe je dat eigenlijk altijd wel
            16" F3.8 & 10" F4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / Omegon Brightsky 15 x 70 op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Comment

Bedankt voor de reacties. Die Norwegian H 400 staat op deepskylog.be en is speciaal voor mensen op hogere breedten bedacht. Ik kan hem zelf ook niet meer op het web terugvinden. Ik heb er nog wel een Excel sheet met beschrijvingen van. Aan wie geinteresseerd is kan ik hem wel opsturen, ik kan hem hier niet uploaden.
              Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Comment

Volgens mij is Noordwijk een oase van duisternis in de omringende Randstad!
                Goed gedaan!
                Schiedam: Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Orion UK OMC140, Celestron C8 op GPDX.
                Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Working...
                X