Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noordwijk 15 maart , ik kies voor de sterren...

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Noordwijk 15 maart , ik kies voor de sterren...

Verkiezingsavond, alleen maar uitslagen op TV, niet echt aantrekkelijk en dan is het, na een maand bewolking (mijn laatste waarneemavond was precies een maand geleden) nog helder geworden ook, gauw dus ingepakt en op naar Noordwijk.
    Er waren nog flink wat clustertjes op te zoeken in het lage zuiden, niet geschikt voor de Dobson dus, en daarom gekozen voor de AZ-EQ6 goto montering, waarop de geïsoleerde Intes Alter M703 18 cm f/10 Rumak en de Kson 1026ED 10 cm f/6 apo, in azimutale modus. Meest gebruikte oculairen Nagler 22 (82x, 1 gr) , Docter 12.5 (144x, 35’) en Pentax XW 7.(257x, 15’). Groot voordeel is daarbij de goto, het zuiden zit voor mij in de lichtkoepel van leiden en Den haag, er zijn daar heel weinig sterren te zien.

Om 19.30u was het nog schemerig, dus maar begonnen met wat dubbelsterren:
    STF 1009 Lynx , 2 even heldere witte sterren, mag 6 en 3,6”.
    STF 750 Ori, heldere witte met zwakke roodachtige begeleider, 4”.
    14 Ori, perfecte test voor de Mak, 0,8” , mooi gescheiden bij 257x en 514x.
    Voor Sirius B was de seeing helaas te wispelturig.
    In Gem staat NGC 2304, een keten van vrij heldere sterren in een S vorm, met ZO een kleiner groepje van 10 sterretjes, totaal ca 30 sterren.
    Naar Monoceros:
    NGC 2286, bij 82x grote rechthoekige cluster ca 15’, beneden een rij met veel dubbelsterren, erboven mer onreglmatig, ca 20 sterren.
    NGC 2359, Thor’s Helmet, bij 82x met UHC filter is een halve bol zichtbaar met aan de NW zijde een uitsteeksel.
    NGC 2335, 2 heldere sterren, enkele wat zwakkere en heel veel zeer zwakke sterretjes. Dit is een zeer jonge (160 miljoen jaar) hoop op een afstand van 4600 lichtjaar.
    NGC 2353, bij 144x een kruisvormige hoop van ca 15 sterren, waarvan een zeer heldere (HD55879, mag 6) met enkele dubbelsterren. Mooi!
    NGC 2506, bij 144x een ca 8’grote ovale wolk van vele tientallen zwakke sterretjes.
    NGC 2240, de Rosettenevel is in de Kson met OIII een vage ronde wolk.
    NGC 2261, Hubble’s variabele nevel is net zichtbaar als een komeetvormig wolkje, de transparantie blijkt niet al te best te zijn, dat is ook te merken bij een paar galaxies.
    NGC 2264, de Cone nevel is een ronde nevel rond een heldere ster, de inham is niet te zien.
    Dan in Canis Major:
    NGC 2360, bij 144x een heldere ster met aan de W zijde een wolkje van 10 a 15 zwakke sterretjes. In 1785 door Caroline Herschel ontdekt.
    NGC 2354, op slechts 10 graden hoogte een ca 11’ grote onregelmatige cluster van ca 10 sterren (144x).
    NGC 2362, een zeer jonge cluster (5 mln jr) , op 11 gr hoogte zie ik een heldere ster (Tau CMa, een van de helderste bekende sterren, 500.000x de lichtkracht van de zon!), met een kerstboomachtige structuur van ca 15 sterren er omheen.
    NGC 2367, even groot als 2362, een N-Z rijtje van 3 sterren met ca 10 zwakkere er naast.
    NGC 2384, een ketting van 7 sterren ca 4’ met aan de einden een heldere ster.Ik vind het wat op een paard lijken.
    NGC 2204, ik zie maar enkele sterren. Er zouden veel lichtzwakke sterren in te zien moeten zijn, maar hij staat maar 12 graden hoog in de lichtsoep. Deze is in 1783 door Caroline Herschel ontdekt. Zij zat op een niet veel lagere breedte, maar zij had natuurlijk geen last van lichtvervuiling. Moet je indenken, een La Palmahemel in Engeland! Met zijn megadobson kon William Herschel denk ik niet zo laag komen.
    Messier 41: deze neemt ¾ van het beeldveld van de 22 Nagler in, ca 40 sterren met de meeste in een brede band in het midden geconcentreerd.
    In de Lynx probeer ik de galaxy NGC 2782, met een opp. Helderheid van 13,9. Ik kan na lang kijken bij 144x echter niets zien, de transparantie is gewoon niet goed genoeg.
    Ook NGC 2811 in Hydra lukt niet (OH 12,0, staat laag).
    Om 22u komt de maan op, en pak ik nog even Jupiter mee, op 12 graden hoogte is het beeld niet echt stil, maar er zijn toch details in de wolkenbanden te zien.
    Ik sluit af met M 3, die bij 257x nog aardig wat sterretjes laat zien.
    Na zo lang niet waarnemen was het weer ouderwets genieten!

Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Prachtige lijst! Ik heb met je meegedaan hoor! Om al die kletskoppen van de afgelopen weken nou wéér op TV te zien en te horen hoe Minuspiepeldum gestemd heeft kwam mijn neusgaten uit. Het was inderdaad zeker niet krakiehelder. De zoektocht naar P/41 had mijn aandacht.
    Schiedam: Pronto 70mm, Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Orion UK OMC140, Celestron C8 op GPDX.
    Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Mooie lijst inderdaad met je dubbelloops smartkanon. Ondanks de matige omstandigheden neem je nog eind gekomen, chapeau! Dat die galaxies niet lukten verbaast me niet, er zat gewoon teveel nevel in de lucht. Ondanks dat, een mooie sessie.
      10" F5 Dob+EQP | 102/1000 Refractor+EQ3-2 | 4.5" F4.4 Newton+RRB | 7+10x50 bino
      The brightest star needs no telescope to gaze at | www.remranger.com

Comment

Goed dat je voor de sterren hebt gekozen, die doen nooit valse beloftes, stellen (bijna) nooit teleur en wisselen niet om de 4 jaar van positie.
        Je hebt nog flink wat winterse clusters afgestruind, alweer een goede keus vanwege de matige transparantie die nacht. Altijd mooi om te lezen wat er mogelijk is vanuit Noordwijk.
        10" Sumerian Alkaid F4.8 op EQ-platform / Skywatcher Heritage 130 / Omegon Brightsky 15 x 70 op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Comment

Man man wat een lijst heb je zeg. Hoe krijg je het voor elkaar. Komt dat nou door de GoTo of maakt dat niets uit?
          Sky-Watcher Skyliner 250PX (10") f5 DOBSON / Celestron C150/750mm HD f5 NEWTON / Sky-Watcher Evostar 90/900mm REFRACTOR / Bresser Skylux 70/700mm REFRACTOR / Bino Capi 10x50

Comment

Dank heren!
            @JohnBaars: Dat was ik vergeten, die P41 was een blooper; ik had de coordinaten ingevoerd in de goto en toen heb ik kennelijk op een verkeerde knop gedrukt, hij ging er niet heen. Later kwam ik er achter dat ik op esc had moeten drukken, maar toen was de maan al op en er was niets te zien. Maar er komen nog genoeg gelegenheden.
            @Cloudbuster: en dan te bedenken dat ik alleen nog maar PSA clusters gepakt heb. Ik zat vandaag eens in de IDSA te kijken en daar staan nog een aantal Do, Be en andere clusters in, die zullen wel wat zwakker zijn maar bij goede gtransparntie moeten die zeker kunnen, voor de volgende sessie!
            @Ber: goto scheelt natuurlijk wel, maar veel van die clusters staan vlak bij elkaar en met een goede zoeker (ik heb ze tot 80 mm) kun je ze snel vinden, kwestie van veel doen!
            Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Comment

Working...
            X