Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Rode maan

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Rode maan

Vandaag om ongeveer 18:30 kleurde er in het oosten een rode maan. Iemand dit nog opgevallen?

Enig idee hoe dit mogelijk is?
    Very funny Scotty! Now beam down my clothes!

Door het stof in de atmosfeer wordt het licht als het ware gefilterd. Wanneer de maan erg laag staat moet het licht door meer stof dan wanneer ze hoog aan de hemel staat. Dit effect is ook de reden dat de zon rood kleurt laag boven de horizon.

Hier wordt het effect helemaal uitgelegd:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Avondrood
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Hmm maar een rode maan kan toch ook een maansverduistering zijn? Al heb ik daar voor vandaag absoluut niets over gehoord....

'Then again', jouw tijdstip is 18:30 dus dat lijkt me wel avondrood. Stond de maan ook laag! Ik heb er namelijk niet op gelet.
      This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Ja, dit verschijnsel viel mij ook op in het begin van deze maand, toen de maan nog maar een ''paar'' uur oud was en laag boven de horizon stond. :lol:
        Snel even tussen de bewolking door een shot gemaakt :applaus:

Oh.. hmm.. ik wou de foto die ik toen had gemaakt uploaden via image shack maarr hij zegt dat de foto te veel ruimte in neemt, andere opties zegt hij hetzelfde op... vreemd :scratch:
        Let op: geld lenen kost geld

Commentaar

Origineel geplaatst door Damatrix
          Hmm maar een rode maan kan toch ook een maansverduistering zijn? Al heb ik daar voor vandaag absoluut niets over gehoord....

'Then again', jouw tijdstip is 18:30 dus dat lijkt me wel avondrood. Stond de maan ook laag! Ik heb er namelijk niet op gelet.
          Er was geen maansverduistering!
          Tijdens een totale maansverduistering kleurt de maan inderdaad ook roodachtig, en eigenlijk heeft dit dezelfde oorzaak! De maan is op dat moment verduisterd door de schaduw van de aarde, maar omdat er nog iets van het rode licht van de zon via de aardatmosfeer richting de maan kaatst zie je de maan dan als een donkerrode schijf aan de hemel staan.

Overigens, in de nacht van 14 of 15 maart is er een maansverduistering in de bijschaduw te zien. Helaas zijn verduisteringen in de bijschaduw nauwelijks waarneembaar. De kernschaduw raakt de aarde dan net niet.. Misschien is er iets van helderheidsafname te zien, maar spectaculair zal het niet zijn.
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
          X