Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nieuwe waarnemingen met de Luxon 70 mm

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nieuwe waarnemingen met de Luxon 70 mm

Hoi heb nieuwe waarnemingen met de Luxon 70 mm gedaan.

De omstandigheden waren niet perfect het was nevelig en vochtig wat niet goed was voor de waarnemingen.

Na het afkoelen van de scoop heb ik eerst de maan bekeken met een 4 mm occulair zonder barlow.

Ik kon prima de kraters en mini kraters van de maan observeren ook kon ik een bekende krater groep zien dit was een serie van 5 kraters bij elkaar (ben de naam kwijt) heb denk ik wel 20 minuten naar de maan gekeken was echt zo mooi om te zien, en detail te ontdeken.

Daarna heb ik mijn scoop op saturnus gericht, en ik wordt er steeds beter in om planeten of Messier objecten te vinden zonder een sterrenkaart.
    Dus Saturnus met een 4 mm occulair zonder barlow........dit was een schiterend schouspel om te zien. Duidelijk een bolletje te zien met een ring er omheen ik kon geen banden zien daar is de opening en spiegel te klein voor. Daarna met de Barlow gekeken nou geen verschil, dit was ook ongeveer het moment dat ik het statief vervloekt heb :angryfire: :angryfire: :evil3:

Maar goed saturnus is desondanks de kleine spiegel en kwaliteit prachtig om te zien. Daarna naar M44 was leuk om te zien ook om te zien dat saturnus er vlakbij zit.

Ben vorig weekende op wintersport geweest naar Winterberg en echt kraak kraak helder. Met het blote ook kon ik een klein vlekje om de middelste ster zien van het zwaart van Oiron, was dit de orion nevel kan ook een dubbelster zien in het sterrenbeel de grote beer verder waren de pleiaden ook mooi te zien als het zo helder is. Verder viel me op dat Sirius in winterberg bij een temp van -13 heel erg vlikerd en in Nederland niet , heeft iemand een verklaring hiervoor ?.

Nou blijf nog even door mijn 7 mm kijken met dat k*t statief en blij nog even doorsparen voor een leuk scoopje, met camera, want wil ook gaan beginnen met fotografie.
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Gisteravond om 20:30 begonnen met waarnemen hemel was helder, en heb de scoop laten afkoelen.

Ben begonnen met Saturnus eerst met een 12,5 mm occulair met 2x barlow.

Ik kon een klein bolletje zien met een ring er omheen. Heb de 12,5 mm occulair verwiselt met de 4 mm occulair en met 2x barlow. Saturnus was nu nog duidelijker zichtbaar. Ring was duidelijk te zien geen cassini scheiding kan ook niet is de diameter te klein voor. Maar ik kon wel een streep zien op het bolletje die iets donkerder is als de rest van saturnus.
    Is dit een van de wolkenbanden van Saturnus of heb ik me het ingebeelt. Ik kon het alleen zien, als ik mijn ogen ontspan.

Heb mijn scoop later op de m42 en 43 gezet, ik kon 3 sterren zien in de nevel was erg duidelijk en helder.
    Daarna naar de pleiaden gekeken, wast een sterren zitter er in, wel een mooi schouwspel.

Ik heb nog geprobeert om M31 te vinden maar is me niet gelukt. Had geen sterren kaar bij me, liep heen en weer tussen het programma Selarium en mijn scoop ter orientatie. De maan was ook leuk om te zien.
    Opzich was dit wel een goede waarneem avond, maar de maan was wel een storend factor.

Commentaar

Het was bij jou dus helder?????? :crybaby:
      - Skywatchter 150 mm F5 Newton
      - EQ3, aandrijving + poolzoker
      - Bresser 10x50
      - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Heb je M44 gemist, een hoopje vlak bij Saturnus! Volgende keer even de kijker in het gebied rondbewegen. Staat vlakbij
        En net als AtodaZ al zegt: helder???
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ja bij mij was het helder, de bewolking trok ongeveer tegen 20:15 uur weeg dus ik had een heldere avond, tot ongeveer 23:00 uur. Alleen de volle maan was een kenlpunt.

Laatst had ik M44 ook in mijn vizier kijk maar bij mijn eerste bericht van dit topic saturnus stond toen vlakbij was gaaf om te zien.
          Alleen moet wel erg mijn best doen om nevel achtige strukturen te zien, kun je nagaan hoe goed de kwaliteit is van mijn luxon (dit was een sarcastische opmerking)

Volgende keer wil ik M31 op zien te sporen lijkt me gaaf om te zien.

Commentaar

ArieV,

Een refractor van 70 mm is ruim voldoende om die Cassini scheiding te zien! Waarmee denk je dat Giovanni Domenico Cassini die scheiding voor het eerst gezien heeft??
            Alleen: de ring van Saturnus gaat langzaam dicht, in 2003 was ie maximaal open, en in 2010 kijken we precies tegen de zijkant aan. Daarna gaat ie weer langzaam open. Het zou wel eens kunnen dat die scheiding dit jaar voor het laatst nog met een kleine telescoop te zien is, dus: proberen, anders kan je wachten tot minstens 2013.

De Andromedanevel is met 70 mm een klein vlekje, meer niet. Moet je wel wachten tot de maan weg is, dan kan je hem ook met het blote oog al zien. Een goeie verrekijker (geen luxon) van bv 10 x 50 levert nog het beste beeld op.

Succes, M.T.
            ...and the stars look very different today...

Commentaar

Hmm, volgens mij had ie een 70mm reflector (maar dat weet ik niet zeker.) Ik denk dat door de obstructie van de vangspiegel het dan wel moeilijk gaat worden om de scheiding te zien. Bovendien spelen nog veel meer factoren een rol, oculairen, seeing, stabiliteit van de montering, collimatie, inderdaad de opening van de ring en niet in de laatste plaats de ervaring van de waarnemer.
              Omdat de seeing in Nedeland vaak belabbert is zie ik de scheiding ook niet altijd, en ik heb een 130mm reflector.
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik heb schijnbaar geluk, heb de laatste paar dagen alleen maar heldere en kouden nachten.

Ik ben begonen met het doel om de cassini scheiding te ontdekken in de hoop dit mogelijk te laten maken met een toch goedkope telescoop.

Ik heb de telescoop 1 uur van te voren buitengezet om te laten afkoelen ben meteen begonnen met het 4 mm occulair met barlow. Ik heb saturnus in mijn scoop gezet en na een paar keer kijken en de latere keren zeer geconcentreed en het is mij gelukt. Ik heb een heee vaag streepje kunnen ontdekken op 2 plekjes van de ring aan de zijkenten er van. en nog 2 andere dingen gezien.

ik zag 2 kleine stipjes in de nabijheid van saturnus en volgens mij en het programma Stellarium zijn dit Titan en Rhea maar ik kan me hier in vergissen.
                En ik heb nu duidelijker een wolkenband gezien, was een erg leerzaam avondje.

Commentaar

Haha! Je bent het bewijs dat je met eenvoudig spul geweldig resultaat kunt behalen!
                  Leuk man!
                  Trilde het beeld niet vreselijk met 4mm +barlow?
                  30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ohw man als een gek !!!!! :cussing: :cussing:

Commentaar

Maar Major Tom de ring kan toch nooit dicht omdat hij wordt opengehouden door de maan Mimas ??

Commentaar

Als je een scoop hebt met een grotere opening b.v. 114 in plaats van 70 zie je dan ook meer kleur in b.v. een nevel.

Want ik zie in mijn scoop m42 als een grijs vlekje en niet met kleur zoals op foto's

Commentaar

Kleur is heel moeilijk en pas vanaf ongeveer 35 a 40 cm (!) te zien.
                          ArieV: een tip is de lidlscoop, die komt volgende week in de aanbieding, zit een goede montering onder. Ben je voor 70 euro klaar.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                            Kleur is heel moeilijk en pas vanaf ongeveer 35 a 40 cm (!) te zien.
                            ArieV: een tip is de lidlscoop, die komt volgende week in de aanbieding, zit een goede montering onder. Ben je voor 70 euro klaar.
                            Daar kan ik me helemaal bij aansluiten. Alleen kost ie geen 70 euro maar 90 euro. Onder de Lidlscoop zit een veel betere montering dan onder de Luxon. Misschien kun je je Luxon ook eens op de Lidl-montering zetten, dan kun je echt zien dat het enorm scheelt.

Echt super trouwens dat je met scoop de cassinischeiding hebt kunnen zien. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht, top!
                            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

kheb hiero een meade model 4500 newton 114mm 25 en 9 mm kellner oculair
                              met montering alleen na 4 jaar in de kast te hebben gestaan zie ik wreed rare zwarte strepen op me hoofdspiegel wat is dit !!!??
                              nieuw prijs was 230 eurie kleine.... 100.. zeg maar wat je ervoor over heb arie.
                              ik maak ook effe foto van de spiegel.
                              als er nieuwe coating nodig betaal je kleine 30 euro voor dacht ik..

ik maak foto's NU

Commentaar

Werken...
                              X