Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Klosters (Zwi) 21 jan 2006 t/m 28 jan 2006

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Klosters (Zwi) 21 jan 2006 t/m 28 jan 2006

Net (nou ja, intussen alweer twee dagen aan 't werk :tongue terug uit Zwitserland, Klosters (nabij Davos) om precies te zijn. Voornamelijk om te skieen, maar uiteraard ook de telescoop meegesleurd.

Begon niet best, de eerste twee dagen (zondag 22/1 en maandag 23/1) was het volkomen bewolkt, maar de derde dag (dinsdag 24/10 eindelijk helder weer, 's avonds. Eerst een tijdje in de vrieskou (min tien ofzo) met het blote oog naar de lucht staan turen, het een en ander aangewezen aan de meegereisde familie. Onvoorstelbaar wat je daar met het blote oog kan zien, als je de lucht boven Amsterdam gewend bent.

Daarna de telescoop op de montering gezet, en toen begon de ellende. Merkte meteen dat m'n scoopje niet echt solide op de montering wou zitten, en bij nader onderzoek bleek dus dat de 1/4" schroef waarmee-ie op de EQ-2 zou moeten blijven hangen op het punt stond om de geest te geven. Ik had al eerser gemerkt dat deze bevestiging eigenlijk iets te zwak is voor m'n 102mm Makje, maar ik dacht dat ik het nog wel tot na de vakantie zou uitzingen. Niet dus. Dit is echt een minpunt van deze telescoop/montering combinatie, en ik heb er intussen dan ook een pittige email naar Orion (en Telescope Service) aan gewijd. Kom je ooit een Orion (Synta) telescoop tegen die de volgende bevestiging heeft, ga er dan vanuit dat je die zal moeten gaan vervangen door iets stevigers:

Ik heb intussen bij TS geinformeerd naar een setje ringen voor de Mak102. Als ik antwoord van ze heb, hou ik jullie op de hoogte.

Dat was dus balen, de eerste kraakheldere nacht de telescoop niet kunnen gebruiken vanwege een falende bevestiging. De volgende dag naar de plaatselijke opticien getogen, die mij uit de brand geholpen heeft door de schroef weer enigszins te fatsoeneren met behulp van een hamer en wat superlijm. maar helaas: 24 uur drogen. Dus, de tweede heldere dag (woensdag 25/1) het weer met het blote oog moeten doen. Ook mooi, maar ik begon te vrezen dat ik m'n scoop helemaal voor niks meegesleurd had.

En jawel hoor, de volgende dag alles weer potdicht. :crybaby:

Gelukkig was het de dag daarna (donderdag 26/1) weer helder, en toen begon het genieten. Tijdens het diner de telescoop op het balkon gezet om af te koelen, en na de afwas naar buiten. Zoeker uitgelijnd op het bergstation van de cabinebaan, en meteen maar Saturnus opgezocht: prachtig. Had meteen spijt dat ik geen hogere vergroting dan 144x (9 mm oculair op 1300 mm telescoop) kon gebruiken; het beeld was goed genoeg om mij te doen denken dat ik gemakkelijk een 6 mm oculari of misschien zelfs een 2x Barlow met m'n 9 mm had kunnen gebruiken. Cassini-scheiding goed zochtbaar, zelfs de binnen (C) ring. Maakte echt alles goed. De hele familie natuurlijk achter de telescoop om Saturnus te bekijken... "Ik zie helemaal niks!" bleek de helft van de tijd dat ze scheef in het oculair keken, tegen de tijd dat ze dan het gaatje gevonden hadden, was-ie weer uit beeld geschoven. Maar uiteindelijk heeft iedereen 'm kunnen zien ("ooh!" "aah!"), behalve moeders, die bleek echt niet in staat recht in het oculair te koekeloeren.

Daarna nog op het gemakje M42, M43, M45 en M31 bekeken, genoten van de zwarte lucht en de vele sterren (in Amsterdam is de lucht altijd oranje, en zie ik met mazzel Mag +3, Mag +4 als het echt donker en helder is, hier op de berg met gemak Mag +6! Om maar niet te spreken van de seeing: waar Saturnus met mijn grootste vergroting thuis het hele beeldveld doordanst, stond-ie in Zwitserland doodstil in het midden). Echt geweldig als je een richting opkijkt en je weet dat daar bepaalde sterren moeten staan, en je ziet ze ook daadwerkelijk!

Laatste avond (vrijdag 27/1) was het weer kraakhelder, maar de telescoop was al ingepakt voor de thuisreis. Maar nog wel van de heldere hemel genoten: gewoon een donker weiland opgezocht en lekker omhoog staan (en liggen) kijken. M42 met het blote oog zichtbaar, M31 volgens mij ook. Prachtig hoe je een tijdje kijkt en dan steeds meer ziet verschijnen. Het is bijna beangstigend.

Overdag een paar keer de Weissfluhgipfel opgeweest om er vanaf te skieen, daar staat een sterrenwacht bovenop. Ik kan alleen fantaseren hoe geweldig het zicht daar op een koude (overdag min zeventien(!))winternacht moet zijn (2875 m boven zee; ons appartement was in het dal op ongeveer 1200 m). Als ik van de zomer wellicht weer die kant op ga, of anders volgende winter, ga ik vantevoren eens informeren of ik niet een nachtje (of twee) met m'n telescoop op die berg kan doorbrengen. Intussen heb ik een webcamadapter voor m'n scoop besteld via eBay, dus volgende keer hoop ik fotografisch bewijsmateriaal te verzamelen van mijn waarnemingen.

Al met al een zeer geslaagde "expeditie", ondanks de materiaalproblemen. Ben blij dat ik de hele boel meegesleept heb in de trein.

,xtG
    .tsooJ
    Ich bin ein Kollaser.
    http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Leuk verslag Joost! De nachten in GraubŁnden zijn prachtig. We zijn zelf een keertje de albulapas en daarna de Berninapas opgeweest om te gaan kijken. Ongelooflijk, wat je daar ziet. Ik kon me niet meer oriŽnteren aan de hemel. Zoveel sterren en een melkweg als een dikke wolk.
    Handig zo'n klein kijkertje niet?

(Ben ooit weggesleept in Davos omdat ik geen winterbandjes had )
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Antwoord van TS: 117 mm ringen passen om de 102 mm Mak. Zwaartepunt komt dan niet helemaal jofel te liggen, maar liever dat dan dat-ie een keer van de montering afdondert. Mooi prijsje weten te maken, ook nog.

,xtG
      .tsooJ
      Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

De ringen zijn binnen, en de scoop zit gemonteerd. Helemaal top. Eerst de ringen "zoals het hoort" erop geschroefd, maar dan zitten ze eigenlijk iets te ver uit elkaar om de scoop mooi gebalanceerd op de montering te zetten. Dus daarna het idee opgevat om de ringen rechtstreeks op de montering te, eh, monteren, dat werkt een stuk beter. Ik zal er binnenkort eens een fotootje van schieten en dat hier op het forum plaatsen.

Bijkomend voordeel is dat op de ringen een piggy-back adapter zit voor de fotocamera, dus als ik nu nog m'n 62 mm zonnefilter en 3x telezoom-adapter voor de digicam binnen heb, ben ik helemaal klaar voor de eclips van maart.

,xtG
        .tsooJ
        Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

Werken...
        X