Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarnemen 24 januari 06

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarnemen 24 januari 06

En het werd lekker koud en voor onze streken. ERG helder.
    Helaas was het koepeltje bezet door een fanatieke astrofotograaf die zijn nieuwe Eos20da wilde uitproberen. En niet zonder succes.
    Mijn C8 + de sphinx van de sterrenwacht gepakt en laten afkoelen. Nog even ge-emmerd met de sphinx, maar dankzij de handleiding van Peter (nog bedankt!!! :thumbup: ) kon ik vrij snel aan de slag. Het nadeel van de montering is het displaytje van de 'afstandsbediening'. Ik ga rood folie aanschaffen. Na 3 alignment sterretjes en behoorlijk op de pool gericht kon ik er mee aan de slag. Dat werkt wel makkelijk!
    Maar o - o - o wat is dat GOTO irritant! Wat een slappe, mechanische en onhartstochteljke, kille, klinische knoppendrukkerij. Gewoon 'intikken', ding gaat lopen en je bent er. Niks zoeken. Goto is echt voor mietjes. Voor types die hun boodschappen halen met de SUV bij de slager om de hoek zeg maaar. En kom nu niet aanzetten met het argument 'ik heb weinig tijd', want dat is onzin. Met de RDF en een paar keer oefenen haal ik je vierkant in :tongue:
    Bovendien maken al die goto-emmers een enorme bak herrie! Weg romantiek!
    Okee. Terug naar de waarnemingen. De lucht was aardig droog (62%) en
    ik had geen dauwkap nodig. Mijn doel was om met het pentax 2" oculair en het OIII filter toch wat donkere plekjes te ontdekken, en met name de orionnevel.
    Geen succes. Ten eerste omdat ik door het schermpje van de sphinx geplaagd werd (één keer kijken en je mag weer een half uur met ogen dicht zitten) en ten tweede omdat het object te donker was.
    Op naar iets lichters dus. De omgeving van de cone nebula (christmas tree hoekje in Monoceros) was errrg fraai met de Pentax en het filter. Kom ik zeker terug.
    Daarna de kleine halternevel (lekker uitvergroten!) en het pleziertje van de avond: M42.
    Met Erwin nog gekeken naar H en X, M81 en M82, M31 M35 en het peper en zout clustertje (M37). Natuurlijk mocht saturnus ook niet ontbreken.
    Tot zover actiecomité Goto-Nee! :icon_smile:
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Re: Waarnemen 24 januari 06

Goto is als:

-Regensensoren op je autoruit.
    -Scheersystemen met vijf mesjes (en trilfunctie)
    -Mobiele telefoons waarop je kan MSN-en.
    -Speciale koffiemelk voor "met pads gezette koffie"
    -Jamba

Kotom:
    Goto is voor mietjes.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

GOTO is onmisbaar!!!!!1 Hoe Kan MJE aNders wijs wORdne uit
      Dd ei steRrnehemeLEL???//

...Maar goed, even serieus: Ik sluit me hierbij aan, en niet alleen omdat ik een scoop heb zonder GOTO hoor. Het zelf vinden van objecten vind ik erg leuk, en zo leer je gewoon wat extra (navigatie)'skills'. Het is toch te idioot voor woorden dat je mensen hebt die een GPS & GOTO-scoop gebruiken om allerlei lastigere objecten te bekijken, maar die met de hand niet eens M31 kunnen vinden (ik heb geen idee of dit ook daadwerkelijk het geval is voor sommigen, maar ik kan het me al te makkelijk voorstellen).
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
        GOTO is onmisbaar!!!!!1 Hoe Kan MJE aNders wijs wORdne uit
        Dd ei steRrnehemeLEL???//
        :LOL: :thumbup:
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

oer oude oplossing
          sterrenkaart of draaibare sterrenkaart kom je heel ver mee

Commentaar

norbert die dubbel cluster nog.......
            :hello2:

Commentaar

--> Met Erwin nog gekeken naar H en X

(Dat zijn ze!)
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Norbert
                --> Met Erwin nog gekeken naar H en X

(Dat zijn ze!)
                :thumbup:

Commentaar

Origineel geplaatst door nop
                  Goto is echt voor mietjes.
                  Dank U

:crybaby:
                  Een oranje C8 op vorkmontering

Commentaar

Ah. Maar die sphinx is fijn hoor! :heiligboontje:

Commentaar

Nee ik snap best wel wat je bedoelt.
                      Ik heb ook GoTo :oeps: , maar ik durf best wel te zeggen dat ik ook zonder GoTo een objectje weet te vinden. Vaak gebruik ik het niet eens ("waarom heb je het dan!?").

En M31 weet ik ook nog wel aan te wijzen/vinden :thumbleft:

Commentaar

In ieder geval was jouw instructie 100x duidelijker dan de handleiding van de Sphinx. Heb jij een rood folietje erop?

Commentaar

Nee, ik heb er nix op. Je kunt hem wel dimmen in het menu. Dat is nog te fel. Rood folietje moet inderdaad helpen.

Commentaar

ik zag norbert en die C8 gister in actie maar die sphinx ... tsja ... ik vind erg cool dingetje ! :lol:

Commentaar

On-topic: Het was een heldere nacht en heb mn 12" foton emmer op dob montering om 8 uur buiten gezet om af te koelen.
                              Om negen uur was het retekoud en super donker ,zelfs in het dorp waar ik woon (vanuit achtertuin gezien dan)
                              de kijker es op Orion gericht en de beroende nevel opgezocht en t zag er wel aardig uit bij een vergroting van 56 x.
                              vervolgens een lpr filter er voor gezet en de nevel laten zien aan mn vriendin en familie, die vonden het super! ook de dubbelcluster was prachtig en scoorde hoog bij de aanhang.
                              vervolgens de O-III er op geschroefd en de Orionnevel bekeken, Indrukwekkend! beeldvullend en prachtig om te zien!
                              verder natuurlijk Saturnus bekeken later op de avond en de spullen opgeruimd want het was bitter koud op Ameland zo laat op de avond.

Een geslaagde avond en weer een paar lui geintereseerd in astronomie.
                              Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
                              Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

Werken...
                              X