Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eindelijk: de Cassinischeiding!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eindelijk: de Cassinischeiding!

Gisteravond is me het dan eindelijk gelukt. Het werd hier eventjes helder, en omdat ik de heldere sterren van Orion nauwelijks zag twinkelen, dacht ik dat op dat moment de seeing wel eens heel goed zou kunnen zijn.

Ik heb toen meteen beide telescopen naar buiten gesleept. Eerst richtte ik mijn 10cm refractor op Saturnus.. De seeing was inderdaad prachtig en ja hoor; daar was ie! Duidelijk te zien als een heel smal lijntje door de ring; de Cassinischeiding!! Mooi!
    Inmiddels was de buurman ook even komen kijken wat ik daar toch aan het doen was op de parkeerplaats (vanuit mijn tuin was Saturnus toen nog niet zichtbaar) Hij had nog nooit door een telescoop gekeken en hij werd meteen getrakteerd op een prachtig scherpe blik op Saturnus en ook hij zag de Cassinischeiding. Wow, nu begreep ie pas wat er nou zo leuk aan is om 's avonds laat in de kou door een kijker te turen!

Tegen die tijd was mijn 130 mm newton ook al flink afgekoeld en ook die richtte ik op Saturnus. Yes!!! Van de refractor had ik niet anders verwacht, maar het beeld in de reflector was veel mooier dan ik had verwacht. Cassinischeiding ook prima zichtbaar, en ik kon nu zelfs de ring voor de planeet zien "hangen". Met veel moeite was er ook een wolkenband zichtbaar op de planeet zelf. Ik had niet verwacht dat je dat allemaal kon zien met een Chinese Synta 130mm! Zo mooi had ik Saturnus nog nooit gezien.
    Overmoedig richtte ik de kijker nog even op Mars, maar dit was een onooglijk klein balletje geworden zonder detail. Daarna kwamen de wolken al weer over drijven en was mijn topavond al weer voorbij..

Kortom:
    :buiging: :applaus: :debiel: :tup: :tup:
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Cool Roel! :bloemen:
    Maar...ik wil niet zeuren. Nu met jouw tjeleskoep?
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Norbert
      Cool Roel! :bloemen:
      Maar...ik wil niet zeuren. Nu met jouw tjeleskoep?
      Dank!
      Helaas is het nog even wachten op de Tyleskjoep (let op je spelling, Norbert), maar ik heb nog steeds goede hoop!

Commentaar

Dat gaat je lukken met je tjolleskap!
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Leuk hoor! :applaus: Ik heb op dit moment de scheiding nog niet gezien, ook gisteravond niet, want de seeing was echt belabberd, en er kwam al veel mist opzetten, waardoor ik de Maan zelfs niet meer zag.

Ik kijk wel uit, ga hier niet om half 11 's avonds op straat staan, die *****scooters hier en die hangjeugd.

Commentaar

Ik kijk wel uit, ga hier niet om half 11 's avonds op straat staan, die *****scooters hier en die hangjeugd.
            lol
            meerdere jongeren mensen met een telescoop die paar uur op 1 plek staan valt ook onder hang ''jeugd'' jongeren :P
            lijkt mij
            [/quote]

Commentaar

Nee, dat valt onder ''kijkjeugd'', nou goed

Maar denk je nou echt om daar als klein ventje (ik) met je telescoop op straat te gaan staan rond die tijden?

Commentaar

vallen suicidale jongeren daar ook onder? :lol:
                on-topic: jongeren staan je vaak erg vreemd aan te kijken als je met een dob aan de sjouw gaat : zo! wat ben jij van plan?ik ga paling roken in deze rookton nou goed?/ff carbid schieten bij de buren hehe

Friesche spelling: teleskoop en geen tyleskoep :P
                Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
                Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

Origineel geplaatst door Coin
                  vallen suicidale jongeren daar ook onder? :lol:
                  on-topic: jongeren staan je vaak erg vreemd aan te kijken als je met een dob aan de sjouw gaat : zo! wat ben jij van plan?ik ga paling roken in deze rookton nou goed?/ff carbid schieten bij de buren hehe

Friesche spelling: teleskoop en geen tyleskoep :P
                  NIEUW!
                  tylessoep van UNOX
                  beetje gehakt erdoor en eige gemaakte plossel soep !
                  nu in de winkel :lol: :banghead:

maar ik heb met men LX90 nog geen scheiding kunnen waarnemen slechte seeing en als saturnes opkomt staat ''het'' de komende 4 uur aardig in een lichtvervuilt gebied. ! :vloek:

Commentaar

Proef deze oersoep bij uw plaatselijke sterrenwacht. Geserveerd door een heuse Kellner!

(ps DJGoldwing, ik heb je vuurvos onderschrift (briljant!) van je gejat, vind je toch niet erg he?)

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                      Proef deze oersoep bij uw plaatselijke sterrenwacht. Geserveerd door een heuse Kellner!

(ps DJGoldwing, ik heb je vuurvos onderschrift (briljant!) van je gejat, vind je toch niet erg he?)
                      nou...
                      je komt hem niet vaa tegen en je moet een leden van een forum tog herkennen hoef je niet altijd naar de naam te kijken

Commentaar

da vuurvos ding is echt goed staat bijmij al in mijn msn :P
                        [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Origineel geplaatst door MThomas

:huil: :huil: :huil: :huil: :huil:

Commentaar

Origineel geplaatst door djgoldwing
                            Origineel geplaatst door MThomas

:huil: :huil: :huil: :huil: :huil:
                            Haha ik heb 'm ook hoor! Briljant inderdaad!
                            This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Stelletje Nerds :offtopic: :heiligboontje:
                              Ehm, ken je de encke-scheiding?

Commentaar

Werken...
                              X