Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Dat is nou zo leuk aan die gekke hobby

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Dat is nou zo leuk aan die gekke hobby

Afgelopen vrijdag stond ik op de sterrenwacht, ik had 'dienst' en had al zo'n vermoeden dat het druk zou worden.
    En inderdaad: een bak mensen (meer dan 50 in ieder geval) die graag de volle maan wilden zien. Hadden zij mazzel dat het volle maan was!
    Enfin, meteen verteld dat halve maan een stuk plezieriger is, omdat je veel meer details ziet en dat de rest van de hemel wat donkerder is.
    Daarna nog even saturnus bezocht en een stukje over de maan gelopen met een paar kinderen (ik sluit dan de webcam aan en dan mogen ze met de pijltjestoetsen van de autostar over de maan huppelen).
    Daarna komen de neveltjes en het deepskywerk. Dat is voor de meeste mensen een teleurstelling. Want: geen kleur, matig zicht en weinig contrast (door die volle maan en lichtvervuiling). Maar toch: als je met een goed verhaal komt is het voor de meesten enorm bijzonder. M42 als broedplaats van sterren, onze buur de andromedanevel die toch wat verder weg staat dan de meesten denken. Quasar 3c273 is door de kijker te zien. 1,2 milj. jaar weg (als ik het goed heb)
    Dat zijn dan wel echte fotonen van miljoenen jaren weg die je netvlies bereiken.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

hmmm... toevallig net nog een discussie gehad met mijn collega/vrienden over sterrenkijken. Zij snappen echt helemaal niks van deze hobby. Ik krijg alleen maar opmerkingen van "ow ik kijk wel naar plaatjes in een boek" of "ach plaatjes van de hubble zijn toch veel mooier" :banghead: ....
    En ze zijn ook al niet onder de indruk van zoiets als "Je kunt zelfs het licht van het andromeda stelsel zien en het andromeda stelsel staat meer dan 2 miljoen lichtjaar ver weg! Toen dat licht gemaakt werd waren er nog niet eens mensen op deze aarde!" ...

Maar goed.. ik ben blij dat ik op dit forum toch weer andere gekken als ik tegen kom die dit soort dingen wel prachtig vinden
    ontdekken is de waarheid

Commentaar

Ik weet percies wat je bedoelt het valt niet mee om iemand te vertellen wat de hobby inhoud. Je krijgt meestal een reactie van nou wat een lol naar een ster kijken. Meestal echter is voor de meeste 1x naar de maan of saturnus kijken toch voldoende om meer te willen zien

Commentaar

hier net zo...de meeste mensen die ik om mij heen heb huppelen snappen niet wat er nou zo LEUK aan is.
        of de reacties van "is dat niet duur zo`n verrekijker?" aaargggggg...

wel altijd leuk om met zo`n onderwerp een verplichte verjaardag vroeg tijdig af te sluiten....of om de ongewenste onuitgenodigde verplichte visites het huis uit te jagen...lol
        People: "If she weighs the same as a Duck, she's made of wood!"
        Sir Bedevere: "And therefore...?"

Commentaar

HET ZELFDE DAT ALS JE in de voortuin staat en er is een vrouw en die ziet giga mooi saturnes in me LX90 en zegt dan .... ik zag ook wel een leuke sterrenkijker bij de blokker staan nou ik was me toch een partij boos ( zelfde dat norbert bij de sterrenwacht zei '' kreeg je die scoop gratis bij die koffer :P '' )
          ''had namelijk een koffer voor me scoop gekocht.''

Commentaar

ene ffe tussen ons allen :P
            me vader zei dat een scoop bij copernicus op een putdeksel leek ( en dat was dus een C8 en ... wat heeft norbert..... ) maar me vader wist niet precies dat norbert ook zo 1 had dusja. norbert maakt geintje me vader ken het ook wees blij dat ik geen geintje maakte :applaus: :bloemen:

Commentaar

Origineel geplaatst door djgoldwing
              HET ZELFDE DAT ALS JE in de voortuin staat en er is een vrouw en die ziet giga mooi saturnes in me LX90 en zegt dan .... ik zag ook wel een leuke sterrenkijker bij de blokker staan nou ik was me toch een partij boos ( zelfde dat norbert bij de sterrenwacht zei '' kreeg je die scoop gratis bij die koffer :P '' )
              tja k kan me voorstellen dat dat soms gebeurd en norbert is ook niet de vriendelijkste :P

owja bij mij opschool, en dan studeer ik Technische Natuurkunde reageren ze: Was daar nu aan, naar sterrenkijken, k kijk liever plaatjes van Hubble of hoe heet dat ding. En was er nou mooi aan, je ziet toch niets, jah alleen met die dingen van een paar ton :S:S:S
              [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Origineel geplaatst door MThomas
                Origineel geplaatst door djgoldwing
                tja k kan me voorstellen dat dat soms gebeurd en norbert is ook niet de vriendelijkste :P

owja bij mij opschool, en dan studeer ik Technische Natuurkunde reageren ze: Was daar nu aan, naar sterrenkijken, k kijk liever plaatjes van Hubble of hoe heet dat ding. En was er nou mooi aan, je ziet toch niets, jah alleen met die dingen van een paar ton :S:S:S
                komop ik doe mee nieuw plan ieder verkoopt zijn of haar telescoop beginnen we met een astrostartspecial hubble
                of we gaan nasa hacken :P
                ok beetje dom bedacht maarja meot tog ergens beginnen :P

Commentaar

naja gewoon even sparen en dan op een mooie donkere plek een sterrenwacht gaan beginnen, dat meen ik, dat zou opzich wel een leuk ideetje zijn
                  [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Of een recordpoging: de grootste dobson kijker bouwen ,flink wat sponsors regelen en de tv erbij,enz... :applaus:
                    Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
                    Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

tja mssn wel een keer sowiso leuk om te kijken of er animo is voor een leuke stunt, kunnen er mssn zelfs de sterrenkunde nog mee in de schijnwerpers zetten

Commentaar

Origineel geplaatst door Coin
                        Of een recordpoging: de grootste dobson kijker bouwen
                        Dat wordt dan een hele flinke telescoop!
                        Een oranje C8 op vorkmontering

Commentaar

astrostartspecial hubble
                          Beetje off-topic van mijn kant.
                          Er bestaan vele soorten monteringen, zoals vork, Duits, Horseshoe,, Engels en nog veel meer. Maar hoe heet de "montering" van de Hubble eigenlijk??
                          Leuke suggesties zijn altijd welkom!
                          Een oranje C8 op vorkmontering

Commentaar

Origineel geplaatst door Peter
                            astrostartspecial hubble
                            Beetje off-topic van mijn kant.
                            Er bestaan vele soorten monteringen, zoals vork, Duits, Horseshoe,, Engels en nog veel meer. Maar hoe heet de "montering" van de Hubble eigenlijk??
                            Leuke suggesties zijn altijd welkom!
                            .... weigth less balance system

Commentaar

Werken...
                            X