Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M78

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M78

Heb me helemaal suf getuurd. Okee, bijna volle maan en matige seeing maar toch.
    Heb eerst met 42mm oculair gesnuffeld. Nix gezien, daarna met 32mm en UHC. Ik zag wat ´wolkige sterretjes´ .
    Wie heeft M78 (orion) ooit gezien?
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Re: M78

Origineel geplaatst door Norbert
    Heb me helemaal suf getuurd. Okee, bijna volle maan en matige seeing maar toch.
    Heb eerst met 42mm oculair gesnuffeld. Nix gezien, daarna met 32mm en UHC. Ik zag wat ´wolkige sterretjes´ .
    Wie heeft M78 (orion) ooit gezien?
    Ik heb hem zelf nooit gezien, maar van wat andere wel begrepen dat hij zeer moeilijk te zien is. Vinden blijkt minder moeilijk te zijn, naja althans in hoe verrre kun je iets vinden wat je niet ziet. Maar het echt zien er van dat blijkt echt een probleem met zich mee te brengen .

en norbert jij weer aan het turen naar boven, was het dan niet bewolkt :P zater er niet tig haren op je spiegel:P
    [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Ik heb hem vaak gezien maar met bijna volle maan valt dat echt niet mee. Voor mij is het dan ook niet zo moeilijk om hem te vinden lang leven goto Maar ik kan nu niet zeggen dat m78 heel byzonder is hoor dan kijk ik toch liever naar m36/37/38. Die zijn echt mooi als je een nacht zonder maan hebt.

Commentaar

Hij was makkelijk te vinden met een sterrenkaartje, maar ik geloof alsnog dat ik m gezien heb. Ik zag met een uhc filter 2 'wollige' sterretjes.
        Verder is het een behoorlijk leeg gebied qua sterren.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ik heb deze nevel nog weten te pakken deze vakantie. Was eigenlijk niet meer als een wollig plukje rond 2 sterren. Ik heb dit gedaan met mijn 12.5mm plossl (120x) en de 30cm dobson.

Commentaar

Bedankt Kip, dan denk ik dat ik toch M78 heb gezien.
            2 wollige sterretjes niet al te ver van elkaar in een vrij leeg gebied..

Commentaar

Werken...
            X