Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Samenstand Maan en Mars

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Samenstand Maan en Mars

Gezien de weersverwachting heb ik niet de wekker gezet. M'n biologische klok (onfeilbaar dingetje) vond het kennelijk toch nodig om af te lopen. Uit bed gesprongen, tijdstip gecontroleerd, het was even over vieren, naar raam gelopen om de Maan te zien. OK, die was zichtbaar, door een dikke waas van mist. Geen halo, maar vooral de vorm. Af en toe werd het beter, maar het kon dus ook slechter. Ik besloot m'n kans te wagen.

In een nieuw wereld record heb ik m'n spullen opgebouwd. Dat was de goede kant van de zaak. Webcam, 3x Barlow op telescoop, en nu maar focuseren. Geen enkele ster te zien, ook geen Mars. Het Hartmann-masker had binnen kunnen blijven. Focuseren op de Maan dan maar. Ook niet te doen. Oculair erin. Dat scheelde. Gelijk even zoeken naar Mars. En nog eens even. En nog wat. Ik kon Mars niet vinden. De verrekijker gehaald. Ook niet in de verrekijker. Nog wat rond zitten kijken, maar hier was geen eer aan te behalen. Al die genen die lekker door geslapen hebben, jullie keus was de betere.
    Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Ja bah, hier was het ook bewolkt..
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Re: Samenstand Maan en Mars

Origineel geplaatst door Marc Fokker
      . . . M'n biologische klok (onfeilbaar dingetje) vond het kennelijk toch nodig om af te lopen. . .
      Grappig, hier nog zo eentje. Drie keer zelfs: een keer op tijd om nog naar Wieringen te kunnen rijden, een keer net voor aanvang en een keer halverwege. Ik kan dus met grote stelligheid zeggen dat het in Amsterdam ernstig dicht zat. Jammer.

En toch . . . . Ik weet niet of ik de hobby net zo leuk zou vinden als ik al van tevoren zou weten dat ik alles kon zien wat ik wilde. Of speelt mijn brein nu spelletjes met me?
      Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Re: Samenstand Maan en Mars

Origineel geplaatst door EricB
        Ik weet niet of ik de hobby net zo leuk zou vinden als ik al van tevoren zou weten dat ik alles kon zien wat ik wilde. Of speelt mijn brein nu spelletjes met me?
        Nee, hoor. ik denk dat je wel gelijk hebt. Kijk naar Holmes. Al drie dagen in uitbarsting voordat ik dat ene gaatje in de bewolking te pakken had en hem tien seconden kon zien.
        dat euforische gevoel zou ik nooit hebben gehad wanneer ie direct makkelijk te spotten zou zijn. De frustratie dat anderen hem al eerder wel hadden gezien hielp daar nog een beetje aan mee. De voldoening na drie mislukte pogingen is altijd groter!
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Leuk onderschrift Roel, maar iets indrukwekkender:

The chances of anything coming TO Mars
          are seventyfive to one they say
          Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Ik werd ook tegen vieren wakker maar dat gebeurd wel vaker ook als er niet bijzonders te zien is. Na een korte blik op de bewolking en mist besloot ik om maar weer lekker in mijn bed te gaan liggen.

Toch zit hem in het niet altijd en meteen kunnen zien van bijzondere gebeurtenissen voor mij toch ook een groot deel van de aantrekkingskracht van deze hobby. Het brengt een element van spanning en verwachting met zich mee die je niet zou hebben als het altijd maar kraak een kraak helder was. En al je het dan toch te zien krijgt: yesyes:

Commentaar

Jullie gedachten over hoe het zou zijn als het altijd maar kraakhelder was heb ik natuurlijk ook vannacht gehad. En gedachte was vrij overheersend: Misschien hadden we een andere economische ontwikkeling meegemaakt in ons deel van de wereld, en dan waarschijnlijk een slechtere. We hebben een vruchtbaar land met klimatologisch gezien weinig ongemakken. Mooi.

Ik heb wel een flinke tuin te onderhouden, maar ik ben geen boer. Doe mij toch maar die heldere nachten. :P
              Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Werken...
              X