Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarnemingen van EE Cep (was: Wie gaat EE Cep waarnemen?)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Het is dus binnenkort terug zover ?

Ik herinner me 2009, ik heb hem dan een maand gevolgd. Wat later werd ook Eps Aur (in de geitjes van de Voerman) leuk, deze was dan wel gedurende 2 jaar.
    Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Inderdaad, ja, de verwachting is dat op 7 maart dit jaar de bedekking begint, en of mensen 2 maanden van te voren willen beginnen met waarnemen.

Trouwens, de kleinste deelnemende kijker is 0.06 meter, dat is een 6 cm kijkertje. Daar zal je in Nederland moeilijk de 11-12 de magnitude mee halen, maar met wat groters, zoals de 20 cm die ookin de lijst staat moet dat makkelijk lukken.
      What where the skies like when you were young?

Commentaar

de eclips zou dus beginnen 7 maart, het midden is 3 april, en het einde is 21 april.
        Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Inderdaad, de eclips is begonnen !
          De waarnemingen sinds 27 juli 2017 hervat op 12 januari dit jaar.
          Door het rotweer van de laatste weken niet veel kunnen waarnemen.
          Deze morgen mag.
          10.926 in V licht.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: EE Cep 200228.JPG views: 88 grootte: 111,7 KB id: 1440953
          Voeg bestanden toe
          [url="http://www.digilife.be/club/franky.dubois/"]http://www.digilife.be/club/franky.dubois/[/url]

Commentaar

okee, in de gaten houden dus vanaf nu...

even gekeken hoe diep hij ongeveer ging in de vorige beurten:
            1986: 11,6
            1992: 11,7
            1998: 12,4
            2004: 11,6
            2009: 11,4
            2014: 11,8

Commentaar

Ik heb hem gisteravond voor het eerst sinds de vorige verduistering geschat. Ik twijfelde sterk tussen magnitude 11,1 en 11,2 maar hield het op 11,1.

Gebruikt instrument was mijn 20 cm f/12 Cassegrain met 14mm Vixen SSW (174x). Grenshelderheid ter plekke ongeveer 13,0. Hoger aan de hemel kwam ik tot 13,9 - 14,0.
              Laten we hopen dat het de komende weken vaker helder is, want hij gaat 's avonds nu wel heel snel richting horizon.

Commentaar

Zopas ook naar hem geweest, bij 80x, mooi sterrengebiedje, en hem vergeleken met 112 en 113 op aavso kaartje, en zo ook geschat op 11,1. Cepheus staat 's avonds nu echt laag in noord, maar het was helder aan de horizon vanavond.

Zo nog eentje meegepikt. Z Cam, prototype van de Z Cam variabelen, helderheidswisselingen als dwarf nova's, maar opeens hebben ze een lange periode een constante helderheid, een standstill genoemd. En nu zit hij weer heel lang in een standstill. Heb hem ook nog maar eens opgezocht, en 11,0 geschat.
                Ik ga nu ook nog eens naar V Boo, een mooie semi regelmatige, besproken in de Sterrengids...
                Last bewerkt door coldfieldboundary; 17-03-20, 22:36.

Commentaar

coldfieldboundary Weet je het wel zeker van die 11,0? Ik heb Z Cam dezelfde avond ook geschat, en ik vond hem toch aardig dicht bij de vergelijkingsster van 11,9 liggen, en duidelijk zwakker dan die van 11,0.

Z UMi komt ook weer terug, ik had hem 13,5 en de blazar PKS0716 +71 is erg helder op het moment, ik had hem 13,5. Als toetje kon ik X UMi net aan ontwaren op magnitude 13,9. Kortom, je kunt leuke dingen doen op zo'n avond

Commentaar

Helaas kan ik deze eclips van EE Cep niet zien, want het zicht op het noordwesten en noorden is geblokkeerd door huizen.
                    Volgende keer beter.

Origineel geplaatst door GuusGilein Bekijk bericht
                    coldfieldboundary Weet je het wel zeker van die 11,0? Ik heb Z Cam dezelfde avond ook geschat, en ik vond hem toch aardig dicht bij de vergelijkingsster van 11,9 liggen, en duidelijk zwakker dan die van 11,0.
                    Toevallig heb ik Z Cam die avond ook geschat: magnitude 11,7 (16 maart 2020, 21h22 UT). Namelijk iets zwakker dan de vergelijkingsster van 11,6.
                    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

'k heb hem vanavond opnieuw opgezocht, en nu 11,6 geschat, dat zal er beter op trekken...

Commentaar

Ik heb EE Cep de laatste twee avonden weer geschat. Hij is nu duidelijk zwakker dan een week geleden toen ik hem magnitude 11,1 had.

Eergisteren kwam ik op 11,6 en gisteravond meende ik hem nog ietsepietsie zwakker te hebben, oftewel magnitude 11,7.

Commentaar

ook zopas nog eens opgezocht, en 11,6 geschat

Commentaar

Werken...
                          X