Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarnemingen van EE Cep (was: Wie gaat EE Cep waarnemen?)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarnemingen van EE Cep (was: Wie gaat EE Cep waarnemen?)

EE Cephei is een ster die eens in de 5,6 jaar bedekt wordt door (vermoedelijk) een stofschijf.
    Een extreem zeldzaam verschijnsel.
    Er zijn maar een paar soortgelijke sterren bekend. Epsilon Aurigae is het bekendste voorbeeld.
    De laatste verduistering van EE Cep was in 2009. Binnenkort is het weer zover.
    Het minimum wordt verwacht op 23 augustus 2014. Het sterrenbeeld Cepheus staat dan gunstig aan de hemel.
    De vorm en diepte van de eclips variëren. Daarom is het onzeker wanneer de eclips begint. Ik gok op begin juli 2014.

Positie 22:09:22.7 +55:45:24.2
    (ongeveer drieëneenhalve graad ten zuidwesten van Delta Cephei)

Normale helderheid 10.8m.
    Verwacht minimum tussen 11.6 en 12.8m.
    Volgens de voorspelling in dit artikel staat ons deze keer een zeer diepe eclips te wachten.

Aanbevolen vergelijkingssterren (magnitude met fotometrisch B filter resp. V filter):
    22:09:08.05 +55:47:15.6 Bmag=10.699 Vmag=10.399
    22:09:01.70 +55:45:31.2 Bmag=11.437 Vmag=11.247
    22:09:23.32 +55:42:13.7 Bmag=12.163 Vmag=11.865
    Bron: AAVSO

Een echte uitdaging voor astrofotografen die hun dure CCD-camera eens voor iets anders willen inzetten dan de zoveelste foto van Messier XX :razz:

Hier is informatie over de internationale waarneemcampagne te vinden. De magnituden van de vergelijkingssterren op die site zijn echter gedateerd; het is aan te raden de AAVSO-magnituden te gebruiken.
    Er wordt ook gevraagd om spectroscopische waarnemingen.
    Last bewerkt door svdwal; 27-07-14, 00:11. Reden: Er wordt waargenomen, dus nieuwe titel
    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Zijn visuele waarnemingen in dit geval ook nuttig? Of worden er al zoveel waarnemingen verwacht dat dat weinig zou bijdragen? Het zou wel eens iets anders zijn, zo'n bedekkingsveranderlijke waarnemen!
    To know our place in the cosmos you have to understand stars. To know the stars you must understand their variability. http://www.vvs.be/werkgroepen/werkgroep-veranderlijke-sterren

Commentaar

Ziet er interessant uit. Vanuit thuis gaat dit bij mij niet, maar op de Sterrewacht moet het lukken.
      What where the skies like when you were young?

Commentaar

Ik zie dat ik bij het vorige minimum zowaar één schatting heb gemaakt (magnitude 11,2 toen hij nabij het minimum was). Dat moet dit keer beter kunnen!

Als nu inderdaad een dieper minimum wordt verwacht is het denk ik zeker zinvol om hem ook visueel te volgen. De vorige keer was het verschil tussen minimum en maximum nog geen hele magnitude, en dan gaan schattingsfouten (die vaak al enkele tienden zijn) m.i. een te belangrijke rol spelen.
        Dus laat niemand zich tegenhouden. Hij is al met een kleine kijker te schatten, en met de veel voorkomende 20cm Dob mag zelfs het verwachte minimum van magnitude 12,6 geen enkel probleem opleveren.

Commentaar

Leuke uitdaging, zeker tijdens de zomerperiode! Een goed zoekkaartje lijkt we wel essentieel, maar die kan ik zo gauw even niet vinden.
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

U vraagt en wij draaien!

Een overzichtskaart tot magnitude 11,5, de drie heldere sterren linksboven kan je in elke sterrenatlas terugvinden, en een detailkaart t/m magnitude 13:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: EE_Cep B.png views: 1 grootte: 147,3 KB id: 1070476 Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: EE_Cep D.png views: 1 grootte: 137,2 KB id: 1070477

Commentaar

Origineel geplaatst door GuusGilein Bekijk bericht
              U vraagt en wij draaien!
              Ah, dat is snel. Bedankt!
              Zo te zien vlak bij het patatzakje aan zuidhoek van het Cepheus-huisje. (Als ik die zin in het openbaar uitspreek sluiten ze me waarschijnlijk op)

EDIT: die onderste kaart heeft bijna exact het beeldveld van mijn 22mm LVW in de 35cm: 1.06 graden. Handig!
              Last bewerkt door Roel; 11-06-14, 08:54.
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Inderdaad. Je moet daar trouwens oppassen, want de sterdichtheid is vrij groot, en met het via de zoeker opzoeken kan je gemakkelijk de mist ingaan.

De ster met magnitude 4,2 (linksboven op de overzichtskaart) is Epsilon Cep. Hij staat naast NGC7234 op het volgende plaatje:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Cepheus.jpg views: 1 grootte: 165,1 KB id: 1070478

De witte cirkel van 1 graad doorsnede geeft de positie van EE Cep weer.

Bij de ster 14 Cep, aan de andere kant van de hoekster Zeta Cep, heb je een soortgelijk figuur van 3 sterren (precies andersom gebogen) en die kan dus voor verwarring zorgen.
                Last bewerkt door GuusGilein; 11-06-14, 08:59.

Commentaar

Origineel geplaatst door Fabricius Bekijk bericht
                  Een echte uitdaging voor astrofotografen die hun dure CCD-camera eens voor iets anders willen inzetten dan de zoveelste foto van Messier XX :razz:
                  Ik heb een minder dure dslr, mag ik ook meedoen?
                  Maar... ik heb er de ballen verstand van, en waarschijnlijk niet de juiste apparatuur/filters. Ik denk dat ik het dan ook meer voor mezelf (leuk zomerprojectje) dan tbv een officiële meting zou doen, mag ik dan nog steeds meedoen?
                  En, ik ben tussen begin juli en eind september wellicht ook een paar keer op vakantie, niet altijd op dezelfde plek, verschillende lichtvervuiling, verschillende hemelachtergrond etc...

Maar ik dacht, als ik nou gewoon een stuk of wat foto's maak in die periode, en op elke foto meet ik de relatieve helderheid tov de referentiesterren, dan zou ik een "zeer diepe eclips" toch moeten herkennen, of niet?

Hebben jullie iets, een link oid, waarmee ik mij zou kunnen inlezen? Of kunnen jullie mij van tips voorzien?
                  Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Commentaar

Op de AAVSO site staat een link naar fotometrie met een DSRL: http://www.aavso.org/observing-main. Op het moment van schrijven kapot, maar die komt vast wel weer in de lucht.
                    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Leuk dat er al meteen reacties komen.
                      Dat is nu Astroforum power!

@bbill77
                      In de AAVSO database zijn ook visuele waarnemingen te vinden, o.a. (zoals hij zelf al aangeeft) GuusGilein.
                      Er kan altijd meer bij. En als het niet nuttig zou zijn, is het altijd nog leuk en leerzaam.

In de zoekkaarten zijn ook de drie aanbevolen vergelijkingssterren te vinden; V-magnitude afgerond tot op één decimaal.

@svdwal
                      De site van de AAVSO was het doelwit van hackers en daarom een paar dagen offline geweest. Jammer genoeg is de DSLR tutorial nog steeds onbereikbaar.

@petelaa
                      de DSLR zal wel moeten volgen om de ster boven het ruisniveau uit te tillen (ik kom met een stilstaande camera niet verder dan magnitude 11 bij een belichtingstijd van 3 seconden). Maar met een volgmotor moet het gemakkelijk lukken. Telelens gebruiken om de ster te onderscheiden van de omgevingssterren. 400 tot 1600 ISO, RAW (géén JPG). Ik schat dat de belichtingstijd tussen 10 en 30 seconden moet liggen voor het beste resultaat. 15 tot 25 light frames, even veel dark frames, een paar flats. Over het gebruik van bias verschillen de meningen.
                      Omdat de eclips van EE Cep langzaam verloopt, zal één serie opnamen per nacht wel voldoende zijn. Dezelfde methode herhalen in andere heldere nachten. Het goede nieuws: geen filter nodig bij een DSLR! Er mag zelfs geen filter worden gebruikt voor fotometrie, ook geen light pollution filter.
                      Als de opnamen eenmaal zijn gelukt en opgeslagen (extra harde schijf is nuttig), kun je later stoeien met software.
                      Dan zijn de volgende bewerkingen nodig:
                      1. groene kanaal isoleren
                      2. stacken zonder te stretchen (ik heb slechte ervaringen met Deep Sky Stacker en goede met AIP4WIN; positieve berichten gelezen over Iris en MaximDL)
                      3. fotometrie

De basisstappen zijn beschreven in mijn topic over W Gem.

Een paar andere links:
                      DSLR photometry tutorial
                      Iris tutorial (Duits)
                      uitleg over dark, bias, flat
                      artikel over de fotometrische precisie van een DSLR

Freeware:
                      Iris
                      Lesve photometry
                      Last bewerkt door Fabricius; 11-06-14, 19:46.

Commentaar

Thanx a lot! hier kan ik wel wat leuks van maken.
                        Nog een checkvraag: het gaat om de relatieve helderheid tov referentiesterren die er dicht bij staan, dus zaken als lichtvervuiling en tijdstip na zonsondergang hoeven niet gelijk te zijn. Toch?
                        Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Commentaar

Origineel geplaatst door petelaa Bekijk bericht
                          Thanx a lot! hier kan ik wel wat leuks van maken.
                          Nog een checkvraag: het gaat om de relatieve helderheid tov referentiesterren die er dicht bij staan, dus zaken als lichtvervuiling en tijdstip na zonsondergang hoeven niet gelijk te zijn. Toch?
                          Het moet natuurlijk wel donker genoeg zijn om de juiste sterren op de foto te krijgen :lol:
                          Wie ultieme precisie wil bereiken, past na het meten van de "instrumentele" magnitude nog een kleur- en airmasscorrectie voor elke ster toe (naarmate de ster lager aan de hemel staat moet het licht door dikkere luchtlagen), maar mijn ervaring is dat dit verwaarloosbare factoren zijn als beeldveld klein is en er geen enorme kleurverschillen tussen de sterren zijn, zoals in dit geval. Een goede signaal-ruisverhouding is veel belangrijker.

Commentaar

ja! 'k vind hem ook terug in m'n notities, 21 schattingen van 17/12/2008 tot 18/01/2009, maar 'k herinner me ook nog dat de daling heel klein was, 'k heb enkel een zeker verschil van 0,2 mag! 't was dus niet gemakkelijk om het op te merken, jezelf zeker voelen bij het schatten was belangrijk. Misschien dat het verschil nu duidelijker wordt.
                            Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Sorry dat ik spelbreker ben maar ik heb met de vorige campagne meegedaan met visuele waarnemingen en kreeg van Galan felicitaties dat de vsiuele waarnemingen ook dat kleine humpje lieten zien. Allemaal goed en wel maar daar werd van die visuele data niets gebruikt. De lichtcurve staat wel op de site van Galan helemaal onderaan.

http://www.astri.uni.torun.pl/~cgalan/EECep/

Wie visueel waarneemt doet het voor de fun want ze worden niet gebruikt in het onderzoek en publicatie. Eigenlijk is dat wel goed te begrijpen als je de visuele lichtcurve vergelijkt met de fotometrische.
                              http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Werken...
                              X