Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

SN2020hvf in NGC 3643 (Leo)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

ngc 3640 is mag. 10.4, een groot verschil
    Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Origineel geplaatst door coldfieldboundary Bekijk bericht
      ngc 3640 is mag. 10.4, een groot verschil
      Oeps, nog niet goed wakker na een nacht waarnemen. Ik dacht dat het over NGC 3643 ging
      Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

NGC 3643 is (voor waarnemers op aarde) veel kleiner dan NGC 3460, dus het is een beetje appels met peren vergelijken.
        Ook de oppervlaktehelderheid is van belang.

Volgens de Duitse wikipedia (die veel gründlicher is dan de Nederlandse en Engelse):
        NGC 3640 = 10.3m; oppervlaktehelderheid 13.1, ontdekt door William Herschel in 1784
        NGC 3643 = 14.1m; oppervlaktehelderheid 13.9, pas in 1865 ontdekt door Albert Marth.

Het is toch wel bijzonder dat we een supernova kunnen zien die uitbarstte toen er dinosauriërs op aarde rondliepen.
        Afstand 73 à 80 miljoen lichtjaar.
        Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Gisteravond had ik hem met een 127 mm Maksutov op magnitude 12,6. Nog niets veranderd dus.

Ik wilde hem eerst met mijn 15 cm ED refractor schatten, maar na het opzetten had ik pas in de gaten dat de rozenstruik ernaast ineens wel erg veel was uitgelopen. Niet te doen.
          Dus gauw mijn lichte Berlebachstatief iets verderop neergezet, de Maksutov erop en met een 14 mm Vixen SSW (107x) was hij zo gevonden. Hier had je weer het voordeel van het isoleren van een Maksutov: direct uit de schuur neerzetten en waarnemen, en geen last van afkoelingsverschijnselen.

Commentaar

Origineel geplaatst door coldfieldboundary Bekijk bericht
            let op, slechts 14,6. Maar met je Mewlon wens ik je succes !
            Gisteravond gelukt! https://www.astroforum.nl/forum/visu...61#post1450915
            Takahashi Mewlon 210, Altair Astro 152 refractor

Commentaar

Werken...
            X