Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Supernova 2020oi in Messier 100

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Supernova 2020oi in Messier 100

In 2019 zijn maar liefst 15.725 supernovae ontdekt.
    Helaas waren er geen echt heldere exemplaren bij. De helderste haalde magnitude 13,0.

Maar 2020 begint veelbelovend.
    In Messier 100 is een supernova ontdekt die snel helderder wordt.
    De naam is gemakkelijk te onthouden:
    2020oi

Foto: hier.

Messier 100 is een spiraalstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices.
    De afstand wordt geschat op 55 miljoen lichtjaar.

Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Dank voor het doorgeven! Hopelijk blijkt deze supernova lekker helder te zijn als de maan weer weg is!
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Wel heel dicht tegen de kern van het stelsel. Hopelijk als nauw dubbeltje te zien als hij nog veel helderder wordt. Waarschijnlijk "SN 2020oi" te gebruiken binnenkort op de aavso website.
      Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Leuk! Nu nog helder weer en we kunnen een poging wagen
        Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60 - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Komt spijtig wel laat op.
          http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

's Ochtends voor zonsopkomst zie ik Spica al hoog in het zuiden. En Coma staat nog wat hoger. Dus vroeg opstaan (als de maan over een week niet meer stoort).

Commentaar

Mag 13.2 op http://www.rochesterastronomy.org/supernova.html
              Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Origineel geplaatst door Fabricius Bekijk bericht
                In 2019 zijn maar liefst 15.725 supernovae ontdekt.
                Helaas waren er geen echt heldere exemplaren bij. De helderste haalde magnitude 13,0.
                Even in de rand: 15 DUIZEND 725 ???
                Dat is duizelingwekkend!
                En wellicht ook nog maar een fractie van het totaal, als je alles beschouwt...

Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60 - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Veelbelovend. jammer dat de Maan nu zo dichtbij staat ....

Hier zijn 2 kaarten met vergelijkingssterren van de AAVSO-plotter, één zonder en één met achtergrond.
                  Let op: de SN staat NIET op de plek van het kruisje, maar veel dichter tegen de kern aan.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M101_d.png views: 106 grootte: 25,6 KB id: 1437812
                  Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M101_dp.png views: 109 grootte: 675,7 KB id: 1437814
                  Voeg bestanden toe

Commentaar

6" boven het centrum van het stelsel, dat zal aan de rand zijn van de kleine ovale kern die je in je kijker het eerst zal zien, de armen zijn moeilijk.
                    Niet gemakkelijk!
                    Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Visueel is het een zwak beestje. Ik had perifeer zicht nodig om de SN te laten oplichten in de kern van M100 (30 cm dob). Schets volgt later. Geen idee wat de helderheid is. Ik heb geen schatting gedaan omdat ik nooit had gedacht dat het zo lang helder zou blijven.
                      Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Origineel geplaatst door Jef De Wit Bekijk bericht
                        Visueel is het een zwak beestje. Ik had perifeer zicht nodig om de SN te laten oplichten in de kern van M100 (30 cm dob). Schets volgt later. Geen idee wat de helderheid is. Ik heb geen schatting gedaan omdat ik nooit had gedacht dat het zo lang helder zou blijven.
                        Mooie prestatie!
                        De helderheid is intussen toegenomen tot 13,2m volgens rochesterastronomy.org.
                        Ik denk dat het maximum nu wel ongeveer bereikt is. Het spectrum komt overeen met een supernova van type Ic. Bij type Ic is de absolute magnitude ongeveer -18. Bij een afstand van 55 miljoen lichtjaar betekent dit een schijnbare helderheid van 13m.

Commentaar

De beloofde schets. Perifeer zicht was nodig om de SN te laten oplichten in (de kern van) M100. M'n 12e exemplaar.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: SN2020oi afgewerkt 600.png views: 32 grootte: 44,4 KB id: 1438196

Commentaar

Gefeliciteerd!
                            50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Werken...
                            X