Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nova in Scutum: N Sct 2019

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nova in Scutum: N Sct 2019

zonet een nieuwe nova in Scutum

ASASSN-19aad (= TCP J18395972-1025415)
    (= AT 2019tpb )
    R.A. 18h39m59.70s
    Decl. -1025'41.5"

gisteravond waren er al schattingen van 9,3
    maar vanochtend was er al een schatting van 8,3

Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Vanavond heb ik geprobeerd deze nova op te sporen met de telescoop, maar helaas...
    De hemelachtergrond was te licht (laag in het westen).
    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Vanavond een rotslechte hemel, maar ik wou hem absoluut vinden. Ik stond eerst op een verkeerde plaats in de tuin, hij verdween snel achter mijn dak, 't is te zeggen, daar waar hij zou moeten staan, want ik vond hem nog niet. Wederom geleerd dat je bij zulke hemel en zo laag boven de horizon, je niet moet afkomen met afgedrukte sterrenkaartjes tot mag. 12,5. Neen, beter een breder veld en slechts tot mag. 10. Dus met de telescoop naar een andere hoek in de tuin. Bij deze poging lukte het eindelijk om het sterrenpatroon vanop het kaartje in het 40x 1,5 oculair te vinden, en dus ook het juiste 'sterretje' dat hem was. Hij ligt namelijk ten W van een driehoek van mag. 9 sterretjes. En met 1 van deze 3 schatte ik de nova op mag. 8,6! Hij zag er ook gekleurd uit.
      Oef….
      Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Werken...
      X