Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

V3890 Sgr 3e keer outburst (mag. 7)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

V3890 Sgr 3e keer outburst (mag. 7)

Zonet gezien bij de AAVSO.

V3890 Sgr is een derde keer in outburst (na 1962 en 1990). Men vermeldt mag. 6,7. Bij de AAVSO vanochtend al V-metingen van 7,1 binnengelopen.
    Zo laag staat hij eigenlijk nog niet echt:
    RK 18 30 43
    Dec -24 01 09

Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Op vsnet zijn zojuist de eerste metingen van magnitude 8 binnen gekomen.
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

H, die kende ik nog niet.
      Bedankt voor de tip.
      Volgens mijn oude versie van Cartes du Ciel (2.76) is het een Z Andromedae ster, maar in de actuele Variable Star Index is deze ster geclassificeerd als recurrente nova die ook eclipsen vertoont.

Staat tussen de bolhopen M22 en M28. Ongeveer 7 graden westelijk van Saturnus. Nu nog even wachten op een heldere nacht.
      Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

hij zakt helaas wel heel snel, van gisterochtend tot vanochtend ging hij van 7,2 naar 8,6 (bij de aavso)
        Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Straks eens proberen met de verrekijker.
          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Vanavond was het terug heel helder laag aan de horizon, en zo was deze lage nova toch gemakkelijk te vinden met het heldere groepje in T-vorm vlakbij en met veel sterren in de buurt, en zo hem met de vergelijk-ster van 9.2 kunnen schatten op 8,9 (!)

Commentaar

Vanavond geschat op mag 9.0, ik vond hem nog net iets zwakker dan het vergelijk sterretje van 8.9.
              Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Wel nog iets bijgeleerd i.v.m. het maken van kaarten. Ik had eerst een binocular kaart aangemaakt. Ik zag al snel dat ik niet genoeg vergelijk sterren had. Zelf wanneer ik mag. 10 of 11 invulde kwamen er geen vergelijksterren bij. Ik heb toen een "gewoon" kaartje aangemaakt en dan had ik meer dan voldoende vergelijksterren.

Commentaar

Heeft de AAVSO geen kaarten voor deze nova? Als je die gebruikt weet je iig zeker dat de magnituden kloppen voor het schatten van variabelen.
                  50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

H, ik zie het nu ook. Bij de AAVSO een kaartje laten maken, dan kan je ook "special chart : Binocular" kiezen, maar bij Binocular (zoals ze het melden) krijg je wel dezelfde kaart met terug alle sterren tot die bepaalde magnitude, maar alle vergelijksterren die te zwak zijn voor een bino worden dan net niet meer vergezeld met hun magnitude-label.

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke Bekijk bericht
                      Vanavond geschat op mag 9.0, ik vond hem nog net iets zwakker dan het vergelijk sterretje van 8.9.
                      Ik schatte hem met de telescoop op 9,1 +/-0,2m (29-8-2019, 20h52m UT) bij een vergroting van 75x.
                      Is dit nog wel te doen met een verrekijker? Het is een sterrenrijk gebied.

Commentaar

Fabricius: tijdens het vallen van de avond kon ik hem goed zien met de Omegon Argus. Toen het echt donker was kon ik hem amper perifeer zien. Heel raar dit. Mogelijks is het aansteken van de straatverlichting de oorzaak hiervan. Er is hier nl. veel lichtvervuiling. Het is in ieder geval de enige verklaring die ik momenteel heb.
                        Ik heb dan een kleine telescoop gebruikt om deze te schatten.

Commentaar

Jefke, tijdens de seeing zijn de kegeltjes (oogcellen die kleur zien) actief vanwege de hoge lichtintensiteit en die helpen dan mee om de ster te zien. In het donker werken deze niet en moet je het alleen met de staafjes doen. Deze werken idd alleen er goed onder echt donkere omstandigheden en dan alleen na zon 15 minuten donkeradaptatie dus dat zou dan idd de verklariing kunnen zijn.

Commentaar

wvreeven: zou inderdaad ook kunnen, zover had ik niet gedacht.

Commentaar

Gisteravond schatte ik deze recurrente nova op 10.3m (21h03m UT). Nog gemakkelijk te zien, maar ik moest sterk vergroten (200x) om de hemelachtergrond donker genoeg te krijgen.

Commentaar

Werken...
                              X