Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nova in Cygnus?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Fabricius
    antwoordde :
    Afgelopen nacht schatte ik de helderheid op 11,6m (22h51m UT). Nog steeds goed te zien. Er was een sterke vergroting nodig (200x), want het is een sterrenrijk gebied.

Gemakkelijke starhop vanaf Deneb via 55 Cygni en 60 Cygni.
    Mijn goto was even ontregeld omdat het statief verschoven was op een gladde tegel. Daarom overgeschakeld op handmatig starhoppen.

Laat een reactie achter ::

• Fabricius
    antwoordde :
    Vannacht heb ik een grotere kijker ingezet.
    Met een 120ED refractor is pas goed te zien dat deze dwergnova in een prachtig gebied van de Melkweg ligt. Honderden sterren, waaronder opvallend veel dubbelsterren en meervoudige sterren In het beeldveld.

Ik schatte de dwergnova op 10,7 10,8m. De helderheid neemt nog steeds af.

• Fabricius
    antwoordde :
    Omdat het gisteravond onbewolkt was en de storende volle maan grotendeels verduisterd was , was dit een mooie gelegenheid om deze dwergnova op te zoeken.
    Een snelle sessie met een grab&go 76mm Newton en klassieke 0,965 inch oculairtjes. Geen goto, geen zware montering, maar sterhoppen vanaf Deneb en dan via 60 Cygni
    Met een 25mm orthoscopisch oculair (vergroting 28x) was de dwergnova nog net te zien, maar er stonden teveel andere sterren in de buurt (o.a. leuk dubbelsterretje) om een helderheidsschatting te kunnen doen.
    Met 6mm en 9mm Huygens oculairen (oef, wat een klein beeldveld) was de dwergnova goed te zien en de vergelijkingssterren ook. Ik schatte de helderheid op 9,8m.

Het maximum is voorbij, maar nog steeds een interessant object voor kleine telescopen.

• coldfieldboundary
    antwoordde :
    dank voor de waarschuwing!

een halfuurtje geleden het geluk gehad van een groot gat tussen de pakken wolken, gemakkelijk natuurlijk met Cygnus zo hoog 's avonds, en het sterretje was al snel te zien, reeds bij het zoeken met 40x, nog eens vergroot naar 80x, het ligt nog dicht bij een opvallend dubbeltje, en heb hem 9,6 geschat.

• Huubke
    antwoordde :
    Dwergnova status is bevestigd.

• Fabricius
    antwoordde :
    Het object vertoont snelle helderheidsvariaties met een periode van ongeveer een uur.

Vanochtend om 6h07m UT schatte een Canadese waarnemer de helderheid op 9,2m. Ongeveer een magnitude zwakker dan gisteren.

• Fabricius
    antwoordde :

Aha, ik zie het al.

het is een ander object.

R.A. 21h04m04.70s, Decl. +4631'12.9" (J2000.0).
    Niet ver van de Noord-Amerikanevel.

Gisteravond door enkele waarnemers op magnitude 8,2 8,5m geschat.
    www.aavso.org/tcp-j210404704631129-new-transient-92-mag-cygnus

De ontdekkingsfoto: hier. De helderste ster op deze foto is 60 Cygni.

Spectrum: hier. Weer een dwergnova?

• Fabricius
    antwoordde :
    Voor degenen die geen FakeBook hebben:
    wat is de positie?
    Het is toch niet dezelfde transient in Cygnus waarover eerder deze week bericht werd?

• Huubke
    started a topic Nova in Cygnus?

Nova in Cygnus?

Zopas gelezen op FB

https://www.facebook.com/groups/1759...4358611622936/
Werken...
X