Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Transient in Cygnus (12,2)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Transient in Cygnus (12,2)

TCP J20225930+5239030

RK 20 22 59.30
    Dec. +52 39 03.0

Yuji Nakamura, Kameyama, Mie, Japan, reports his discovery of this TCP (mag 12.2) in Cyg on a CCD frame taken on 2019 Jul 07.6524 UT (limiting mag 13.0, exposure time 15s) using a 135mm F4.0 lens. The object was not shown on a frame taken on 2019 Jul 04.5161 UT (limiting mag 13.0).
    Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Zijn jullie ook zo toe aan een vette nova?
    De transient die vorige week verscheen in Hercules was al afgezwakt toen ik mijn telescoop erop richtte. Onzichtbaar (<12,7m).

Maar deze geef ik meer kans.

DSS-foto's: niets te vinden op deze plek.
    Op deze compositie van Pan-STARRS foto's (100 bij 100 boogseconden) is een zwak blauw sterretje zichtbaar:
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2022593+523903.png views: 0 grootte: 210,4 KB id: 1421592
    Credits: Material produced by NASA and STScI. No claim to copyright is being asserted by STScI and
    this material may be freely used as in the public domain in accordance with NASA's contract NAS5-26555.

In de gegevens van de Gaia-satelliet is geen object te vinden op deze positie behalve een zwak wit sterretje van 20m op 3 boogseconden van de positie die Nakamura opgeeft. Dat sterretje staat op duizenden lichtjaren van de aarde. Het object moet dus een grote lichtkracht hebben. Eerder een nova dan een dwergnova...?
    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Afwachten
      http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Zopas hem eens opgezocht, met de 30cm. Bewuste sterretje gemakkelijk gevonden bij 120x en geschat op 12,4. Hij staat nog hoger dan Deneb, lekker hoog dus en zo valt het nog mee met deze late avonden en ook al een halve maan.
        Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Werken...
        X