Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

new transient (10.4 mag) in Monoceros

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

new transient (10.4 mag) in Monoceros

TCP J06373299-0935420

R.A. 06h 37m 32.99s
    Decl. -09 35' 42.0"

ook met de naam ASASSN-19de

komt 's avonds 30 hoog !

Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Bedankt voor de melding.
    De helderheidstoename is spectaculair: meer dan 4 magnituden in een dag!

Een zoekkaartje met een beeldveld van 1 graad:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Transient in Monoceros 2019 v2.png views: 87 grootte: 847,9 KB id: 1409144
    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

In de historische gegevens van de ASASSN survey vond ik een mogelijke eerdere uitbarsting. Op 9 maart 2017 is hier een zwak object gedetecteerd. Helaas zijn in de drie dagen daarna geen foto's gemaakt.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Transient in Monoceros oude ASASSN data.png views: 92 grootte: 37,5 KB id: 1409151

Commentaar

Heb hem zonet opgezocht, hij zit boven Sirius. Sterrenrijk veld alleszins, heb hem geschat op 10,9.

Als ik nu naar de aavso kijk, lijkt hij actief snel zwakker te zijn geworden in de ochtend van 22 feb.
        Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Origineel geplaatst door coldfieldboundary Bekijk bericht
          Heb hem zonet opgezocht, hij zit boven Sirius. Sterrenrijk veld alleszins, heb hem geschat op 10,9.

Als ik nu naar de aavso kijk, lijkt hij actief snel zwakker te zijn geworden in de ochtend van 22 feb.
          Gisteren schatte ik hem ook op 10,9m (18h50m UT).

Commentaar

Origineel geplaatst door Fabricius Bekijk bericht
            Gisteren schatte ik hem ook op 10,9m (18h50m UT).
            Gisteravond (2019/02/23) rond 21h26m UT gefotografeerd met osc kleurencamera - in het groen kanaal gemeten als magn. 11,15.
            Bijgaande opname noord boven, oost links, centrum ra_hms 06:37:32,99 / dec_dms -09:35:42,40 / ca. 28'x21'.

MvG,
            Peter
            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: ASASSN-19de_20190223PH1.jpg views: 73 grootte: 374,0 KB id: 1409399

Commentaar

De helderheid blijft langzaam afnemen.
              Gisteren (24-2-2019, 19h59m UT) schatte ik hem op 11,2m;
              vandaag om 19h44m UT: 11,4m.

Helaas geen spectaculaire verschijning.

Commentaar

Ik zag een Astronomer's Telegram dat het aankondigt als een nieuwe WZ Sge variabele:

http://www.astronomerstelegram.org/?read=12531
                50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

De 'aavso vsx' meldt nu ook zo'n UGSU-type.

Commentaar

Als het een WZ Sge variabele is (subtype van UGSU), zou er nog een helderheidspiek kunnen volgen.
                    Maar vanavond was deze ster verder afgezwakt tot 11,9m. Ik kon hem nog vrij gemakkelijk zien, maar alleen bij een sterke vergroting van 200x. Duidelijk zwakker dan ster 113 en duidelijk helderder dan ster 124. 20h06m UT.

Een gemakkelijke starhop vanaf Sirius naar het noorden tot drie sterren in de zoeker zien zijn en dan een beetje naar het westen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Fabricius Bekijk bericht
                      .... vanavond was deze ster verder afgezwakt tot 11,9m. .....
                      Bijgaand een illustratie van de helderheidsafname (ca. 0,8 magn.) in 4 dagen - een vergelijk tussen twee opnamen gemaakt in de nachten van resp. 23 op 24 en 27 op 28 februari 2019.

MvG,
                      Peter
                      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: ASASSN19de_20190223_27_PH1inv.gif views: 26 grootte: 1,97 MB id: 1410225Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: ASASSN19de_20190223_27_PH1.gif views: 23 grootte: 1,98 MB id: 1410226

Commentaar

Werken...
                      X