Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

4-op-een-rij

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

4-op-een-rij

De cataclysmische veranderlijke SS Cyg is een dankbare ster: regelmatig gaat hij in uitbarsting. Sinds deze zomer heb ik aan de laatste 4 uitbarstingen waarnemingen kunnen doen (de oranje figuurtjes). Eergisteren was het weer raak!
    (al mijn waarnemingen zijn met een 10 cm en een 15 cm telescoop gedaan)

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: SS Cyg lichtcurve.JPG views: 1 grootte: 157,6 KB id: 1402252
    Lunt/APM 152mm ED, SW 127mm Maksutov, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
    Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Mooie waarneemreeks!
    Je had meer geluk dan ik, want ik heb alle maxima sinds 5 augustus 2015 gemist en zie SS Cyg steeds in het minimum. Afgelopen vrijdagavond was de Zwaan al achter de huizen gedoken
    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Wat een lange reeks! Om trots op te zijn. Het weer werkte behoorlijk mee. Zes waarnemingen in november is op zich al heel bijzonder! Top!
      Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
      Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Dank jullie!

November 2018 was in vergelijking met de voorgaande twee jaren een hele verbetering. En dan te bedenken dat ik nog zeker 3 avonden gemist heb waarin ik zeker een uurtje wat had kunnen doen (1x verhinderd, 2x verkeerde inschatting van de omstandigheden).
        Het hele jaar gaat al lekker, nog 18 stuks en dan heb ik 1.000 schattingen gedaan. Een tijd geleden dat ik dit aantal haalde.

(maar zeer waarschijnlijk is dit de (weer)goden verzoeken, december 2018 zal nu wel prut worden ;-) )

@Fabricius: ik heb geluk doordat ik vanuit de achtertuin nog vrij laag in het NW kan waarnemen. SS Cyg kan ik tot in januari blijven schatten. Dus met een beetje geluk wordt het 5-op-een-rij!

Commentaar

Mooie waarnemingen Guus, en mazzel dat je hem 4x in een maand gepakt hebt. 56 Jaar geleden pakte ik hem op 23 en 24 december 1962, met resp. mags 8,4 en 8,1. Het was die nachten -15 graden! Dat waren nog eens winters. December telde toen 5 heldere nachten. SS Cyg was in die tijd minder actief, ik zag pas weer een uitbarsting op 19 oktober 1963.
          Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Hoi Nico,

SS Cyg was ook toen actief, alleen had je toen een paar uitbarstingen gemist. Hier is de AAVSO lichtcurve voor de periode 01.12.1962 - 31.12.1963 met jouw waarnemingen als oranje tekens.
            Naast observer DJ (skyfan) zien we ook de Nederlandse Waarnemers Comello, Mak, Riphagen en Veerkamp genoemd worden.

(de zwarte driehoekjes in de grafieken zijn "zwakker dan schattingen". De waarnemer kon de veranderlijke niet zien, en gaf de helderheid op van de zwakst zichtbare vergelijkingsster)

Als je nu de huidige uitbarsting weet mee te pakken, het is waarschijnlijk eentje die iets langer duurt, dan heb je 55 jaar tussen een schatting zitten. Een aardig record!

Click image for larger version  Name:	SS Cyg DJ.JPG Views:	1 Size:	131.7 KB ID:	1402317

Commentaar

Dat was trouwens inderdaad een aardige winter, die van 1962 - 1963. Dat zijn bijna mijn oudste herinneringen, met mijn vader met een sleetje op de bevroren Noordzee op het strand van Noordwijk, met ijsschotsen van minstens 2 meter hoog. Je was een aardige bikkel als je toen ook nog eens 's nachts ging schatten!

Commentaar

Ah, interessant, het was zeker een beroerd voorjaar dat ik een aantal gemist heb, want ik pakte hem de meeste waarneemavonden wel mee.
                Wel frappant als ik zie dat ik toen mag 12 kon zien. Met een 75 mm refractor betekent dat , dat ik met het blote oog ongeveer mag 6,5 kon zien. En dat in een dorp vlak bij Amersfoort. Toen was het nog lekker donker!
                Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Gisteravond kon ik SS Cyg een korte opklaring meenemen. Het was even heel transparant, maar in het zuiden kwam alweer een wolkenband opzetten.
                  Snel de Giromontering neergezet, mijn 10cm f/9 refractor erop en binnen een minuut was hij geschat. Hij was al weer iets zwakker geworden, ik had hem op magnitude 8,8.

Daarna nog snel twee veranderlijken (X Cyg en Bet Lyr) met de 6,5x32 mm Vixen verrekijker en toen trok het weer dicht. Even later regende het zelfs.

Dat is het voordeel van uit de achtertuin waarnemen: je hebt alles bij de hand, het staat zo opgesteld (zeker als je met een azimuthale montering werkt) en je kunt daardoor van een korte opklaring profiteren.

Commentaar

Origineel geplaatst door GuusGilein Bekijk bericht

Dat is het voordeel van uit de achtertuin waarnemen: je hebt alles bij de hand, het staat zo opgesteld (zeker als je met een azimuthale montering werkt) en je kunt daardoor van een korte opklaring profiteren.
                    Dat is het voordeel dat ik vroeger ook had met mijn dobson. Snel opgesteld en hup voor ik het wist had ik ook alweer enkele schattingen gedaan.
                    http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Werken...
                    X