Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Voorspelling minima Algol

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Deze eclips was goed te zien in de loop van de avond. Algol werd steeds zwakker.

Mijn waarnemingen van 15 november 2018:
    omstreeks 18.15 UT: 2,2m (even helder als Gamma And)
    20.06 UT: 2,7m (zwakker dan Gamma And, iets helderder dan Epsilon Per, duidelijk helderder dan Beta Tri en Alpha Tri)
    20.51 UT: 2,9m (duidelijk zwakker dan Gam And, even helder als Eps Per, duidelijk helderder dan Beta Tri en Alpha Tri)
    21.22 UT: 3,2m (veel zwakker dan Gam And, duidelijk zwakker dan Eps Per, iets zwakker dan Beta Tri, maar nog steeds helderder dan Alpha Tri)
    21.43 UT: 3,5m (veel zwakker dan Gam And, duidelijk zwakker dan Eps Per, duidelijk zwakker dan Beta Tri, ongeveer even helder als Alpha Tri)
    22.13 UT: 3,7m (veel zwakker dan Gam And, Eps Per en Beta Tri, zwakker dan Alpha Tri)
    22.36 UT: 3,65m (veel zwakker dan Gam And, Eps Per en Beta Tri, iets zwakker dan Alpha Tri of even helder als die ster)

Volgens de Variable Star Index varieert Algol tussen 2,09 en 3,30m (fotografisch met een V filter).
    Maar ik zie de Duivelsster in het minimum nog 0,4m zwakker!
    Wie heeft ook deze ervaring?

Het voorspelde tijdstip van het minimum (kuuke.nl) was 22.53 UT.
    Jammer genoeg kon ik niet langer waarnemen. Volgende ochtend vroeg op.

Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Fabricius Hier mijn schattingen van dezelfde avond. Komt aardig overeen

17:23 UT: 2.1
      17:42 UT: 2.1
      18:01 UT: 2.1
      18:20 UT: 2.1 of 2.3 (geraak er niet uit)
      18:50 UT: zwakker dan 2.1, waarschijnlijk 2.3
      19:05 UT: nu zeker 2.3
      20:05 UT: helderder dan 2.9, waarschijnlijk 2.7
      20:15 UT: idem
      21:17 UT: zwakker dan 3.0, helderder dan 3.4
      en toen maakte de mist een einde aan de waarneming...
      Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Uit onze waarnemingen is af te leiden dat de eclipsen een half uur eerder plaatsvinden dan voorspeld wordt door de website van Kuuke. Het verschil met de andere websites is nog veel groter.

Vanavond kan iedereen het met eigen ogen zien, want er komt weer een eclips aan en de omstandigheden zijn gunstig: helder weer voorspeld, Algol klimt hoog aan de hemel en is ook bij maanlicht zichtbaar. De tweede helft van de eclips valt deze keer wel vr middernacht. Er kunnen wat wolkenvelden over drijven, maar dan wacht je gewoon tot het weer helder is.
        1x per half uur schatten vanaf het begin van de duisternis is genoeg. Deze frequentie kan opgevoerd worden tot 1x per kwartier als Algol zwakker is dan Beta Trianguli.

Voorspeld tijdstip v.h. midden v.d. eclips op 18-11-2018:
        volgens kuuke.nl: 19h42m UT = 20h42m lokale tijd;
        mijn voorspelling: 19h12m UT = 20h12m lokale tijd.

Als er genoeg schattingen binnenkomen, kan ik hier een grafiek van jullie waarnemingen plaatsen.

Commentaar

Fabricius Ik doe zeker weer mee.
          Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Fabricius Jef De Wit Ben benieuwd naar jullie resultaten. Ik bereken de tijdstippen voor de Sterrengids met epoche=2452253.559+2.867362*E (Gerry Samolyk, Sky & Telescope, January 2010, p. 62). Uit AAVSO waarnemingen in 2016, 2017 en 2018 volgde een correctie van -30 min en die voor de gepubliceerde tijdstippen toegepast. De Sterrengids geeft voor 15 november 22h24m +/- 6 minuten. Dat klopt mooi met jullie waarnemingen. Lees graag jullie resultaten van komende minima. Groeten, Ton Schoenmaker

Commentaar

Algol is nu al erg zwak.
              Niet verwarren met de ster Rho Persei die twee graden lager staat.

Het maanlicht stoort, maar dat is op te lossen door de maan af te schermen met een vuist naast het rechteroog.

Commentaar

Grafiekje gemaakt. Het begin van de bedekking was op 18/11 niet zichtbaar wegens nog licht. Ik had nog wel waarnemingen liggen van 15/11, toen het begin wel zichtbaar was, maar na een tijdje mist een einde maakte aan de waarneming. Ik heb met de 'natte vinger' het uurverschil aangepast en de waarnemingen toegevoegd aan de gegevens van 18/11. Niet echt 'wetenschappelijk' maar een volledige curve oogt nu eenmaal mooier

Click image for larger version  Name:	Schermafdruk 2018-11-19 19.00.19.png Views:	1 Size:	31.4 KB ID:	1401204

Ik vind het moeilijker om met het blote oog te schatten dan met de telescoop (je kan bijvoorbeeld geen sterren uit focus draaien). Het verschil in hoogte tussen de vergelijkingssterren speelde me ook parten. Vooral Eta Cas (mag 3,4) leek me regelmatig - vooral in het begin van de avond - helderder dan Delta Per (mag 3,0) dan wordt het natuurlijk moeilijk schatten. Het minimum was duidelijk zwakker dan mag 3,0 maar ik kwam er niet uit of het mag 3,4 haalde. Het bleef bij tussen mag 3,2 en 3,4. Voor de grafiek heb ik er dan maar 3,3 van gemaakt.

Ik gebruikte volgende vergelijkingssterren (kaartje gemaakt voor m'n leerlingen op school):

Click image for larger version  Name:	schattingskaart algol.jpeg Views:	1 Size:	63.5 KB ID:	1401205

Origineel geplaatst door Fabricius Bekijk bericht
                Voorspeld tijdstip v.h. midden v.d. eclips op 18-11-2018:
                volgens kuuke.nl: 19h42m UT = 20h42m lokale tijd;
                mijn voorspelling: 19h12m UT = 20h12m lokale tijd.
                Het midden tussen de vier mag 3,0 schattingen was 18u58 UT.
                Het midden tussen de twee mag 2,9 schattingen was 19u06 UT.
                Het midden tussen de vier mag 3,3 schattingen was 19u18 UT.
                Veel dichter bij jou voorspelling dan die van kuuke.

Commentaar

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Algol_O-C.gif views: 3 grootte: 30,9 KB id: 1401319

Commentaar

Fabricius Wat betekent O-C?

Ik heb m'n waarnemingen via een file ingegeven op AAVSO. Ik dacht dat dat sneller zou gaan dan ze een voor een ingeven. Wat een misrekening was dat. Eer dat m'n MS-DOS file (wist niet eens dat dat nog bestond) in orde was, waren we al snel een paar uur verder. Gebruiksvriendelijk is het niet echt.

Commentaar

observed - computed
                      What where the skies like when you were young?

Commentaar

Ik heb ook oudere waarnemingen vanaf januari 2017 toegevoegd om een complete lichtkromme te krijgen en de actuele periode te berekenen.
                        Alles is gecorrigeerd voor de lichtsnelheid. Omdat de aarde om de zon draait, zien wij in de maand november een eclips 7,7 minuten "te vroeg". In mei zien we een eclips 7,7 minuten "te laat". Daarom zijn de waarneemtijdstippen omgerekend naar de heliocentrische Juliaanse datum.

Het resultaat:

Click image for larger version  Name:	Algol_2017-2018.gif Views:	1 Size:	22.6 KB ID:	1401399

Commentaar

Mooie resultaten, met simpele middelen een astrofysisch fenomeen vastleggen. Zulk een curve spreekt tot de verbeelding!

Zou het mogelijk zijn om visueel het secundaire minimum van Algol te zien? Op bovenstaande curve is dat niet direct te herkennen. Hoeveel (tienden van) magnitude is deze zwakker?
                          -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Fabricius Een volledige cyclus

Origineel geplaatst door Fabricius Bekijk bericht
                            Alles is gecorrigeerd voor de lichtsnelheid.
                            En ik was al blij dat ik een simpele lichtcurve kon produceren

Commentaar

Origineel geplaatst door TomC Bekijk bericht
                              Zou het mogelijk zijn om visueel het secundaire minimum van Algol te zien? Op bovenstaande curve is dat niet direct te herkennen. Hoeveel (tienden van) magnitude is deze zwakker?
                              Het secundaire minimum is slechts 0,03 tot 0,06m diep (in de literatuur zijn verschillende waarden te vinden). Het lukt mij niet zulke kleine verschillen waar te nemen, maar misschien gaat het ooit nog lukken om in een puntenwolk van honderden waarnemingen een klein dipje te vinden. Een project voor de lange termijn.

Commentaar

Voor de statistiek maakt het niet uit of je visueel kijkt of met apparatuur. Het gaat om de eigenschappen van de sensor.

Ik dacht dat onderlinge verschillen tussen ervaren veranderlijke ster-waarnemers al in de orde van magnitude liggen. De kleinste dip is een orde van grootte kleiner, je hebt dan meer dan 100 gelijktijdige waarnemingen van verschillende mensen nodig onder dezelfde omstandigheden voor een signaal-ruisverhouding van 1. Wil je wat significants zien moeten het 1000 mensen zijn.

Je kan natuurlijk met minder mensen over een langere periode gaan kijken. Dan moet je gaan corrigeren voor de verschillen in omstandigheden. De correcties introduceren extra fouten waardoor je nog meer waarnemingen nodig hebt.
                                What where the skies like when you were young?

Commentaar

Werken...
                                X