Announcement

Collapse
No announcement yet.

DY Per

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

DY Per

Een andere leuke in Perseus, DY Per, is er eentje dat Guus hier ook ooit eens meldde, (heb je hem gisteravond ook bij die 51 gedaan, Guus?), nu pas heb ik DY Per eindelijk ook eens opgezocht. Want Perseus staat nu 's avonds ook weer gemakkelijk hoog.
    Het is als een RCB-ster, dalingen die dus optreden, maar het is geen echte RCB-ster, zie verder!

Als je een Aavso-curve laat opmaken, zie je hem 'gewone' dalingen doen, maar de laatste tijd lijkt het ietsje 'ongewoner', hij zit te springen tijdens een daling. Nu is hij rond de 12,0-12,5, dus ik dacht hem gemakkelijk te moeten zien.

Click image for larger version

Name:	dypers18.png
Views:	1
Size:	135.6 KB
ID:	1396535

Met een afgedrukt Aavso-kaartje opgezocht, vergroting opgedreven naar 120x, en je vindt hem inderdaad gemakkelijk, en hem op 12,2 geschat.

Pas op, een Aavso-kaartje meldt onderaan een 13,8 sterretje heel dicht bij DY Per, dat sterretje wordt helderder weergegeven op het kaartje, misschien wel bewust om waarnemers erop te wijzen. Laat je dus niet vangen. Als je een kleine veldgrootte kiest en een limiet van 14,5 toont het kaartje het sterretje wel degelijk met vermelding '140'.

En het variabele-type is ... DY PER. Hemzelf dus.

Wat vertelt de Aavso:
    Hydrogen-deficient stars that show unpredictable fading events but slower declines and roughly symmetric recoveries rather than the rapid decline and slow recovery observed in RCB stars. The amplitude of the declines is smaller than those of RCB stars. Spectroscopically they seem to be normal C-type stars with evidence for C13 in their spectra, whereas one of the defining characteristics of RCB stars is the lack of this isotope of carbon.
    Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Nee, Ik was na 2,5 uur schatten de concentratie een beetje kwijt en ben om 23:15 uur gestopt, net toen Perseus boven ons huis begon uit te komen. GK Per en de nabijgelegen Y Per gingen wel, en ik heb ook nog X Cas en S en T Per nabij de dubbele cluster gedaan. Maar DY stond net teveel tegen de dakpannen aan.
    Maar goed voor deze herinnering, het is inderdaad een heel interessante en leuke veranderlijke om waar te nemen. Komend weekend komt hij erbij op mijn lijstje!
    SW 180mm Maksutov, Lunt/APM 152mm ED, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
    Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Comment

Deze heb ik nog nooit waargenomen, maar misschien moet ik dat maar eens gaan doen.
      Uiterst zeldzame sterren (tot nu zijn maar 9 DYPER sterren ontdekt).
      In vergelijking met RCB sterren laat de grafiek wel erg veel minima zien. Er lijkt ook meer regelmaat te zijn. Ongeveer elke 2 jaar een minimum. Behalve in de laatste 4 jaar dus.
      Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

Ik heb 67 waarnemingen van mezelf van DY Per in de AAVSO databank terug gevonden.
        http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Comment

Working...
        X