Announcement

Collapse
No announcement yet.

Transient in Sagitta

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Transient in Sagitta

...en nog eentje die verhelderd is!

Dit keer gaat het over TCP J19544251+1722281 in Sagitta, meldingen kwamen al binnen van 11.2, 10.85 en 10.7.

RK 19 54 42.51
    Dec. +17 22 28.1

Maar men heeft al gezien dat het over deze zelfde ster gaat: ASASSN-V J195442.95+172212.6
    Deze SR-variabele is nu her-geklassificeerd als een ZAND. En nu voltrekt zich dus een outburst.

Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Interessant object!
    Gemakkelijker waar te nemen dan die nova die laag aan de hemel in Ophiuchus staat.

Ik ben dol op Z Andromedae-sterren, omdat ze zo onvoorspelbaar zijn.
    Alle waarnemingen tot nu toe in ÚÚn grafiek gezet:

Click image for larger version

Name:	ZAND-in-Sge.png
Views:	1
Size:	17.6 KB
ID:	1389670

Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

De nauwkeurige co÷rdinaten (Gaia DR2) zijn:
      RK 19 54 42.960
      Dec. +17 22 12.804

Comment

Opnieuw na pakken regen, werd het hier helemaal helder. Een mooi opgekuist zenit. Heb hem opgezocht en snel gevonden dankzij die ketting van sterren waarin hij vertoeft, hem op 10,5 geschat. Opgelet, er zit een sterretje er bijna tegen, maar die is zwakker. Net voor ik eraan begon nog een mag. 0 perse´de naar noord zien vliegen.
        Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Comment

Gisteravond klaarde het op en toen kon ik de telescoop eindelijk ook op deze ster richten.
          Ik schatte hem op magnitude 10,9.

Volgens dit artikel blijkt uit het spectrum dat het een symbiotische dubbelster is; een koele reus met een hete begeleider. Tijdens de "hot outburst" die nu aan de gang is zijn er sterke emissielijnen in het spectrum.

Comment

Working...
          X