Announcement

Collapse
No announcement yet.

Algol, resultaten schoolproject

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Algol, resultaten schoolproject

Voor het vak wetenschappelijk werk heb ik een aantal leerlingen de opdracht gegeven om thuis bij elke heldere hemel zoveel mogelijk Algol te schatten. In totaal verzamelden de 10 leerlingen 59 waarnemingen. Ik had wat meer gehoopt, maar ja... Uit de evaluatie blijkt dat de leerlingen vooral hun eerste schattingen leuk vonden omdat ze Algol en de vergelijkingssterren moeten terugvinden aan de hemel. Maar eenmaal ze alles weten staan, vinden ze die ster maar "saaie boel" omdat hij bijna altijd even helder is. De paar leerlingen die - per toeval - een minimum konden meepikken waren dan wel weer enthousiast.
    Alle waarnemingen (met waarschijnlijk de nodig fouten in schatting en/of tijd) werden in een grafiek gegoten. Van elke waarneming werd de 'plaats' in de cyclus van Algol (een kleine 3 dagen) bepaald met het minimum als 0. Zo krijg je een soort 'stack' van de waarnemingen. Het 'dipje' is - gelukkig - duidelijk te zien

Click image for larger version  Name:	Schermafdruk 2018-06-08 21.28.16.png Views:	1 Size:	9.6 KB ID:	1382280

Volgend jaar ga ik de leerlingen specifiek een minimum laten waarnemen. Hopelijk zijn ze dan wat enthousiaster. Trouwens buiten Algol moesten ze ook op basis van een zelfgemaakte maanfoto de hoogte van een maanberg berekenen. Dat vonden ze eigenlijk een veel leukere opdracht.
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Leuk project. In winterse avonden kijk ik altijd even naar Algol.
    Je moet inderdaad veel geduld hebben als je vooraf geen idee hebt wanneer de eclipsen zullen komen. De helderheid ligt meestal tussen Alpha Persei en Gamma Andromedae.
    Welke periode is gebruikt in de grafiek? De grafiek is misschien nog te verbeteren door een recente waarde te nemen, want de periode verandert langzaam.
    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

Originally posted by Fabricius View Post
      Welke periode is gebruikt in de grafiek? De grafiek is misschien nog te verbeteren door een recente waarde te nemen, want de periode verandert langzaam.
      De waarnemingen zijn verspreid over enkele maanden. Van elke waarneming is gekeken hoe ver het van het minimum zat (ervoor of erna). Voor de lengte van de periode gebruikten we 2,8673043 dagen (het getal op deze website: http://www.astro5000.com/Ephemerides.../star.php?id=1).
      Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Originally posted by Jef De Wit View Post
        Voor de lengte van de periode gebruikten we 2,8673043 dagen (het getal op deze website: http://www.astro5000.com/Ephemerides.../star.php?id=1).
        Dat was de gemiddelde periode in de jaren 1989-2013. De periode neemt langzaam maar zeker toe. Op basis van gegevens die verzameld zijn door Bob Nelson is te berekenen dat de periode nu 2,867356 dagen moet zijn. Het verschil is niet erg groot - 4 seconden - maar misschien heeft dit invloed op de grafiek.

Opmerkelijk: een leerling schatte Algol erg zwak (2,5m) op een onverwacht moment, ongeveer bij dag 1,35. Op het eerste gezicht kan dat niet kloppen. Maar ik heb zelf Algol ook (ooit) 2x zo zwak gezien in die fase van de cyclus. Die twee vreemde waarnemingen had ik zelf al lang afgeschreven als fout. Zou er dan toch meer aan de hand zijn? In de vakliteratuur is er niets over te vinden en ook niet in lichtkrommen die gebaseerd zijn op foto's. Algol is een meervoudig system, maar er is geen component met een omlooptijd van 2,8673 x n dagen bekend die de hoofdster zou kunnen bedekken.

Comment

Me die twee afwijkende waarnemingen kan je een schatting maken van wanneer de volgende afwijkende helderheid te zien zou kunnen zijn.
          What where the skies like when you were young?

Comment

Het verschil is niet erg groot - 4 seconden - maar misschien heeft dit invloed op de grafiek.
            Ik denk niet dat dat veel verschil maakt.

Comment

een leerling schatte Algol erg zwak (2,5m) op een onverwacht moment
              Afwijkingen zou ik met enige voorzichtigheid behandelen. Ik sluit zelfs niet uit dat de verkeerde ster is geschat

Comment

Originally posted by svdwal View Post
                Me die twee afwijkende waarnemingen kan je een schatting maken van wanneer de volgende afwijkende helderheid te zien zou kunnen zijn.
                Dat zal helaas niet lukken. Die twee afwijkende waarnemingen lagen 15 minuten uit elkaar (dus binnen dezelfde cyclus). Daarna volgde een derde schatting, 46 minuten na de tweede. Toen had Algol weer de normale helderheid.

Comment

Fabricius Je zei 'ooit schatte ik ...'. Ik neem dan aan dat dat dus een aantal jaar geleden was.
                  What where the skies like when you were young?

Comment

Ik denk niet dat dat veel verschil maakt.
                    Jef De Wit , toch maken die 4 seconden wel veel uit. Als de periode iedere keer 4 seconden verschuift dan zitten de voorspellingen binnen enkele jaren er serieus naast. Ik heb er enkele jaren geleden over dit fenomeen bij Algol nog een een artikel voor Heelal over geschreven. De voorspellingen die in S&T (en wellicht andere bronnen) stonden klopten niet meer eind jaren '90.
                    http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Comment

Huubke Niet veel verschil... voor de curve die m'n leerlingen hebben gemaakt

Comment

Huubke Niet veel verschil... voor de curve die m'n leerlingen hebben gemaakt
                        http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Comment

Working...
                        X