Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nova in Perseus V392 Per

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Nova in Perseus V392 Per

R.A. 04 43 21.38
    Decl. +47 21 25.9

is 6,5 geweest, momenteel nog rond 7 (!)

alert op de AAVSO:
    https://aavso.org/aavso-alert-notice-633
    Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Eerst was het een zwakke dwergnova, nu is het een nova.
    In februari-maart 2016 was er een kleine uitbarsting.

Als het vanavond onbewolkt blijft, zou een verrekijker voldoende moeten zijn om dit unieke object te vinden aan de noordwestelijke hemel.

Click image for larger version  Name:	PerV0392.gif Views:	1 Size:	12.3 KB ID:	1377741
    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

hebbes!
      gemakkelijk object hoor, eigenlijk net rechts van Capella, nog hoog genoeg in NW, zonet vanavond met 1,5° en 40x de nova snel gevonden, met een ster ernaast lijkt het een wijde dubbelster. Geschat op 7,6. Een oranje-roze kleur valt zeker meteen op.
      Mooi stergebied trouwens, je kan lijntjes van sterretjes trekken.
      Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Comment

Yes! Gezien met de 5" reflector en meteen ook maar wat plaatjes geschoten met de Nikon.
        Inmiddels rond de magnitude 7.8 dus hij wordt snel zwakker.

Voor meer info/kaartjes, zie ook mijn website: http://astro.vanbuitenen.nl/transient/2588

Click image for larger version  Name:	N2018Per_V392_6x30s_2.png Views:	4 Size:	1.95 MB ID:	1377771
        Nikon D5300 135mm lens op SW Star Adventurer, 6x30s stacked

Comment

Hij verzwakt rap, pak hem dus nog snel mee.

Zijn naam is ondertussen geworden N PER 2018.

Bij de AAVSO:
          .
          Click image for larger version  Name:	nper18aa.png Views:	1 Size:	29.1 KB ID:	1377796
          .

Comment

Ook vanavond hem nog eens kunnen meepikken, deze keer 8,2 geschat, de helderoranje kleur was er alleszins niet meer, nu nog enkel lichtjes roze.

Comment

Gisteravond kon ik hem voor het eerst waarnemen, altijd leuk als je op vakantie bent en er ontploft iets aan de hemel!

Geen printer tot mijn beschikking, dus ik heb de magnituden van de vergelijkingssterren van de AAVSO-site in de Millenniumatlas ingetekend en vervolgens rechtstreeks door de 15cm refractor vanaf Capella erheen gehopt. Ik had hem magnitude 8,4. Vanavond hopelijk de volgende schatting!
              SW 180mm Maksutov, Lunt/APM 152mm ED, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
              Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Comment

Gisteravond heb ik hem ook gezien.
                Mijn schatting: 8,3 +/-0,2m om 20h50m UT.
                15x80 verrekijker op statief.
                Bij deze lage vergroting moet je goed oppassen dat je nova niet verwart met de ster van magnitude 9,3 op 3 boogminuten afstand.
                Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

V392 Per is nog steeds gemakkelijk waar te nemen met een kleine kijker. Dankzij een (on)behoorlijk aantal heldere nachten de laatste tijd heb ik tot nu toe 8 schattingen kunnen maken. Het merendeel met een 15 cm refractor, eentje met een 18cm Maksutov en één met een 10 cm refractor. De lichtcurve van de laatste drie weken, waarbij de gekleurde kruisjes mijn waarnemingen zijn.
                  Gisteravond had ik hem magnitude 10,4, die waarneming moet ik nog invoeren in de AAVSO database:

Click image for larger version

Name:	V392 Per.JPG
Views:	1
Size:	56.7 KB
ID:	1379902

De laatste waarnemingen heb ik hem iets zwakker dan het merendeel van de waarnemers. Invloed van de schemering? Invloed van de hooikoorts waar ik deze tijd van het jaar last van heb?
                  Geen idee, maar je moet altijd noteren wat je zelf gemeten hebt, niet wat anderen zeggen wat de helderheid is, wat de lichtcurve zegt wat de helderheid moet zijn of wat je je herinnert van de vorige waarneming!

Een andere ster die ik gelijk mee kon nemen is Z Cam, een cataclysmisch veranderlijke in Camelopardalis. De laatste tijd gaat hij aardig op en neer en dank zij de heldere nachten van de afgelopen tijd kon ik de gehele daling in helderheid meenemen. Een lichtcurve van de laatste 50 dagen, met wederom mijn eigen schattingen ingetekend. Gisteravond had ik hem magnitude 13,4 met de 15 cm refractor (de vergelijkingsster van 13,7 was perifeer continu zichtbaar), die moet ook nog ingevoerd worden:

Click image for larger version

Name:	Z Cam 1.JPG
Views:	1
Size:	54.7 KB
ID:	1379903
                  SW 180mm Maksutov, Lunt/APM 152mm ED, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
                  Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Comment

Working...
                  X