Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mira (Omi Cet)

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Mira (Omi Cet)

Het is een tijdje geleden dat ik nog eens een variabele heb kunnen schatten zonder een telescoop of ander hulpmiddel. Mira is ondertussen al een tijdje helder genoeg om ze met het blote oog te schatten. Vandaag heb ik ze op magnitude 3.2 geschat . Het rare is dat het maximum van Mira afgeplat is en een soort plateau heeft bereikt. Ik heb nog niet naar alle data gekeken maar ik denk dat dit nog niet veel of eerder is voorgekomen. Lichtcurve 450 dagen in bijlage. Click image for larger version

Name:	Knipsel.PNG
Views:	1
Size:	56.3 KB
ID:	1368975
    http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Dat komt gewoon doordat dat papiertje niet groot genoeg is Maar zonder gekheid,dat is raar ja!
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een AZ-EQ6

Comment

Als je enkel naar de 'visuele' schattingen kijkt, lijkt het inderdaad op een plateau. Is dit niet een beetje door de invloed die een alert teweeg brengt bij waarnemers. Je moet eens een curve doen van enkel ccd-metingen. Je ziet iets anders, maar ook nog steeds gek. Een hop na een hop. Mira leek dus een max te bereiken, maar ging opeens toch nog een beetje helderder.
      Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Comment

Working...
      X