Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eerste babystapjes op het gebied van fotometrie

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Eerste babystapjes op het gebied van fotometrie

Op mijn volgende waarneemvakantie (die nog meer dan een maand weg is, maar voorpret kan je nooit teveel hebben) leek het mij leuk om me eens een avond bezig te houden met variabelen.
    Ik had daarvoor RZ Cas in gedachten – meer daarover in een apart topic, denk ik.

Maar ik ga natuurlijk geen ‘dure’ waarneemtijd besteden aan iets dat ik nog nooit geprobeerd heb, dus de afgelopen dagen heb ik mij eens verdiept in het onderwerp.

Ik ben een fotograaf, dus primair is het plan om dit fotografisch te gaan doen (hoewel het me leuk lijkt om de fotografische magnituden te vergelijken met visuele waarnemingen).
    En ik heb geen filters die hiervoor geschikt zijn, dus enige wetenschappelijke waarde is non-existent. Dus een vrijbrief om gewoon zelf wat te knutselen.

Stap 1: een geschikte opname om te analyseren.
    Het is al maanden geleden dat ik buiten heb gestaan, en vanuit huis heb ik niet de gelegenheid om wat dan ook aan fotografie te doen, dus ik heb een oude opname genomen.
    Ik had ontdekt dat er op mijn opnames van de Iris nevel een veranderlijke staat, namelijk T-Cep, dus heb ik daar een opname van genomen. Een tweede reden om deze opname te kiezen is dat ik RZ Cas met de 200mm lens wil opnemen (beeldveld 10x6 graden – past leuk bij de zoekkaartjes die ik gevonden heb), en deze opname was ook met die lens.
    Ik had gelezen dat het het beste is om een licht onscherpe opname te gebruiken, maar daarvoor ben ik blijkbaar te georganiseerd: ik gooi onscherpe opnames altijd direct weg. Vriendlief nog geprobeerd, maar hij had (tegen alle verwachtingen in ) ook geen onscherpe opnames meer liggen. Dan toch niet dan.

Stap 2: analyse software.