Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nova in Scutum, niet ver van M16

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Vannacht was de lucht erg transparant en de maan zou pas laat opkomen. Een goede gelegenheid om de nova zelf op te zoeken.
    In de avondschemering was hij al te zien met een 120 ED refractor. Gamma Scuti staat bij lage vergroting in het zelfde beeldveld. Er staat ook een opvallend rode ster (V450 Scuti) in de buurt.
    Om de nova goed te onderscheiden van de omgevingssterren en te helderheid te schatten moest ik de vergroting opvoeren naar 200x.

Mijn schattingen:
    10,8m - 14 juli 2017, 22h00m UT (iets zwakker dan ster 107, duidelijk helderder dan ster 113)
    10,6 ŗ 10,7m - 14 juli 2017, 23h23m UT (even helder of iets helderder dan ster 107).

Originally posted by Huubke View Post
    Waar haal je die ASAS-SN metingen?
    hier
    (trage website)
    Last edited by Fabricius; 24-07-17, 19:33. Reason: typefout gecorrigeerd
    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

Bedankt voor de link. Tenzij voor het plezier, waarom zou iemand nog variabelen waarnemen als je iedere moment toch een lichtcurve kan genereren via Asas?
      http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Comment

Er zijn heel wat redenen te bedenken:
        1. amateurs nemen waar voor hun plezier. De Ringnevel is ook al duizenden keren gefotografeerd en geen enkele amateur zal ermee stoppen omdat er al een professionele foto bestaat.
        2. Real-time belevenis. Altijd weer spannend om zelf in de telescoop te zien wat er gebeurt.
        3. Wat wij in Europa zien, kunnen ze aan de andere kant van de aardbol niet tegelijkertijd zien.
        4. Het is daar ook wel eens slecht weer (OK, minder vaak dan bij ons...).
        5. Heldere sterren zijn oververzadigd op die foto's. Onze schattingen zijn beter.
        6. De geautomatiseerde metingen zijn onbetrouwbaar als er andere sterren vlakbij staan (blending).
        7. Instrumentele fouten leiden tot verkeerde metingen (fake dips in helderheid).
        8. Wij kunnen het veel langer volhouden. Geautomatiseerde surveys stoppen meestal na een paar jaar.
        9. Wat is die website traaaaag.

Comment

mooi geformuleerd.

Comment

En weer een helderheidstoename.
            Komt nu al binnen het bereik van verrekijkers.

Click image for larger version

Name:	Sct-N2017update2.gif
Views:	1
Size:	16.6 KB
ID:	1348572

Een paar uur geleden geschat op magnitude 9,7 door een Australische amateur.

Comment

En nog steeds bewolking

Comment

Hij blijft gestaag helderder worden.
                Gisteren is al 9,1m gemeten (fotografisch uit Spanje).
                Dit is toch wel een heel merkwaardige nova met een traag en ongebruikelijk helderheidsverloop. Nog nooit meegemaakt.
                Intussen laten de Nederlandse amateurs het massaal afweten. Zittten jullie allemaal kijkers te poetsen of op Franse campings naar Messiers te turen die hier vlakbij staan? Die Messiers kun je later ook nog wel bekijken, maar dit is een zeldzame kans om getuige te zijn van een ontploffing in slow motion!

Comment

Als het niet zo bewolkt zou zijn, dan was ik wel gaan kijken. ;-)

Comment

Originally posted by Fabricius View Post
                    Hij blijft gestaag helderder worden.
                    Gisteren is al 9,1m gemeten (fotografisch uit Spanje).
                    Dit is toch wel een heel merkwaardige nova met een traag en ongebruikelijk helderheidsverloop. Nog nooit meegemaakt.
                    Intussen laten de Nederlandse amateurs het massaal afweten. Zittten jullie allemaal kijkers te poetsen of op Franse campings naar Messiers te turen die hier vlakbij staan? Die Messiers kun je later ook nog wel bekijken, maar dit is een zeldzame kans om getuige te zijn van een ontploffing in slow motion!
                    Er is nu eenmaal weinig interesse in het waarnemen van variabelen. En dat neemt jaar na jaar af. Ik zie die tendens ook bij beginnende waarnemers. Allemaal willen ze binnen de drie maanden beginnen met astrofotografie. Een hele hoop kent zelfs zijn hemel niet meer.

Comment

Is dat inderdaad zo? Zijn er minder waarnemers van variabelen/veranderlijke? Dat is wel jammer.
                      Ik probeer juist de draad juist weer op te pikken. Ben er een tijdje tussenuit geweest.

Waarnemen en een beetje schetsen. Ik kijk liever naar wat ik kan zien en niet later naar wat ik eigenlijk zou kunnen zien.
                      Astrofotografie is niet echt mijn ding. Degene die mij kennen weten dat. Ik vind dat drie keer niks.
                      Maar goed, ieder z'n ding natuurlijk en respect voor diegene die fantastische foto's maken natuurlijk. Kijken naar de fotoīs blijft leuk ;-)
                      Nu maar hopen op minder bewolking, dan kunnen we weer gaan waarnemen/schetsen/schatten. :-)
                      Ik ben benieuwd naar die Nova.

Comment

Het visueel waarnemen van variabelen is de laatste jaren verschoven naar fotometrie. De aavso spoort regelmatig waarnemers aan om toch maar visueel verder te doen. Er zijn nog visuele waarnemers maar het aantal visuele waarnemingen zakt jaar na jaar.

Comment

Hoe zou je mensen enthousiast krijgen voor het visueel waarnemen van veranderlijke sterren?
                          oh oh, ik wijk af van het oorspronkelijke onderwerp. :-S

Comment

Originally posted by MachinMan View Post
                            Hoe zou je mensen enthousiast krijgen voor het visueel waarnemen van veranderlijke sterren?
                            oh oh, ik wijk af van het oorspronkelijke onderwerp. :-S
                            Niet erg als topicstrater er geen probleem mee heeft.

Heel moeilijk is mijn ervaring. Als je al van in het begin geen interesse hebt zal het denk ik niet lukken. Er zijn verschillende waarnemers die wel af en toe een variabele schatten bij uitzonderlijke activiteit. Er zijn echter weinig gedreven variabilsiten die 90% van hun waarneemtijd in variabelen steken. Ik ben zo geweest, ik lig nu even stil, en zal zo terug worden. Maar zo zijn er misschien 100 over de ganse wereld terwijl er wellicht duizenden astrofotografen zijn.

Ik geef een cursus variabelen op de sterrenwacht Mira te Grimbergen, dit jaar in september. In al die jaren is er geen enkele waarnemer daar uit gekomen. Wat ik wel veel heb gedaan is beginnende variabilsiten bijstaan als mentor en die bleven wel een tijdje hangen. Maar zo ver ik weet zij die uiteindelijk ook allemaal gestopt meestal om uiteenlopende redenen.

Comment

Originally posted by Huubke View Post
                              Maar zo zijn er misschien 100 over de ganse wereld.
                              Kom, kom, niet zo somber.
                              Alleen de American Association of Variable Star Observers heeft al 1000 leden. In Frankrijk, ScandinaviŽ, Japan, AustraliŽ en Nieuw-Zeeland zijn ook actieve waarnemers, om nog maar te zwijgen over het land dat tegenwoordig de meeste telescopen produceert.
                              Dit zou een uitspraak van een Chinees over ASASSN-17hx kunnen zijn: 有些恒星的光度变化是内部因素所造成的
                              ("sommige sterren zijn veranderlijk wegens hun innerlijke structuur").
                              Last edited by Fabricius; 30-07-17, 18:57.

Comment

Deze nova is in Oost-Europa al met een 7x50 verrekijker gezien. Nu al helderder dan magnitude 9.

Comment

Working...
                                X