Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Gaat RS Oph in uitbarsting?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Gaat RS Oph in uitbarsting?

Onderstaan bericht werd door John Toone op de BAAVSS alert list geplaatst. Ik denk dat het de moeite is om RS Oph in het oog te houden. Ik heb RS Oph in 2006 ook in uitbarsting gevolgd en dat is ondertussen toch al 11 jaar geleden. Hopelijk barst die nog eens uit.

RS Oph has brightened significantly in the past 24 hours:

20th May 2017 0207GMT P(3)V(2)U 11.0
    20th May 2017 2310GMT P(1)V(4)U 10.5
    21st May 2017 0208GMT =P 10.3

The last time I saw it this bright at minimum was on 10th February 2006 just prior to its last major outburst.

Worth keeping a close watch at the moment.

John Toone
    http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Als deze recurrente nova tot uitbarsting komt, kan zij binnen twee dagen met het blote oog zichtbaar zijn. Bij de laatste uitbarsting (2006) was de helderheidstoename 2,2m per dag.
    De positie aan de hemel is nu bijzonder gunstig. En het weer werkt ook mee.

De uitbarstingen van de afgelopen eeuw:
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Oph-RS.gif views: 179 grootte: 30,5 KB id: 1340128
    Voeg bestanden toe
    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Afwachten en waarnemen. Ik zit al een week te wachten op helder weer en nu is het helder. Probleem is dat ik nu ziek ben en niet buiten kan. Om van te ontploffen (

Commentaar

Rustig uitzieken, Huubke.

Het was vals alarm. RS Oph blijft hangen rond 11,0m.

Commentaar

Vandaag naar de dokter geweest. Medicijnen gekregen en hopelijk ben ik beter tegen donderdag. Dan geven ze twee dagen helder.

ik had aan de laatste waarnemingen ook al gemerkt dat ze niet echt verhelderde.

Commentaar

Er zijn weer signalen dat een uitbarsting van RS Ophiuchi nabij is.

Volgens een bericht op The Astronomer's Telegram neemt de intensiteit van de röntgenstraling toe.

Visueel is er nog niks te merken.
            Ik heb de visuele waarnemingen vanaf 2005 tot gisteren in deze grafiek gezet.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Oph~RS2006-2020.gif views: 0 grootte: 22,7 KB id: 1454971

In de komende maanden staat RS Ophiuchi gunstig aan de hemel, dus het is een poging waard.
            Een 10 cm kijker is voldoende. Als het tot een uitbarsting komt, is een klein verrekijkertje voldoende. Het kan zelfs een blote oog-object worden.

Commentaar

In de afgelopen dagen heeft RS Oph zich nog rustig gehouden.
              Mijn helderheidsschatting was 10,7m op 19 juni 2020, 23h06m UT.

Commentaar

Heb het ook eens opgezocht vanavond. Hij is inderdaad al heel lang in een 'brightere' toestand. Vanavond schatte ik hem 10,9.
                Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Werken...
                X