Announcement

Collapse
No announcement yet.

SN in NGC 6946

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

De V-filter metingen liggen wel ongeveer 0.3-0.4 magnitude zwakker. Maar het feit blijft dat ze helderder is dan magnitude 13 en dat is toch zeldzaam.
    http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Comment

Het was vannacht helder hier in Portugal, zie ook hier :
      Supernova SN2017EAW in NGC6946. by Kees Scherer, on Flickr
      Esprit 100ED F/5,5 Super APO Triplet op AZ-EQ5 GT Mount. Canon EOS 6D
      Knight Observatory Tomar. https://www.flickr.com/photos/kees-scherer/

Comment

Geweldig. En wij maar wachten op een heldere nacht

Comment

Nou, da's best wel een kanjer!
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Prachtige foto!
            De supernova staat er duidelijk op.
            Onder de open sterrenhoop (NGC 6939) is ook nog een ander sterrenstelsel te zien: UGC 11583.
            Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

Okee, die is zopas vanavond eindelijk gevonden, alhoewel het begin van de grijze nachten toch ook duidelijk is, niet zoo helder. Maar je ogen even laten wennen en perifeer kijken, zo was dat kleine viertal van sterretjes te zien (dat gebogen Y-tje), waarvan het onderste sterretje de SN is. Dit wel met de 30cm en aan 120x. En zo de SN toch geschat op 12,6. Van het stelsel zelf natuurlijk geen spoor, of toch slechts perifeer een hint van een zeer zwakke vlek, dat is geweten van dit stelsel.

Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Comment

Proficiat. Ik heb hier ook zitten wachten tot middernacht maar er kwamen geen opklaringen. Voor vannacht ziet het er iets beter uit.

Comment

Ik heb hem vannacht ook met moeite kunnen zien. De SQM gaf rond 19.7 aan maar NGC 6946 stond in de richting van Madrid waar de meeste lichtvervuiling is. Maar goed, ik heb hem dus gezien Ik heb mijn 30 cm gebruikt met een vergroting van 250x.
                  20" / 50 cm Van Gastel dob - 12" / 30 cm Van Gastel dob - 6" / 15 cm zelfbouw Newton - Canon EOS 700D met Baader filter met een SkyWatcher StarAdventurer

Comment

Ik schatte de SN op 22 mei 0:15 UT op mag. 12,6 (30 cm dobson @ x171). Duidelijk zwakker dan referentiester 12,0 en helderder dan referentiester 13,0. Iets zwakker dan referentiester 12,5.
                    Tekening op het schetsforum: https://www.astroforum.nl/forum/visu...va-in-ngc-6946
                    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Ik schatte hem vannacht (26-5 01u) op 12.2. Ik kon met de 14.5 Dob ook NGC 6946 goed zien, zelfs de spiralen. Een grote spiraal draaide rechtsom over de SN heen.
                      Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Comment

Jullie gebruiken behoorlijk grote kijkers, maar met een kleinere telescoop kan het ook.
                        Vannacht kon ik de supernova behoorlijk goed zien met een 12 cm ED refractor @ 200x.
                        Helderheidsschatting: 12,6 +/- 0,3m om 0h10m UT.

De vorige poging op 20 mei was mislukt, omdat een wolkenveld in beeld schoof, precies op het moment dat ik de supernova probeerde te identificeren tussen de zwakke sterretjes.
                        Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

Vannacht om 1 uur (27-5) weer een schatting gemaakt met de 7 inch Intes Rumak, met 22 mm Nagler. Ik kwam nu op 12.5. Van de galaxy kon ik perifeer ioets van de kern zien, hier wint de aperture van de dob wel.
                          Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Comment

Zojuist de SN voor het eerst waargenomen.
                            25cm Dobson op vergrotingen 109x, 178x en 200x.
                            De SN is helderder dan het sterretje waarmee hij een dubbel vormt. En ook helderder dan de sterren van het paartje dat daar weer vlakbij staat.
                            Skywatcher Flextube 10" / Orion Skyscanner 100mm / Docter Optic Nobilem 8 x 56
                            Oculairs van 6 tot 25mm en Shorty Barlow 2x

Comment

Hier mijn beeldje van de SN gemaakt met een Orion Starshooter G3 mono door een TS 80 mm Photoline. 52 subs van 60 seconden unguided.

Click image for larger version

Name:	SN2017EAW met aanduiding.jpg
Views:	3
Size:	120.5 KB
ID:	1341862

Comment

hij is nog steeds lekker helder, ... jammer natuurlijk van de grijze nachten, maan, ...
                                .
                                Click image for larger version  Name:	sn17jun7.png Views:	1 Size:	35.0 KB ID:	1342570
                                .(aavso)
                                de zwarte rondjes zijn visuele schattingen
                                Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Comment

Working...
                                X