Announcement

Collapse
No announcement yet.

Verrekijker variabelen

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Verrekijker variabelen

Ondertussen is de halve wereld op de hoogte dat ik terug variabelen ga waarnemen en ben ik aan het denken aan het programma. Vroeger maakten de mirasterren en cv's de hoofdmoot uit van de objecten die ik waarnam. Dit gebeurde de grootste hoop van de tijd met een 30 - 40 cm dobson. Als ik terug zo'n programma zou willen waarnemen zou ik mij dus een dobson moeten aanschaffen. Ik heb nu een CGEM en een 127 mm refractor maar zoals iedere variabilist wel weet is het opzoeken van variabelen via een goto niet echt handig (daarom zijn variabilisten zo'n goede starhoppers ). Omdat ik nu wel een zeer accurate montering heb zou ik die niet graag weg doen. Ik heb ze ook nog nodig omdat ik met de 127mm de zon waarneem. Ik dacht dus de montering te gebruiken in combinatie met een C8 of C9.25 en daarmee terug fotometrie uit te voeren van eclipsers en HADS en wat er nog zoal langskomt. Terwijl die waarnemingen lopen zou ik ondertussen visueel variabelen kunnen schatten. Om dan niet direct met een dobson te beginnen dacht ik eraan om het programma van de verrekijker variabelen waar te nemen met een 70-80 mm verrekijker. Zowel BAAVSS als AAVSO hebben een binocular programma. Maar als ik zo wat van die lichtcurves bekijk lijken die echt wel niet zo mooi afgelijnd als de mirasterren. En voor de mooie lichtcurve is het toch meestal te doen

Wat is de mening van de andere variabilisten over de verrekijker variabelen en het nut van het waarnemen er van?
    www.vvscapella.be

Er zijn een paar leuke bij (Mu Cep, Rho Cas, U Ori e.d.) en een paar ronduit saaie waar de helderheden hooguit enkele tienden varieren (BU Gem, TV Gem). En uiteraard kan je de Mira's uit je oude programma ook met de verrekijker doen als ze nabij het maximum zijn, zoals R Dra op dit moment. En R CrB is nu natuurlijk ook een eitje.

Dit jaar heb je de VV Cep campagne, en daar is de verrekijker bij uitstek geschikt voor. Zelfs een kleine zoals mijn 6,5x32.
    Eventuele novae die magnitude 8 en helderder halen zijn ook prima met een verrekijker te doen, dus het is zeker nuttig.

Mocht je met een 70 mm verrekijker gaan waarnemen, dan is een parallellogrammonternig bijna een vereiste. Met mijn 11x70 Lunt gaat het nog net uit de hand, zeker onderuit gezakt in een tuinstoel met de ellebogen op de leuningen, maar de 20x70 APM heeft zeker zoiets nodig, het scheelt je meer dan een magnitude aan grenshelderheid!
    Ik gebruik deze
    http://www.teleskop-express.de/shop/...rnglaeser.html
    en ik zou niet meer zonder kunnen. Veel gemakkelijker dan rechtstreeks op een fotostatief o.i.d.. Ik had hem 2e hands voor € 100 en een goed fotostatief voor eronder had ik nog liggen.
    Voor deze verrekijkers is dit ook gelijk het maximum aan gewicht wat hij kan hebben. Voor een 20x80 zal je z'n grotere broertje moeten hebben, maar die is gelijk een stuk duurder:
    http://www.teleskop-express.de/shop/...rnglaeser.html
    SW 180mm Maksutov, Lunt/APM 152mm ED, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
    Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Comment

GuusGilein , bedankt voor de tips. Achteraf dacht ik misschien toch maar beter die verrekijker variabelen lijst te laten vallen want de meeste zijn weinig variėrend. Dan is de Legacy LPV lijst veel interessanter. Daarvan heb ik velen jaren gevolgd en misschien toch beter dat terug oppikken. Eventueel met een tweedehands 20 cm dobson. Of dan toch met de 127mm refractor maar dan op zo'n montering als jij hebt want goto is tijdverlies.
      www.vvscapella.be

Comment

Inderdaad. Ik had hem op een Altair Sabre, en daar draaide hij perfect op. Minstens zo belangrijk is een goede driepoot eronder.
        En je kan natuurlijk altijd een korte Newton op zo'n Giro-achtige montering zetten, het hoeft geen Dobson te zijn. Het draaipunt ligt dan een stuk hoger zodat je gemakkelijker lager boven de horizon komt, en je kunt vaak al rechtop staand waarnemen, of anders met de waarneemstoel in de bovenste stand. Erg fijn voor je rug!
        SW 180mm Maksutov, Lunt/APM 152mm ED, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
        Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Comment

Weet je, mijn leukste jaren in variabelen waarnemen was met mijn 20 cm Celestron Starhopper dobson. Misschien moet ik dat maar eens terug proberen
          www.vvscapella.be

Comment

Om eens buiten de gebaande paden te treden:
            met een verrekijker(tje) zijn ook Cepheļden te schatten. Een verwaarloosd terrein, omdat iedereen denkt dat ze saai (want strikt cyclisch) zijn.
            Maar ze hebben mooie lichtcurven en je kunt periodeveranderingen ontdekken.
            Een paar weken bewolking storen niet. En als het dan een paar nachten achter elkaar helder is, kun je elke nacht schatten (of zelfs meerdere keren per nacht).
            Mijn favorieten zijn:
            W Gem (periodevariaties, zoals beschreven in dit topic)
            SV Vul (periodevariaties die nog onvoldoende in kaart zijn gebracht)
            Delta Cep

Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

Working...
            X