Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schatters gezocht voor een paar koolstofsterren en novae

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schatters gezocht voor een paar koolstofsterren en novae

Voor iedereen die dit topic: http://www.astroforum.nl/forum/visue...p-sky-objecten gemist heeft: een warme oproep om V603 Aql, CP Pup, CG Mon, CL Mon en BK CMi te schatten.
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

V603 Aql wil ik wel eens proberen. Ik zag bij je eerdere topic dat je al een referentiekaart hebt toegevoegd. Of ik er wat van bak is vers 2...
    Die andere sterren zijn misschien beter voor later in het seizoen..? Of voor een allnighter.
    Last bewerkt door Rem; 21-10-16, 22:59.
    16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
    Is aoibhinn liom na réaltaí.

Commentaar

Vanavond V603 Aql gevonden en gewogen. Volgens mij is ie 12.2 - hoop dat ik daarmee in de buurt zit..
      16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
      Is aoibhinn liom na réaltaí.

Commentaar

Ik heb de uitdaging ook opgepakt. Gisteravond (19h15m MEZT) voor het eerst V603 Aql opgespoord. Met de goto was hij binnen een paar seconden gevonden. Ik vond hem helderder dan verwacht. Ongeveer even helder als ster 116. Zeker een magnitude zwakker dan ster 103. De sterren 122 en 124 zag ik niet door de lichtvervuiling. De grensmagnitude lag rond 12,0m.
        Mijn schatting is 11,6 +/-0,3m.
        Vergroting 200x. Bij lagere vergrotingen werd de hemel te licht om V603 Aql te kunnen zien.

De schatting van Rem zit dichter in de buurt van de schattingen die andere waarnemers in de afgelopen maanden hebben gedaan (12,0 +/-0,3m).

Als ik me niet vergis, is V603 Aql de helderste nova die ooit waargenomen is in de Melkweg (als we de supernovae even buiten beschouwing laten).
        Zij haalde magnitude -0,5m in 1918.
        Toch leuk dat we de postnova na een eeuw nog steeds kunnen zien met bescheiden telescopen.
        Er schijnen kortperiodieke helderheidsvariaties te zijn met een periode van 3h18m, waarbij de ster 0,3m in helderheid varieert.
        Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Rem Fabricius Dank voor de schatting.

Origineel geplaatst door Fabricius Bekijk bericht
          Er schijnen kortperiodieke helderheidsvariaties te zijn met een periode van 3h18m, waarbij de ster 0,3m in helderheid varieert.
          Interessant. Waar heb je de info gevonden?
          Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Origineel geplaatst door Jef De Wit Bekijk bericht
            Rem Fabricius Dank voor de schatting.

Interessant. Waar heb je de info gevonden?
            In de Variable Star Index.
            https://www.aavso.org/vsx/index.php?...l.top&oid=1742

De periode van de helderheidsvariaties (tijd tussen twee eclipsen) is bepaald op basis van metingen in 1980 en 1981. Dat is te lang geleden om nu nog betrouwbare voorspellingen te kunnen doen over helderheidsminima.

Amateurs met een CCD-camera kunnen hier een waardevolle bijdrage leveren. Het is weer eens wat anders dan de Andromedanevel. Het recept is simpel: richt de camera op V603 Aql, blijf minimaal 4 uur volgen en maak foto's met een interval van maximaal 15 minuten.

Met een beetje geluk is er misschien nog een spoor van de gasnevel rond deze nova te vinden. Dat neveltje is ontdekt door Barnard in oktober 1918 en werd steeds groter totdat het te ijl werd om met de apparatuur van die tijd waarneembaar te zijn.

Historisch artikel met beschrijvingen van het neveltje:
            http://adsabs.harvard.edu/full/1927ApJ....66...59H
            Last bewerkt door Fabricius; 23-10-16, 11:31.

Commentaar

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: AqlV0603.gif views: 18 grootte: 24,3 KB id: 1309661

Wie volgt?

Commentaar

Fabricius Mercikes.

Commentaar

Vanavond weer een waarneming gedaan.
                  V603 Aql: 11,8m om 21h06m MEZT.

Commentaar

Vorig jaar vond ik V603 Aql al vrij helder, maar deze oude nova lijkt nog in helderheid toe te nemen.
                    Bijna honderd jaar oud en nog behoorlijk actief.
                    Mijn schatting van 18 augustus 2017, 22h01m UT: 11,5m.

Commentaar

Fabricius Dank voor je schatting. Het artikel is ondertussen al naar de drukker. Het zou leuk zijn om V603 Aql op 7 juni 2018 waar te nemen, exact een eeuw na zijn uitbarsting

Commentaar

Werken...
                      X