Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M42 en ... ja euh, iemand die het weet ??

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M42 en ... ja euh, iemand die het weet ??

Na mijn eerste schetsje van NGC 2169 kriebelden mijn vingers weer om meer. Twee nieuwe schetsen heb ik gemaakt tijdens het sterrenkijken, de eerste is de Orionnevel. Ik vind hem niet slecht maar ben er ook niet echt tevreden over. Na behoorlijk wat tijd in het tekenen van de sterren gestoken te hebben maakte ik twee fouten. De eerste was dat ik een zwart potlood in plaats van grijs gebruikte voor de nevel, waardoor ie te fel naar voren komt. De tweede fout is dat ik een doezelaar gebruikte waardoor de nevel teveel afgelijnd werd. Heb het gelukkig nog wat kunnen corrigeren met een wattenstaafje.

Kijker : Newton 130mm/650mm
    Oculair : Orion Sirius PlŲssl 25 mm en een 2x barlow (52x)
    Tijdstip : 17/12/2007, 01.30 uur
    Plaats : Zoersel (B)

En dan de tweede schets ... Ik was er van overtuigd dat ik het Christmas Tree Cluster in mijn kijker had en begon vol goede moed aan de schets.
    Toen ik mijn schets echter vergeleek met de andere schetsen die hier al te vinden zijn van het Christmas Tree Cluster kwam ik tot de conclusie dat ik een ander boompke getekend heb .... maar geef toe, hij heeft ook wel iets weg van een kerstboom

Iemand een idee wat ik getekend heb ? Het moet in de buurt van de Christmas Tree Cluster staan vermoed ik.

Kijker : Newton 130mm/650mm
    Oculair : Orion Sirius PlŲssl 25 mm (26x)
    Tijdstip : 16/12/2007, 23.45 uur
    Plaats : Zoersel (B)
    254mm f/4.7 Dobson | 130mm f/5 Newton EQ2 | 10x50 Helios verrekijker

Het raadsel lijkt verdraaid veel op de Rosettanevel (NGC 2237-9,2246) behalve de karakteristieke vorm van de cluster in het midden (NGC 2244), maar op een schetc is he moeilijk de helderheid van de verschillende sterren te tekenen, dus,...
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

mooie en levendige schets van M42 Jurgen. compliment.
      Het andere object herken ik niet, maar ik heb dan ook nooit bewust gekeken naar open sterrenhopen in die regio.
      Maar ik wed dat anderen op het forum jou vast wel verder kunnen helpen.
      Wie herkent 'em?
      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

@Jurgen. Kun je iets zeggen over de oriŽntering van je tekeningen? Waar zit het noorden en waar het westen?
        Ik kan NGC 2244 er inderdaad vooralsnog niet in terugvinden.
        Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
        Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
        Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

@ Sixela : Inderdaad, ik heb enkele sterren op de schets gezet die ik amper zag, ik moest zelfs wat perifeer kijken. Je ziet het verschil met de heldere sterren inderdaad niet op de schets. Ik zal dit eens proberen op te lossen door voor de zwakkere sterren een grijze fine liner te gebruiken in plaats van een zwarte, misschien dat dat het een beetje realistischer maakt. Ik heb het ook even bekeken met een UHC-E filter, maar een echte nevelachtige structuur kwam er niet naar boven (maar dat wil natuurlijk niks zeggen).

@Hyperion : Op het moment dat ik de schets maakte stond het noorden ongeveer aan de linkerkant van de schets, het oosten bovenaan, zuiden rechts en westen onderaan.

Maar ik zag wel dat er in de nabijheid nog meer sterren stonden, dus misschien heb ik maar een deel van een cluster geschetst ? Of misschien staan er andere clusters vlakbij ? Soit, het is op zijn minst weer een oefeningetje in schetsen geweest

Commentaar

@Hyperion : Op het moment dat ik de schets maakte stond het noorden ongeveer aan de linkerkant van de schets, het oosten bovenaan, zuiden rechts en westen onderaan.
            Gebruikelijk is dat in een Newton het westen 90 graden clockwise staat tov het noorden. Weet je zeker dat je O en W niet hebt omgedraaid?

Met 52 keer zou je de gehele X-tree cluster moeten kunnen zien. Ik zag hem gisteren met 90 maal beeldvullend met mijn Hyperion 17. Nu zal een PlŲssl een iets minder groot beeldveld hebben maar toch...

Commentaar

@ Hyperion : Oeps, ik bedoelde met het blote oog gezien, dus niet door de kijker gezien. Door de kijker is het idd omgekeerd en staat het westen dus bovenaan en het oosten onderaan.

Maarre, denk dat ik nog verkeerd ben, als ik naar het oosten kijk dan zet ik het oosten onderaan de schets zeker ? (stel je maakt een schets met het blote oog) In dat geval moet ik het westen onderaan de schets zetten als ik door een Newton kijk niet ? Het begint hier even te draaien rond mijn hoofd

Commentaar

Yessss, heb het gevonden ! Ik wist dat het ergens in de buurt van het Christmas Tree cluster moest zijn. Via Stellarium heb ik het na wat speuren uiteindelijk gevonden. Het zijn gewoon wat sterren blijkbaar, geen apart clustertje.

Heb de schets hieronder nog eens staan maar dan gedraaid. De ster in het witte rechthoekje is HP30602. In Stellarium zie je de gelijkenissen goed.

Commentaar

Maarre, denk dat ik nog verkeerd ben, als ik naar het oosten kijk dan zet ik het oosten onderaan de schets zeker ? (stel je maakt een schets met het blote oog) In dat geval moet ik het westen onderaan de schets zetten als ik door een Newton kijk niet ? Het begint hier even te draaien rond mijn hoofd
                  Het is inderdaad lastig. Toch is de oplossing weer eenvoudig. Het westen is de kant waar het object naar toe draait.
                  Kijk je naar het geografische zuiden dan is het westen rechts van je en het oosten links. Het noorden is naar boven en het zuiden naar beneden. M.a.w., ook met het blote oog is het westen 90 graden clockwise t.o.v. het noorden. Een omkerende kijker zoals een Newton of een refractor (zonder zenitspiegel!) behoudt deze oriŽntatie. Alleen staat het beeld op de kop en is links en rechts gewisseld.

Lastiger is het als je naar het geografische noorden kijkt. Kijk je naar een object lager dan de poolster dan gaat die ster richting het oosten volgens de aardse oriŽntering. (Voor jou naar de rechter kant.) Toch blijft het principe gelden dat voor de astronoom een ster naar het westen verschuift. Dus voor een object dat onder de poolster staat is het westen het oosten. Snap je? Het is slechts een afspraak.
                  Voor een object dat hoger dan de poolster staat lijkt alles weer normaal. Dat draait namelijk voor iemand die naar het noorden kijkt weer naar links; het astronomische westen komt dan weer overeen met het geografische westen. Het astronomische noorden, de richting naar de poolster is altijd 90 graden counterclockwise t.o.v. het astronomische westen.

In de praktijk bepaal ik de oriŽntering in de kijker door eerst te kijken waar een ster het beeldveld verlaat. Dat is het westen. Vervolgens bepaal ik het noorden 90 graden counterclockwise.

Ik hoop dat je mijn verhaal een beetje snapt. Anders laat het nog even weten.

Commentaar

Het wordt me nu allemaal een stuk duidelijker, thanks Hyperion !

Commentaar

Werken...
                    X