Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De kleine Pleiaden

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De kleine Pleiaden

Nooit gedacht dat de kleine pleiaden mijn eerste schetsje zou worden. Omdat ik deze NGC niet vlug vond en het onverwacht toch nog te zien kreeg besloot ik het eens te proberen.

Sommige sterren waren helderder dan andere, jammer dat ik dat niet heb kunnen weergeven op de schets. Heb de schets ook wat donkerder gemaakt waardoor de sterren minder zichtbaar zijn, maar dat maakt het wel wat echter. Het smaakt naar meer in ieder geval, schetsen is fun !

Kijker : Newton 130mm/650mm
    Oculair : Orion Stratus 5mm (130x)
    Tijdstip : dinsdag 11/12/2007, 23.00 uur
    Plaats : Zoersel (B)
    254mm f/4.7 Dobson | 130mm f/5 Newton EQ2 | 10x50 Helios verrekijker

Hoi Jurgen, leuk. Ik bedoel de schets EN de cluster. Ga hem binnenkort bekijken.
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Leuk dat het schetsen je bevalt, Jurgen! Ik heb het cluster nog niet gezien. Die ga ik de volgende keer ook eens opzoeken. Mooie schets trouwens!
      Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
      http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
        Leuk dat het schetsen je bevalt, Jurgen! Ik heb het cluster nog niet gezien. Die ga ik de volgende keer ook eens opzoeken. Mooie schets trouwens!
        Thanx, jouw schets van de orionnevel is trouwens ook de max, die staat bij mij ook nog op mijn agenda. Dit cluster is wel een aanrader vind ik persoonlijk, schattig om zien en een genot om te schetsen.

Commentaar

Hoe de hell maak je zo'n schets?
          Je hebt namelijk een zwarte achtergrond ofzo en schets dan met een wit potloot oid?
          Enige schetsmogelijkheid die ik heb is gewoon een cirkel op wit papier en dan met een potlood schetsen.
          * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
          * 10x50 Bresser bino
          * TouCam II Pro
          * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

Commentaar

Ik maak mijn schetsen altijd op wit papier en potlood. Ik maak er vervolgens een negatief foto van die ik op de pc upload. Maar je kunt hem ook gewoon inscannen en in een fotoprogramma op negatief zetten.
            Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
            http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Inderdaad, ik schets ook gewoon op wit papier, heb via het programma paint een cirkel getrokken, afgeprint, en dan met een zwarte fine liner (tip van Harro op dit forum) de sterretjes zo juist mogelijk proberen te tekenen.

Terug binnen heb ik een fotootje van de schets gemaakt (tip van Roel), hem op de pc gezet, geopend in het programma paint, negatief gemaakt, en klaar is kees !

Via het programma Word heb ik die ronde kader errond gekregen, geeft de indruk dat je dan in een oculair kijkt vind ik. Maar omdat ik geen Word-document als bijlage aan dit topic kon plaatsen heb ik de tekening terug naar paint gezet via copy/past.

Commentaar

ahum... en ik maar denken dat jullie op speciaal zwart papier met een speciale grijs/witte parker de schetsen aan het maken zijn
                Thanks voor de tips!!!
                * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
                * 10x50 Bresser bino
                * TouCam II Pro
                * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

Commentaar

Werken...
                X