Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

17P/Holmes

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

17P/Holmes

Tussen de wolken door heb ik hem eindelijk lang genoeg kunnen waarnemen om een schetsje te maken.
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Hebbes! Mooi gedaan Eric, ik ga het morgen proberen (met camera want ik kan niet tekenen).
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

HAllo vrinden,
      Deze komeet: niet normaal!!!

Ik las zojuist Erics aansporing om ondankls de sluierbewolking toch vooral maar te gaan kijken.
      Allemachtig: was direct te zien met blote oog. Leek zelfs al iets wazig met het blote oog.
      Ik pakte snel de 20cm reiskijker erbij. Ik verwachtte een helder sterretje met een piepklein waasje.

Maar niets daarvan: BENG! een enorme grote heldere vlek!
      Jeetje !!! dat ding lijkt gewoon nep. ZO helder: zo "scherp" omlijnd. Zo'n soort nevel als dit heb ik nooit eerder gezien. BIZAR!

Lijkt wel op een dartboard: een kleine, iets wazige puntvormige kern, dan een wat donkerder gebied , met direct daaromheen een lichter ringetje. Ook de buitenkant wordt omgeven door een wat helderder ring.
      Ook is er een soort staart te zien in de vorm van een fel verlicht gebied naar "linksboven" toe.
      HEEL FRAAI.
      Eric bedankt !!

Hier een snelle schets
      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Ja, eh, graag gedaan.

Zeg, heb jij al die details gezien? Geef je dan misschien ook waarneem- en tekenles? Dan geef ik me hierbij op. Geweldig!

Commentaar

Mooie schetsen, Eric en Harro!
          Als ik de kans krijg ga ik ook een poging wagen (moet het wel eerst eens ophouden met regenen...).
          Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
          http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Hee Eric.
            Deze komeet is zo helder. Die details zijn niet zo moeilijk.
            En in een 20cm is het allemaal natuurlijk wat makkelijker te zien dan in een 8cm-tje.
            Dus kom op: zet je 25cm dobson op je balkon en geniet van het schouwspel!!!

Blije HArro!
            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Fraai fraai fraai! Harro! Dat beeld had ik ook in de kijker, echter leek het alsof de coma iets meer naar 1 kant uitliep.
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ja Harro, heb ik net gedaan toen ik een iets groter gat in de wolken zag komen.

Wow, wow, wow!!! Wat een ding. En die ontzettend kleine heldere stervormige kern.
                Nu ga ik gauw op zoek naar detail in de rest van de komeet.

Commentaar

Helaas, hier in Assen is het bar en boos. De maan kun je net zien door de wolken en mist plus zo nu en dan een sterretje, maar daar blijft het helaas bij. Misschien wat later op de avond...
                  Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                  Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                  Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Hyperion, ik duim voor je. En anders morgen!

Commentaar

Fantastische schetsen hoor!
                      Harro, dat heb je snel gedaan zeg. Binnen een half uur na de waarneming een prachtige schets gepost! Fanatiek!!

Commentaar

Harro, omdat je zo aandringt:

.... en voor waarnemers later vannacht: is de positie van de sterretjes in de onmiddellijk nabijheid van de komeet inmiddels anders?

Commentaar

Waw, waw en waw! Wat een komeet. Jouw tekening is heel treffend Harro, de randen leken mij ook net ietsje helderder dan de rest. En de comarand is heel scherp begrensd in de NO-bolhelft en wazig in de andere helft. Ik post de mijne morgen. Chapeau voor alle tekeningen hier, echt mooi.
                          Dolenthousiast, en benieuwd of ie morgen groter is, groet ik u
                          Groetjes uit de westhoek,
                          Karel.

Commentaar

Prachtige schetsen, mannen! Helaas duurde de opkaring hier maar twintig seconden, dus een schetsje zat er niet in. Maar wat is ie mooi, he? De schets van Harro komt precies overeen met wat ik vanuit mijn tuintje door de 10" Dob zag. Vooral de scherpe rand was zeer opvallend, iets wat ik totaal niet had verwacht. Verreweg het mooiste object dat ik de afgelopen jaren heb gezien!
                            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

ja hoor, ook in Assen gezien. Inderdaad indrukwekkend!
                              Ik heb er ook maar eens een tekeningetje van gemaakt.
                              Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                              Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                              Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Werken...
                              X