Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Halternevel en M56

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Halternevel en M56

Gisteravond nog een snelle schets gemaakt van de Halternevel en M56. Voor beschrijving en verslagje zie hier.
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Hoi Demelza;

Je heb de Halternevel getekend zoals ik hem zie door mijn kijker zonder OIII of UHC, je zou misschien eens moeten overwegen of je een van deze filters gaat aanschaffen.
    Ik heb beide en het beeld op gasnevels word verbluffend beter vooral het OIII werkt samen met een 20cm perfect, mooie tekeningen trouwens, misschien moet ik mij daar ook maar eens in verdiepen.

Commentaar

Een filter staat al op mijn verlanglijstje! Ben heel benieuwd hoe die objecten er dan uit zullen zien. Helaas zit ik momenteel krap bij kas, dus zal ik nog even zonder moeten doen.

Commentaar

Ziet er in ieder geval goed uit Demelza .

Commentaar

Zijn mooie schetsen om te zien zeg.
          Maar wat ik me afvraag: als je zoiets doet hoe ga je dan te werk? Zit je met een potlood en een stuk papier op schoot door je telescoop te kijken of maak je eerst vluchtig een schets om deze dan later uit te werken?
          Bynostar SPN 130-900mm F7, Carl Zeiss Jena Deltrintum 8x30 bj'38, Bresser Corvette 10x50 bino, Bresser Astro 20x80 bino

Commentaar

Meestal maak ik eerst een snelle schets buiten die ik later uitwerk Dit doe ik meestal gewoon staand met potlood in een notitieblokje.
            Ik probeer de schets dezelfde avond nog uit te werken, omdat ik me dan het object nog goed voor de geest kan halen.

Commentaar

Schetsen van Demelza

Hoi!

Goed te zien dat er nog steeds getekend wordt!! Goed gedaan!!

Je kunt je tekeningen ´oppimpen´ door in bijvoorbeeld fotoshop met contrast en helderheid te werken. Ik gebruik deze tools regelmatig.

Het inverteren is ook een leuke tool: maak je tekening op wit papier, met b.v een grijs pastelpotlood. Daarna inverteren in fotoshop (of een ander fotoprogramma) Je maakt dan een negatief van je tekening. Let maar een hoe realistisch een schets dan wordt.

Groetjes,

Fred
              10" Newton, WO 80mm triplet APO, WO 80 mm SD semi-apo, WO ZS66 doublet APO

'Blessed are those who believe, but yet have not seen'

Commentaar

Thanx!

Ik heb voorheen geprobeerd mijn tekeningen te bewerken. Ben er alleen nooit tevreden over. Komt ook doordat ik alleen Paint kan gebruiken.

Uiteindelijk maakte ik maar gewoon een foto van de schets, en zette deze op negatief in Paint.
                Nu maak ik gewoon een negatieffoto van de schets omdat ik erachter kwam dat het object dan beter te zien is en het veel meer overeenkomt met wat ik getekend heb (als ik het via Paint doe, valt het veel donkerder uit).

Eigenlijk vind ik het veel leuker om door mijn klapper te bladeren en de schetsen zo te bekijken, samen met de handgeschreven verslagen. (Oei! Klinkt ouderwets!)

Commentaar

Schetsen

Nee! Dat is niet ouderwets!! Ik scan alle schetsen en brand ze op cd. Ik print ze per schets uit, schrijf in Publisher de details er bij en laat alles vervolgens printen bij een copyschop. Ik laat ze ook inbinden (ringbandje met doorzichtige voorkant)

Inderdaad, niets is leuker dan een boek vol schetsen door te bladeren!

Je kunt je schetsen scannen i.p.v. fotograferen, maar ik weet niet of je een scanner hebt?

Groet,
                  Fred

Commentaar

Nope. Heb helaas geen scanner. Ik maak mijn schetsen op hard papier waar ik dan wat details bij schrijf. Die doe ik dan ik een mapje in de klapper. Leuk idee trouwens om ze te laten inbinden!

Commentaar

Schetsen

Ik heb je site bezocht en je schetsen bekeken; ziet er goed uit!!

Groetjes,

Fred

Commentaar

Schetsen

´Eigenlijk vind ik het veel leuker om door mijn klapper te bladeren en de schetsen zo te bekijken, samen met de handgeschreven verslagen...´

Ik houd naast de schetsen ook een logboek bij van iedere waarneming; na een observatienacht/avond schrijf ik ook alle details in een logboek. Niets is zo leuk als een handgeschreven verslag!! Bovendien is het een pure perceptie en niet aangedikt. Je hebt dus helemaal gelijk!!!

Ook al houd je alleen schriftelijk alles bij, dat maakt niet uit. 'Aantekeningen zijn de grondslag der wetenschap'. Hey, deze quote komt wel uit de Donald Duck, maar heeft wel een kern van waarheid!

Groetjes,

Fred

Commentaar

Haha! Die quote kwam ik inderdaad nog niet zo lang tegen in de Donald Duck.

Ik heb een boekje waar ik iedere nacht inschrijf als ik heb waargenomen. Vind het altijd leuk om dat door te bladeren. En het is ook nog eens handig om terug te lezen hoe een bepaald object er uitzag als ik dat weer wil gaan waarnemen. En het zijn inderdaad je eigen waarnemingen.
                          Gelukkig ben ik hier meteen mee begonnen toen ik begon met waarnemen. Het is leuk het verschil te zien tussen de eerste en de laatste pagina.

En zeker met de klapper met schetsen erbij krijg ik een goed beeld van hoe het op een bepaalde nacht is geweest.

Commentaar

Werken...
                          X