Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schets M11 en M57

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schets M11 en M57

Gisteravond nog 2 schetsen gemaakt. Ik hoop dat de objecten een beetje zichtbaar zijn, op mijn gare beeldscherm zijn ze in negatief in ieder geval niet te zien. Als dat niet alleen op mijn beeldscherm zo is, dan plaats ik ze ook wel even gewoon.
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Mooie schetsen Demelza. Een tip: de ringnevel moet je vergroten. Met een 20cm kan je op een redelijke nacht gerust tot 150x vergroten.
    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Ik heb 3 oculairen: 10mm, 25mm en 32mm. Die eerste 2 kreeg ik bij de telescoop, maar de 10mm is niet prettig kijken. Het heeft een hele kleine opening en je kijkt meer tegen de rand dan dat je wat van de lucht kunt zien. Mijn volgende aankoop zal dan ook een fatsoenlijk 10 of 12mm oculair zijn.
      De 10mm die ik nu heb zal ik waarschijnlijk niet snel meer gebruiken.

Commentaar

Heb je een barlow overwogen? Levert meteen 16 en 12,5 mm op (bij 2x natuurlijk) met een prettige inkijk. Kun je altijd nog naar kortere brandpuntsafstanden uitbreiden, of je 25mm vervangen, of ........
        Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Met die schetsen wordt me ook meteen duidelijk waarom je met deze hobby geduld moet hebben, veel geduld.
          Het is weer eens wat anders dan een foto.
          Bynostar SPN 130-900mm F7, Carl Zeiss Jena Deltrintum 8x30 bj'38, Bresser Corvette 10x50 bino, Bresser Astro 20x80 bino

Commentaar

Origineel geplaatst door EricB
            Heb je een barlow overwogen? Levert meteen 16 en 12,5 mm op (bij 2x natuurlijk) met een prettige inkijk. Kun je altijd nog naar kortere brandpuntsafstanden uitbreiden, of je 25mm vervangen, of ........
            Nee, nog niet. Maar nu dus wel.
            Zodra mijn budget het toelaat ga ik er eens goed voor zitten en kijken wat ik nog "nodig" heb.

Commentaar

Ideetje van mij dan hierbij: Als je een idee hebt wat je wil kopen, zoek dan ook eens de reviews op van dergelijke onderdelen en ga vergelijken. soms loont het om niet te kijken naar "een Barlowlens" maar naar "de Barlowlens". Ik bedoel, je koopt wellicht heel veel spullen maar voor je kijker maar (hopelijk) een keer, koop ze dan ook meteen goed. Dat is niet a priori de duurste oid, wel mogelijk de beste (in zijn prijsklasse) die je zoekt. Met andere woorden: vermijd impulsaankopen als het om sterrenkundige spullen gaat!
              Dit is geen undersign.

Commentaar

demelza mischien is een zoom , zoiets als hyrerion 8-24 mm goed in een dobson,je hoeft niet steeds te wisselen en de dob houdt zijn positie bij het wisselen van de vergroting.ik heb zelf zo eentje en de kwaliteit is okay.

Commentaar

Werken...
                X