Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schets M8 Le Paradou

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schets M8 Le Paradou

Zoals Steem al zei ziet M8 er zonder filter uit als een nevelvlek naast een sterrenhoop. Met OIII-filter wordt het opeens een gigantische gloeiwolk met de sterrenhoop daarin! Nog nooi heb ik M8 zo mooi gezien als vanaf dat fijne campingkje in St. Priest la Prugne (wat trouwens voor alle objecten geldt!) Dat ondanks de toch nog wel lage stand boven de horizon: zo'n 15 graden.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Mooie schets weer!
    Ik vind het cluster eigenlijk mooier dan de nevel. Sommige delen zijn mooi symmetrisch. De nevel heeft niet echt karakteristieke vormen (zoals bijvoorbeeld m17).

Commentaar

Ik heb je schetsen op mijn harde schijf opgeslagen in de hoop dat ik er wat aan heb bij het opzoeken van deze objecten. Alhoewel ik ze met mijn 6 inch Newton en onder een Nederlandse hemel wel niet zo mooi zal zien als jij ze hebt gezien in Frankrijk.

Commentaar

ziet er veelbelovend uit Roel.
        Le Paradou was een
        groot succes begrijp ik.
        Eind september zit familie Harro in zuid-italie. Wat denk je: is M8 dan nog te zien ?
        (ik ben nu een reistelescoopje aan het bouwen, of beter gezegd; een "rudimentair" framewerkje om een vangspiegel en een 21cm spiegel op hun plek te houden; hopen dat ie op tijd af is).

Hee Asellus, lange tijd niets van je gehoord. Fijn om je weer op het forum aan te treffen.
        Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Werken...
        X