Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schets M102??????????????? in Le Paradou (NGC 5866)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schets M102??????????????? in Le Paradou (NGC 5866)

Bij thuiskomst een hele discussie over het object dat ik zag in de deepsky reiseatlas. Daarom stond het ook niet bij jou in de gids Roel! De omschrijving die Messier gaf was waarschijnlijk te vaag en het bleek te gaan om een kopietje van m101.
    NGC 5866 is de goede naam voor het object dat ik geschetst heb.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

ja, grappig. De Amerikaanse literatuur beschrijft M102 meestal als niet bestaand. De Pocket Sky Atlas kent M102 niet eens. In Europa wordt inderdaad meestal NGC 5866 als M102 genomen.
    Waarschijnlijk terecht. De onduidelijkheid is ontstaan vanwege een brief van Méchain, die ten onrechte dacht het object tussen o Boo en i Dra - zoals Messier had beschreven! - M101 zou zijn. De beschrijving zou echter best bij NGC 5866 kunnen passen.
    Hoe dan ook, een Europees Messiercertificaat kon inhoudelijk wel eens meer inhouden dan een Amerikaans.
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Leuk! Grappig om eerst een object te schetsen en daarna pas te ontdekken was het eigenlijk is. Die Messier-lijst blijkt toch vreemder dan ik in eerste instantie dacht. Geen dubbelhoop in Perseus, M40 is gewoon een dubbelster, en nu dit!

Zullen we maar gewoon definitief overstappen op de Arp-lijst, Nop?
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
      X