Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Tekening Jupiter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Tekening Jupiter

Hierbij mijn tekening van gisteravond. De seeing was uitstekend net na zonsondergang, later was het net een stromende rivier en heb ik alles binnengezet. De GRS was mooi te zien. Net aan de GRS maakte de SEB een inkeping en ging dan verder als een heel fijn lijntje. Ik kon wel wat minder structuur zien in de EZ dan laatst. Het gebruikte instrumentarium was een ED100@120X. Ondanks de lage stand is er zelfs met een kleine telescoop veel te zien op Jupiter. Laat je dus niet ontmoedigen om te kijken.
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Mooie tekening. hoe laat heb je de schets gemaakt? Bij mijn schets (ongeveer 23.00 uur) staat de GRS veel meer naar de rand. Verplaats die GRS zich zo snel over het oppervlak?
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Mijn tekening is gemaakt rond 22uur. De rotatieperiode van Jupiter is iets van een 10 uur dacht ik, dus in 5 uur heeft de grs een overgang gemaakt
      Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Re: Tekening Jupiter

Origineel geplaatst door Jefke
        Hierbij mijn tekening van gisteravond. De seeing was uitstekend net na zonsondergang, later was het net een stromende rivier en heb ik alles binnengezet. De GRS was mooi te zien. Net aan de GRS maakte de SEB een inkeping en ging dan verder als een heel fijn lijntje. Ik kon wel wat minder structuur zien in de EZ dan laatst. Het gebruikte instrumentarium was een ED100@120X. Ondanks de lage stand is er zelfs met een kleine telescoop veel te zien op Jupiter. Laat je dus niet ontmoedigen om te kijken.
        Fraaie schets! Gelukkig laat je je niet ontmoedigen door de lage stand van Jupiter. Ik heb nog niet eerder schetsen van jou gezien, maar ga zo door!

Toevallig heb ik op vrijwel hetzelfde tijdstip ook naar Jupiter gekeken. Mijn ervaring is ook, dat momenteel kleinere telescopen met een matige vergroting bij Jupiter het beste tot hun recht komen. Hierbij mijn schets van mijn waarneming van Jupiter op 22-07-2007 om 22.10 uur MEZT, met behulp van mijn 104 mm refractor bij een vergroting van 109 maal. De seeing was vrij goed, naar mijn schatting 6/10.

Vriendelijke groet,

Conrad van Ruissen
        ben benieuwd naar jullie reacties en alvast bedankt,

vriendeljke groeten

Hans de Nobel.

Commentaar

Heel mooi die schetsen van jullie.
          Ik ben vooral verrast over de schets van Conrad.
          "Ruwe schets"staat er bij. Maar ziet er uit als een keurig net afgewerkt eindresultaat (behalve dan dat de afplatting ontbreekt). Hoe doe je dat zo netjes achter de kijker??
          Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Werken...
          X