Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schets Jupiter, 22-07-2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schets Jupiter, 22-07-2007

Gisteravond heb ik voor de allereerste keer een schets van een planeet gemaakt. Jupiter stond zeer laag, maar omdat ik voor het eerst in mijn leven de Grote Rode Vlek heb gezien (Dat was adrenaline-opwekkend, zeg) heb ik me gewaagd aan een snel schetsje. De vlek viel vooral op door zijn lichtere "omlijsting". De roodbruinige kleur was af en toe te zien. De seeing was echt beroerd, maar bij vlagen was de planeet eventjes scherp en plopten de details te voorschijn. De vele fijne lijntjes die ik van de week in Klein-Amsterdam zag, kon ik nu totaal niet zien. Gek genoeg zag ik aan de westkant van de planeet, onder de GRS nauwelijks details.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Roel, de GRS is de zien op het zuidelijk halfrond, niet op het noordelijke. Anders een goed begin. Roel, de nieuwe planeetwaarnemer.
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Wauw Roel!! Prachtig! Ik liep al warm toen ik Jupiter door mijn telescoop zag, maar veel details kon ik niet zien door mijn kleine scoopje. Je schets is echt prachtig!

@Jefke: open maar een nieuw topic, dan kunnen we dit voor de schets van Roel laten.
      Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
      http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
        Roel, de GRS is de zien op het zuidelijk halfrond, niet op het noordelijke.
        Niet in een omkerende telescoop.

Goed gedaan Roel.

Commentaar

Ik mis inderdaad de fijne lijntjes van bij Klein-Amsterdam maar het is echt een leuke schets geworden! Doen we in Frankrijk een keer samen?
          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
            Roel, de GRS is de zien op het zuidelijk halfrond, niet op het noordelijke.
            Niet in een omkerende telescoop.
            Euh, nog niet goed wakker? Het maakt niet uit hoe het beeld gespiegeld is. De grs is een fenomeen op het zuidelijk halfrond van Jupiter, dus het halfrond waar de grs is getekend is zowiezo het zuidelijke hé
            Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Ai. De N op de verkeerde plek... Nou ja, het is in ieder geval zoals ik het zag door de kijker....
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Euh, nog niet goed wakker?
                Laten we het hier gezellig houden ja.

Commentaar

Re: Schets Jupiter, 22-07-2007

Origineel geplaatst door Roel
                  Gisteravond heb ik voor de allereerste keer een schets van een planeet gemaakt. Jupiter stond zeer laag, maar omdat ik voor het eerst in mijn leven de Grote Rode Vlek heb gezien (Dat was adrenaline-opwekkend, zeg) heb ik me gewaagd aan een snel schetsje. De vlek viel vooral op door zijn lichtere "omlijsting". De roodbruinige kleur was af en toe te zien. De seeing was echt beroerd, maar bij vlagen was de planeet eventjes scherp en plopten de details te voorschijn. De vele fijne lijntjes die ik van de week in Klein-Amsterdam zag, kon ik nu totaal niet zien. Gek genoeg zag ik aan de westkant van de planeet, onder de GRS nauwelijks details.
                  Dat is een fraaie tekening, Roel! Een goed begin, ga zo door. Gelukkig laat je je niet ontmoedigen, om Jupiter bij deze geringe hoogte toch waar te nemen. En in de jaren vanaf 2009 worden de omstandigheden voor het waarnemen van Jupiter alleen maar beter.

Mijn ervaring is, dat je nu beter niet te sterk kunt vergroten. Vergrotingen van 100 tot 150 maal zijn nu optimaal. Sterkere vergrotingen zullen nu in het algemeen weinig extra detail laten zien, tenzij de seeing (eventjes) zeer goed is.

Zojuist heb ik ook schets van mijn waarneming van Jupiter op 22-07-2007 om 22.10 uur MEZT gestuurd. Interessant is, dat we nu e.e.a. kunnen vergelijken.

Vriendelijke groet,

Conrad van Ruissen
                  ben benieuwd naar jullie reacties en alvast bedankt,

vriendeljke groeten

Hans de Nobel.

Commentaar

Werken...
                  X