Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schets Omeganevel en Sluiernevel!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schets Omeganevel en Sluiernevel!

Wat een waarneemnacht! Fijn dat het al weer redelijk donker aan het worden is!

Waarneemverslag: http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?p=103565#103565
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Hoera.
    eindelijk weer eens een paar schetsen op het forum. Roel bedankt.
    Ja wat is de Sluiernevel ongelofelijk mooi he?
    Als je maar een donkere hemel hebt is hij zelfs goed te zien door een 20x80 verrekijker.
    Maar door een flinke kijker als jouw 25cm is ie prachtig mooi om af te "scannen"
    In 1989 had ik het grote geluk om de sluiernevel te bekijken door de 1,06meter telescoop (slik!) van Dany Cardoen. Man, man; dat beeld staat nog steeds helder op mijn netvlies gegrifd!

Wat M17 betreft. Is het nevelgebied niet groter dan je hem getekend hebt?
    Ik weet het eigenlijk niet goed meer. M17 heb ik vorig jaar met een 20x80 verrekijker kort in beeld gehad, maar die avond zag ik tientallen heldere objecten in de boogschutter staan, dus eeeuhh, ik moet toegeven dat ik niet goed meer weet welk object dat was. Er staan zo ontzettend veel objecten in de Boogschutter dat ik het overzicht helemaal kwijt raakte.

In elk geval: leuk om weer schetsen van je te zien.
    Volgens mij doe jij dezelfde werkwijze als ik. Je maakt een potloodtekening, scant die in en maakt die negatief.
    Nu viel mij op dat de sterren in jouw tekeningen grijze puntjes zijn.
    Tip: gebruik voor het tekenen van sterren geen potlood, maar een zwarte fine-liner. Dan krijg je veel wittere en ook scherpere puntjes.
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Bedankt voor de tip van de fijnschijver, Harro! M17 is inderdaad wat groter dan het geschetste gebied, maar door de lage stand kon ik alleen de helderste delen zien. Ik verheug me al op de aanblik van deze nevel in Frankrijk. (hoger, donkerder).

Ik scan trouwens mijn tekeningen niet in, maar ik maak een digitale foto en maak hem later in Photoshop negatief e.d. Het zal niet bij elke scanner en camera het geval zijn, maar mijn camera legt beter de kleine contrastverschillen vast dan mijn scanner. Scans zijn vaak wat "harder".
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
        Als je maar een donkere hemel hebt is hij zelfs goed te zien door een 20x80 verrekijker.
        Paar maand geleden de fantastische ervaring gehad in Zuid-frankrijk nog een keertje de sluiernevel te willen gaan opzoeken en ik opeens een waas zag door mijn 8x50 zoeker. En dat was zonder filter !!
        Het kan dus zeker in NOG kleinere instrumenten.

Dit is een link naar de waarneming + schets

Commentaar

Werken...
        X