Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Venus door Violetfilter: schets en foto

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Venus door Violetfilter: schets en foto

Ge´nspireerd door het artikel over filters voor Venus (door Arnaud) kocht ik vorige week een violetfilter W047: een zeer donkerblauw filter waarmee de wolken van de planeet zichtbaar kunnen worden gemaakt. Dit filter is niet de allerbeste optie, maar wel de voordeligste (15 euro).

Grappig: Het filter is zo donkerblauw, dat Venus met het blote oog bijna onzichtbaar wordt!
    Een paar dagen terug bekeek ik Venus met de 15cm Skywatcher. Maar door het filter viel het beeld erg tegen: een wazig donkerblauw vlekje. Waarschijnlijk veroorzaakt door de kleurfout die standaard in deze refractor zit (een wazige purperen gloed bij zeer heldere objecten).
    Maar gisteren probeerde ik het filter uit in de 317-Dobson. En dat gaf een heel aardig beeld.
    Er was een helderwit noordelijk poolgebied, begrenst door een smalle donkere wolkenband. Ook elders op de planeet waren nog wat witte en donkere vlekken zichtbaar.

Deze structuren zijn ook zonder filter te zien, maar dan veel moeilijker en dan alleen als je Venus bij daglicht bekijkt.

Bijgevoegd een schets en een foto (handgeklikt achter oculair).
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Gaaf zeg! Misschien lukt het om met de 6cm refractor meer details te zien dan met Bully. Ik weet dat het kan, vlak voor de eclips in Turkije zag ik details op Venus door jouw 6 cm!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
    X