Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Tekening M51 & co

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Tekening M51 & co

Gisterenavond was het kurkdroog (bij zonsondergang 22% luchtvochtigheid), dus de waarneemadrenaline deed weer goed z'n werk.
    Ik heb dus M51 en NGC5195 getekend met m'n 25 cm dobson. Deze keer heb ik eens een stiftpen uitgeprobeerd voor het tekenen van het sterveld, wat heel goed meeviel. Het beviel me zodanig dat ik maar meteen Ólle sterren in beeld heb getekend en ook zo precies mogelijk qua verhoudingen.
    Tijdens het tekenen van de randsterren kwam ik een wazig exemplaar tegen, en na controle in de sky atlas bleek dit NGC 5198 te zijn, een leuke verrassing!
    In M51 was er bij perifeer kijken nog heel wat detail zichtbaar. Het spijtige aan de tekening is dat NGC 5195 nogal mislukt is, maar ik laat de tekening nu liever zo zoals hij aan de telescoop is gemaakt.
    Groetjes uit de westhoek,
    Karel.

Leuk dat NGC 5198 er net ook opstaat. De volgende keer dat ik M51 bekijk er ook eens op letten, die is mij niet eerder opgevallen. Mooie tekening verder.
    The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool (Richard Feynman).

Commentaar

Inderdaad leuk dat NGC'tje. Die gaan we zoeken de volgende keer!
      Zou je ook kunnen vermelden welke telescoop je hebt gebruikt?
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Re: Tekening M51 & co

Origineel geplaatst door Ilye
        Ik heb dus M51 en NGC5195 getekend met m'n 25 cm dobson.
        Een 25 cm f/5 om precies te zijn.
        Groetjes uit de westhoek,
        Karel.

Commentaar

Oeps, helemaal overheen gelezen...
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
          X