Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vier schetsen; M42, M31, M37 en M13

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vier schetsen; M42, M31, M37 en M13

Deze schetsen heb ik de laatste twee (geslaagde) waarneemavonden gemaakt. Vooral M13 was erg moeilijk, de sterren staan erg dicht op elkaar en dit object is het moeilijkste wat ik tot nu toe heb getekend naar mijn mening. Komen ze:

Die Freek, lekker bezig geweest zo te zien.

Commentaar

Zeer prachtige schetsen Freek, ga zo door!

Commentaar

WAUW, mooie schetsen.

Neem jij vanaf een hele donkere plek waar? Als ik in de achtertuin (waar het behoorlijk donker is), naar M13 kijk, zie ik lang niet zoveel afzonderlijke sterren als dat jij tekent.
        Telescoop: Celestron C9,25 Advanced GOTO CG-5

Commentaar

Origineel geplaatst door IridiuM
          WAUW, mooie schetsen.

Neem jij vanaf een hele donkere plek waar? Als ik in de achtertuin (waar het behoorlijk donker is), naar M13 kijk, zie ik lang niet zoveel afzonderlijke sterren als dat jij tekent.
          Bedankt!

Ik neem vanuit mijn achtertuin waar aan de rand van Eindhoven, niet echt wat je donker noemt. In de kern van M13 waren eigenlijk geen afzonderlijke sterren te zien, heel erg moeilijk om te tekenen. Meer richting de buitenkant zag je wel veel afzonderlijke sterren (wel met een 9mm oculair, met een 25mm oculair zag je er veel minder). Maar goed, de schets komt naar mijn mening goed over met wat ik door het oculair zag

Het is leuk dat schetsen, maar wel erg moeilijk om alle details te laten zien!

Commentaar

Prachtige tekeningen die je inzet alle eer aandoen!

Je moet eens iets proberen... Kijk bij de tekening van M13 perifeer (jawel) en je hebt een perfecte simulatie van hoe M13 er door een gemiddelde telescoop uitziet. Enfin, dat effect had ik toch
            Groetjes uit de westhoek,
            Karel.

Commentaar

Freek, held!
              Goed getekend man!
              Een fantastische M13. Zo zie je hem in een 11cm alleen maar met veel doorzettingsvermogen.
              En M37: Heb jij echt doelbewust alle sterretjes van M37 ingetekend??
              M31 is niet zoveel eer aan te behalen: hoewel: bij zeer heldere lucht en zwakkere vergroting kun je meer van het stelsel zien
              Jouw schets van het centrale deel van M42 is gewoon spectaculair!
              COmplimenten.
              Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Ik heb M37 zo goed mogelijk getekend, er zijn vast wel sterretjes die ik vergeten ben, maar zo was mijn beeld van M37 wel ongeveer

Commentaar

Heef Philips Eindhoven nog niet voorzien van verlichting met een zeer nauwe bandbreedte? :-D
                  Anders moet je ze maar eens tippen en zeggen dat ze een voorbeeld voor de wereld zouden zijn.

En zeer mooie schetsen Idd.
                  duidelijker dan sommige nachten waarnemen.
                  Quelle horreur !
                  Requiem pour un twister.

Commentaar

Die schets van M13 is zeer 3D.Mooi man!
                    Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

super strak gedaan zeg daar gaat wel een hoop tijd in zitten denk ik
                      stellarvue 80ED op CG5gt en eq5 (gemod)
                      6" orion imager newton
                      atik 16ic-s b/w
                      sc3 b/w cam
                      lvi guider

Commentaar

Origineel geplaatst door olafski
                        super strak gedaan zeg daar gaat wel een hoop tijd in zitten denk ik
                        Inderdaad, over die M13 heb ik zeker 20 min gedaan.

Commentaar

zo ja en dat in de kou perfect ga vanavond ook een poging wagen wel met ccd dan
                          heb niet echt een strakke hand haha
                          stellarvue 80ED op CG5gt en eq5 (gemod)
                          6" orion imager newton
                          atik 16ic-s b/w
                          sc3 b/w cam
                          lvi guider

Commentaar

Werken...
                          X